N NathalieH skrev:
Skönt att höra. Det minskar ju jobbet avsevärt. Då behöver man endast gräva där man behöver stabiliteten (ojämn gräsmatta).
Jag satte markskruv, ingen grävning alls. Eller bortforsling/täckning gräs. Hyrde maskinen och skruvade själv. Svinenkelt o smidigt. Har jättedålig mark, lera o skit, står bergfast.
 
Jag sällar mig till skaran som säger fimpa det onödiga merjobbet.

En av mina bästa vänner gjorde först altan på framsidan och grävde ur, la markduk och fyllde med nån stenkross och detta för hand och i princip helt själv. Det blev skitbra men det visade sig att det var hyffsat onödigt för när hon några år senare ville göra altan på baksidan så valde hon efter råd från sin dårande karl att bara lägga markduk och vilar om jag minns rätt på sån billig marksten. Och den altanen är riktigt låg.

Jag var bara inlånad trallskruvarhjälp så jag har ingen aning om konstruktion i övrigt :) Men altanerna är fortfarande lika raka och fina massor av år senare. Och det är tvärdött under altanen på baksidan :)
 
Det viktiga är inte att ta bort gräset utan att få luftflöde under trallen. Se till att du har fri luftrörelse.
 
Jag skulle aldrig betala någon 15k - 20k för att ta bort gräs/jord som inte behöver "försvinna". Lägg dom pengarna på lyxigt material och en fet kolgrill

Hur ofta kommer du ligga under trallen och njuta av hur luftigt det är när jorden är borta och tänka: "dom där 20k var väl investerade"?
 
Gjorde själv en mellan väg. Hyvlade bara bort grässvålen där jag skulle ha stödpunkter och la sen dit beg betongplattor (ofta grattis på blocket) för att komma till rätt höjd.
 
Jag har raderat tjafs och off topic om sättningar och pålning. TS frågar om vad det kostar att hyvla bort gräs innan altanbygge.

/Moderator
 
  • Gilla
NathalieH
  • Laddar…
T topmount skrev:
Gjorde själv en mellan väg. Hyvlade bara bort grässvålen där jag skulle ha stödpunkter och la sen dit beg betongplattor (ofta grattis på blocket) för att komma till rätt höjd.
Detta låter som det minst krävande förarbetet. Men det finns inte risk för sättningar när man väljer att göra såhär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.