Hej!

Är mitt i min första budgivning och söker råd!!
Huset är mer en liten stuga med torpargrund.
Hög fukthalt 20-25procent uppmätt samt svart tillväxt på råsponten. Enligt besiktningsmannen så behöver ej taket åtgärdas förens man byter plåttaket då ventilation har installerats. (Fanns inget innan så de fixade problemet).
Trädgården är stor 3000m2 och läget är nära centrum (vill inte bo långt bort från centrum). Jag kommer inte ha råd med ett riktigt hus i området då de kostar flera miljoner 4-6miljoner.
Därav fastnade jag för denna äldre stuga som man kan rusta upp genom årens gång och samtidigt då ha nära till jobb (5min) och centrum(15min).
Alternativt pendla 35-50min eller 1h som vissa kollegor gör till jobbet och ha 1h till centrum, men då kan ha råd med ett mer riktigt hus.

Nu funderar jag på om det är värt att passa på att köpa en stugan med stor tomt där det finns mycket utrymme för framtidsplaner eller om man ska sitta lugnt i båten och spara mer pengar i något år (får endast några 100tkr över på fonder efter köpet isåfall).
Eller ska man passa på, fixa det som är nödvändigt endast och se det som en bra investering? En liten lägenhet i området kostar minst lika mycket och lägenhet är inget alternativ egentligen då jag vill ha möjlighet till garage vilket jag har med denna bostad med stor tomt. (Ett garage finns redan).
Lägenhet sist jag kollade på kostade nästan lika mycket men hade dyr avgift samt så var den mindre än stugan.

Jag har sätt stugor dykt upp tidigare men de har oftast saknat riktigt avloppssystem och annat och de har endast bara varit några 100tkr billigare.
I stugan bor de ett par just nu och har gjort i många år så det går att bo i.
Toalett/badrum är dock väldigt gammalt och skulle behövas renoveras.

Eftersom det är en stuga så känns det inte så svårt att fixa saker som med ett stort hus. Taket är lättåtkomligt, fasaden är inte så hög och stor osv.. Tänker inför framtiden här, att det kan bli fint efter några år och också ha möjlighet till utbyggnad eftersom tomten är stor. Skaffar man familj så har vi nära till allt och skulle vi vilja så är ju tomten stor, så bygga ut går ju.

Just nu bor jag bra i hyresrätt men någon gång behöver man ju ta steget kanske?Bostäderna blir ju sååå dyra och jag blir äldre (31år).


//halvt panik inför köp av bostad
 
Spännande!
Ett tips är att kolla upp om det finns detaljplan där stugan ligger och vad detaljplanen i så fall säger. Den sätter ramarna för ombyggnadsmöjligheterna i framtiden. Finns på stadsbyggnadskontoret/planavdelningen på kommunen och kan oftast läsas online numera.
 
  • Gilla
klosp11 och 2 till
  • Laddar…
S Safran skrev:
Spännande!
Ett tips är att kolla upp om det finns detaljplan där stugan ligger och vad detaljplanen i så fall säger. Den sätter ramarna för ombyggnadsmöjligheterna i framtiden. Finns på stadsbyggnadskontoret/planavdelningen på kommunen och kan oftast läsas online numera.
Ska kika!
 
Kolla också om MSB, kommunen eller länsstyrelsen har gjort någon översvämningskartering. Vore ju tråkigt om hela tomten översvämmas vid ett mellanstort regn.

Det kommer alltid fler hus, ta din tid att tänka efter om detta verkligen är rätt. Du hinner.

Spontant låter det som att din buffert är i minsta laget, men beror förstås på... Ett nytt badrum kostar lätt 200 kkr tex.
 
Hur ser en bra detaljplan ut? Vilka andra aspekter väger du in? Du behöver inte skriva här, bara du har koll själv.

Om du ska köpa eller ej kan bara du svara på. Men det finns förstås en möjlighet att det är ett dåligt köp.
Räkna på ekonomin en extra gång eller två och lägg på arbetslöshet i ett halvår + 25 % högre driftskostnader än vad som står i annonsen. Klarar du dig fortfarande? Om taket börjar läcka, har du buffert till att fixa det precis efter att du bytt värmepumpen? Osv.
 
