Av någon anledning (våren?) har mina reklamflöden översvämmats av reklam för solceller inte sällan med paketprisangivelser jag uppfattar som långt under de offerter man läst om här i forumet för något år sedan. Sett erbjudanden om 20-30 paneler med/utan batteri för kring 100 000 ink installation.

Vet att det säkert inte är hela sanningen, men branschen har det ju onekligen tufft, en släkting som sålde solceller bytte jobb när han skulle bli tvingad att börja knacka dörr för att sälja.

Ni som faktiskt tagit in offerter på slutet, vad ligger dom på? Vid ett tillräckligt lågt pris blir det ganska lätt att räkna hem investeringen bara genom att vi skulle få grönt bolån.
 
  • Gilla
Ciella och 2 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Av någon anledning (våren?) har mina reklamflöden översvämmats av reklam för solceller inte sällan med paketprisangivelser jag uppfattar som långt under de offerter man läst om här i forumet för något år sedan. Sett erbjudanden om 20-30 paneler med/utan batteri för kring 100 000 ink installation.

Vet att det säkert inte är hela sanningen, men branschen har det ju onekligen tufft, en släkting som sålde solceller bytte jobb när han skulle bli tvingad att börja knacka dörr för att sälja.

Ni som faktiskt tagit in offerter på slutet, vad ligger dom på? Vid ett tillräckligt lågt pris blir det ganska lätt att räkna hem investeringen bara genom att vi skulle få grönt bolån.
Det är inte helt ologiskt, siffrorna på paneler som ligger i lager är ganska stor.

Innovativa lösningar för man ska göra med de när det är för dyrt att installera på tak:

https://www.ft.com/content/2ea6bf6d-04e9-453b-a35f-cd6431cfc7bf
 
MrJay
  • Gilla
Ciella och 4 till
  • Laddar…
Fick offert i veckan. 31 paneler samt 5kwh batteri. 159000kr vill de ha för det.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
S smorgos skrev:
Fick offert i veckan. 31 paneler samt 5kwh batteri. 159000kr vill de ha för det.
Har två offerter nu, känns dyrt, en 10 stycken optimerade paneler (effekt 3,6 kW) för 117 efter avdrag, eller från ett annat ställe 12 icke optimerade paneler (effekt 5,28 kW) med en 10 kWh batteri för 119 efter avdrag.

Skiljer sig ändå mycket. Ska optimerade paneler kosta så mycket mer? Är det värt så mycket mer när vi har lite skugga?
 
S
T tinyDavid skrev:
Har två offerter nu, känns dyrt, en 10 stycken optimerade paneler (effekt 3,6 kW) för 117 efter avdrag, eller från ett annat ställe 12 icke optimerade paneler (effekt 5,28 kW) med en 10 kWh batteri för 119 efter avdrag.

Skiljer sig ändå mycket. Ska optimerade paneler kosta så mycket mer? Är det värt så mycket mer när vi har lite skugga?
10 paneler är inte mycket. Det blir ingen effektiv anläggning.
Jag har 7,8 kW installerad effekt och det är en liten men fungerande anläggning.
 
Tobbe.A
Jag fick offert i höstas, 35 paneler totalt 14,35 kWp + 5 kWh batteri 157000 kr efter avdrag. Det hade blivit billigare om vi inte hade haft papptak.
 
Hur kan det variera så mycket i pris? Skiljer sig växelriktare och paneler så mycket i pris?
 
T tinyDavid skrev:
Har två offerter nu, känns dyrt, en 10 stycken optimerade paneler (effekt 3,6 kW) för 117 efter avdrag, eller från ett annat ställe 12 icke optimerade paneler (effekt 5,28 kW) med en 10 kWh batteri för 119 efter avdrag.

Skiljer sig ändå mycket. Ska optimerade paneler kosta så mycket mer? Är det värt så mycket mer när vi har lite skugga?
Optimerarna kostar ca 500kr per panel och växelriktaren för ett optimerat system är kanske ett par tusen dyrare än motsvarande kvalitet o-optimerat.

Men sen skiljer det väldigt mycket mellan olika leverantörer vad de använder för material och hur mycket de tar för arbetet.
 
Hoppat ner ännu ett snäpp i pris att döma av facebookannonseringen som översvämmar mitt flöde.

20 paneler och 10 kWh batteri under 100 lakan, inte illa
 
  • Reklambild för FOLKSOL solenergiset, visar solpanel, växelriktare och batteri, pris 99 000 kr med info om inkluderad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Firmorna verkar desperata, samma pris idag som när vi installerade 2018
 
Klart intressanta priser, börjar landa i något som ev kan vara vettigt även idag. När vi handlade runt för ett par år sedan så landade vi på 178.000 för en liknande anläggning med 10 kWh batteri, Huawei. Beräknat 13 års återbetalningstid med den tidens glädjekalkyler anno 2022 och elhysterin som rådde då.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Kan uppdatera här att jag beställde 12.3 kwp glas/glas-paneler, 10kw växelriktare och 16kwh batteri (sungrow). Installation på två olika tak = två ställningar. Detta för 127k efter avdrag. Räntefri avbetalning 36 månader. Inte sett många som fått bättre pris än detta, ett riktmärke för er som letar. Installerar främst för grönt bolån, resten är en bonus
 
D Diablito skrev:
Firmorna verkar desperata, samma pris idag som när vi installerade 2018
Elektronik i alla former har blivit billigare de senaste 30 åren. Det är för att produktionen automatiserats och fabrikerna flyttat längre och längre Österut. Det är därför vi inte haft någon större inflation senaste 10 åren. Men du har också rätt i att de inte har något att göra, jag har hört att några större solcellsinstallatörer tappat halva omsättningen jämfört med förra året. Men deras insatskostnader har nog bara gått ner marginellt med tanke på kronans försvagning och löner har nog snarare gått upp.
 
J Jeppan skrev:
Kan uppdatera här att jag beställde 12.3 kwp glas/glas-paneler, 10kw växelriktare och 16kwh batteri (sungrow). Installation på två olika tak = två ställningar. Detta för 127k efter avdrag. Räntefri avbetalning 36 månader. Inte sett många som fått bättre pris än detta, ett riktmärke för er som letar. Installerar främst för grönt bolån, resten är en bonus
Låter som ett riktigt bra pris! Tror jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.