Neettan Neettan skrev:
Ja sant.. vi får prova. Fick veta att de var målat typ 2009 med färg av dom som bodde där innan..men ska testa.
Bara för att förtydliga lite, puts är ett slags murbruk som appliceras på fasaden, som i sin tur sen målas. Lite svårt att se på bilden, men det ser ut som att det är själva putsbruket som lossnat och inte färgen. Det bästa att måla puts eller mur med är silikatfärg, det är möjligt att det faktiskt är färgen som lossnat ifall tidigare ägare använt helt fel typ av färg

Innan du börjar hacka bort putsen kan det vara en bra ide att gå och knacka lite i områdena omkring där det släppt. Hör du att det låter ihåligt så är putsen dålig även där.
Det kan ju bli väldigt överväldigande om du märker när du börjar hacka att putsen sitter löst runt hela huset.
 
N naikon skrev:
Bara för att förtydliga lite, puts är ett slags murbruk som appliceras på fasaden, som i sin tur sen målas. Lite svårt att se på bilden, men det ser ut som att det är själva putsbruket som lossnat och inte färgen. Det bästa att måla puts eller mur med är silikatfärg, det är möjligt att det faktiskt är färgen som lossnat ifall tidigare ägare använt helt fel typ av färg

Innan du börjar hacka bort putsen kan det vara en bra ide att gå och knacka lite i områdena omkring där det släppt. Hör du att det låter ihåligt så är putsen dålig även där.
Det kan ju bli väldigt överväldigande om du märker när du börjar hacka att putsen sitter löst runt hela huset.
 
  • Skadat puts på en vägg där det yttersta lagret flagar av och exponerar underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgskiktsavlossning på en väggyta nära ett rör, med en synlig spricka och blottad underliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där är putsen som släppt och inte färgen... knacka försiktigt omkring och försök höra hur stort område som låter ihåligt.
 
N naikon skrev:
Ja det där är putsen som släppt och inte färgen... knacka försiktigt omkring och försök höra hur stort område som låter ihåligt.
Okey men måste man putsa upp de igen eller finns de billigare alternativ?
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Hur tjock är putsen som ramlat av?
Tunn.. såg du bilderna jag skickade?
 
Neettan Neettan skrev:
Tunn.. såg du bilderna jag skickade?
Joo det gjorde jag , utifrån bilderna ser den ut att vara 4 mm , kan det stämma.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Joo det gjorde jag , utifrån bilderna ser den ut att vara 4 mm , kan det stämma.
Mm typ kan de nog vara..
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag tycker det ser ut som man spritputsat ytterväggarna.
Ja de har man kanske gjort. Jag vet inte.. mwn om man tar ner det vita. Blir de fukt om man låter det vara s0 eller måste det åtgärdas direkt?
 
Neettan Neettan skrev:
Ja de har man kanske gjort. Jag vet inte.. mwn om man tar ner det vita. Blir de fukt om man låter det vara s0 eller måste det åtgärdas direkt?
Putsen och färgen skall ge ett skydd mot fukt i vätskeform men släppa ut ånga.
Skadar kan ge inträngling och sprängning så putsen släpper.

För att inte få in fukt i huset så behöver ni gör något åt detta. Antingen putsa om hela huset eller annat fasad material med ev bygglov mm.

Eller reparera skadade områden, men varför har den släpt? Har tät färg använts.
Detta borde ni börja med att ta reda på.
Måla kan vara ett sätt att skjuta kostnaden framöver men löser inte problemet, och kan försvåra framtida putsjobb med ytterligare kostnader.

Jag skulle rekommendera ta in flera offerter på jobbet och ta ställning till det efter detta.
Har ni skador på andra väggar eller är det bara denna, då kanske en putsning av bara denna sida skulle fungera .

Själv gör jag det mesta på egen hand, men lämnar fönster/dörrar och putsning för att jag suger ordentligt på de momenten.
 
P Petter Forsen skrev:
Putsen och färgen skall ge ett skydd mot fukt i vätskeform men släppa ut ånga.
Skadar kan ge inträngling och sprängning så putsen släpper.

För att inte få in fukt i huset så behöver ni gör något åt detta. Antingen putsa om hela huset eller annat fasad material med ev bygglov mm.

Eller reparera skadade områden, men varför har den släpt? Har tät färg använts.
Detta borde ni börja med att ta reda på.
Måla kan vara ett sätt att skjuta kostnaden framöver men löser inte problemet, och kan försvåra framtida putsjobb med ytterligare kostnader.

Jag skulle rekommendera ta in flera offerter på jobbet och ta ställning till det efter detta.
Har ni skador på andra väggar eller är det bara denna, då kanske en putsning av bara denna sida skulle fungera .

Själv gör jag det mesta på egen hand, men lämnar fönster/dörrar och putsning för att jag suger ordentligt på de momenten.
Ja dom målade 2009 typ och antagligen med fel färg Ja. Ska kolla i källaren vad de är för färg men tror de är fel.
Ja hela huset behövs nog inom kort.
 
N
Nu när den täta färgen försvann, så andas ju huset mycket bättre.
Och kc/kalkbruket absorberar fukt, så ingen fara att det kommer in fukt i huset.
Blev lite bättre, dock lite fulare.
Vilken färg målades det med?
 
N neo11 skrev:
Nu när den täta färgen försvann, så andas ju huset mycket bättre.
Och kc/kalkbruket absorberar fukt, så ingen fara att det kommer in fukt i huset.
Blev lite bättre, dock lite fulare.
Vilken färg målades det med?
Ja har inte kollat ännu vad de var för färg, ska försöka kolla så fort jag kan.
Kalkbruket? Vilket är det?
 
N
Kalkbruket eller kc bruket är det som är på väggen bakom det vita bruket som lossnar.
Ser ut som någon målat med fel färg på stänkputs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.