Tänkte placera en rad av betongglas i bastun (minst en meter) ovanför bastuaggregatet. Någon som gjort detta och vet vilken slags betongglas man behöver? Hörde om ett fönster som sprack i en bastu, det satt placerat ca en meter ovanför aggregatet. Det vill man ju inte råka ut för... :rolleyes:

Jag ska kolla med Höganäs också, alltså vad som sägs om värmetåligheten... Men är det någon här som har erfarenhet av detta så berätta gärna om era val och hur det funkat :)
 
Sänd ett mail till http://www.glasbetong.se/ de va snabba att svara mig då jag hade frågor ang glasbetong nära en kamin i badrummet.
 
hej
jag satte en rad med sju st glas inköpta på Bauhaus i GBG,satte dom vid sidan om agget men jag har ej gjort i ordning själva bastun än så jag vet faktiskt inte hur det blir med värmen,men skulle dom spricka så får man väl sätta in härdat glas istället(blir en liten chansning)
mvh kristian
 
Har inte något fönster över aggregatet men ett fönster på yttervägg där jag tog bort tidigare källarfönster och ersatte med vanliga glasblock. Har nu fungerat i 3år. Det är två rader och 5 eller 6 block i rad. Och jag har ju utomhustemp på andra sidan glasen.
Brukar bada med ca 65-70 grader och hyfsat med vattenkastning på stenar och väggarna kring aggregatet. Det blir en kondens på fönstret när man skickar på vatten som sedan snabbt försvinner.
 
Vad har du ramat in blocken med? Jag menar, när man satt samman blocken fogar man ju. Men vad har du runt om blocken sen.. en "fönsterkarm" i samma trä som bastupanelen?

I bastun är det väl inte så mkt att fundera över, där tänker jag att det ser bra ut att rama in "glasbetongfönstret" med en trälist i samma trä som bastuväggen. Men på andra sidan väggen är det ett sällskapsrum, troligtvis bara en vit vägg så då är frågan hur man ska rama in blocken. Snyggast blir kanske bara att rama in blocken med en vit tunn trälist... Vi kommer ha eklister till golvlist men vita lister runt dörrarna.. Hrm, verkar som jag svarar på min egen fråga här :D

Kom gärna med synpunkter på vad ni tror är bäst att rama in "betongglasfönstret" med :)
 
I mitt fall var det ombyggnad av ett ytterfönster i källare och mera arbete. I ditt fall skulle jag sätta fönstret i linje med väggen i sällskapsrummet och lämna en springa som jag drar en mjukfog. Det innebär att du då gör ett hål i väggmaterialet som blir lite större en blockfönster, 10-20mm och en träkarm som sätts fast så att den döljs av yttervägens skivmaterial. Då blir fönstret en slät del av väggen. Insidan i bastun är bara att lista upp med bastupanel så det blir snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.