G Genomklok skrev:
Hur ser en bra detaljplan ut? Vilka andra aspekter väger du in? Du behöver inte skriva här, bara du har koll själv.

Om du ska köpa eller ej kan bara du svara på. Men det finns förstås en möjlighet att det är ett dåligt köp.
Räkna på ekonomin en extra gång eller två och lägg på arbetslöshet i ett halvår + 25 % högre driftskostnader än vad som står i annonsen. Klarar du dig fortfarande? Om taket börjar läcka, har du buffert till att fixa det precis efter att du bytt värmepumpen? Osv.
Jag ska kika mer på detta. Finns det andra saker än de ni har tipsat på som har bra att kolla upp som man kanske inte tänker på?
 
S
"riktigt avloppssystem" - enskilt eller kommunalt vatten och avlopp? ha koll på nuläge och områdets planer för kommunalt om det är enskilt nu. Kan bli förhållandevis dyrt.

något jag tror vissa glömmer: internet. Om ingen fiber, ok täckning, kommer fiber? ofta ganska liten kostnad men inget fiber och dålig täckning verkar kunna leda till vansinne nuförtiden.
 
S stugfar skrev:
"riktigt avloppssystem" - enskilt eller kommunalt vatten och avlopp? ha koll på nuläge och områdets planer för kommunalt om det är enskilt nu. Kan bli förhållandevis dyrt.

något jag tror vissa glömmer: internet. Om ingen fiber, ok täckning, kommer fiber? ofta ganska liten kostnad men inget fiber och dålig täckning verkar kunna leda till vansinne nuförtiden.
Enskilt vatten och avlop är det. Mobilt bredband, inget fiber. Finns nyare hus i området så ska kolla upp detta. Fiber kanske finns redo
 
G Genomklok skrev:
Om du ska köpa eller ej kan bara du svara på. Men det finns förstås en möjlighet att det är ett dåligt köp.
Räkna på ekonomin en extra gång eller två och lägg på arbetslöshet i ett halvår + 25 % högre driftskostnader än vad som står i annonsen. Klarar du dig fortfarande? Om taket börjar läcka, har du buffert till att fixa det precis efter att du bytt värmepumpen? Osv.
Härligt mycket negativa synpunkter i dina inlägg! Är du måhända örebroare?

Jag (som inte bor i Örebro, för övrigt) resonerar annorlunda. Det här verkar inte vara ett 13-på-dussinet-hus à la 70-talsvilla på Svennebanan-stigen, som det är tre stycken till salu på Hemnet just nu. Det verkar vara ett mer unikt hus, och du TS, verkar vilja ha huset för att det är unikt!

Om taket börjar läcka innan ekonomisk buffert sparats ihop byter man ett par spruckna pannor eller rättar till plåten, och så funkar det några år till. Dessutom tror jag TS kan göra en okulär bedömning av takets skick i nuläget!
Om värmepumpen pajar samtidigt som stackars TS måste byta 3 dåliga takpannor när det är åskväder och haglar och grannens huligan-ungar spelar epa-dunk på högsta volym ... vänta nu här, TS har inte ens skrivit om det finns en värmepump i huset.

Om du gillar huset, TS, kör på!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Om du är beredd att renovera själv och har resurser att hantera utdömt avlopp, läckande tak osv kan det vara en bra ide, är du en sån som ska leja bort arbetet lär det kunna bli dyrbart att köpa en stuga med hygienutrymme som behöver bytas.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Härligt mycket negativa synpunkter i dina inlägg! Är du måhända örebroare?

Jag (som inte bor i Örebro, för övrigt) resonerar annorlunda. Det här verkar inte vara ett 13-på-dussinet-hus à la 70-talsvilla på Svennebanan-stigen, som det är tre stycken till salu på Hemnet just nu. Det verkar vara ett mer unikt hus, och du TS, verkar vilja ha huset för att det är unikt!

Om taket börjar läcka innan ekonomisk buffert sparats ihop byter man ett par spruckna pannor eller rättar till plåten, och så funkar det några år till. Dessutom tror jag TS kan göra en okulär bedömning av takets skick i nuläget!
Om värmepumpen pajar samtidigt som stackars TS måste byta 3 dåliga takpannor när det är åskväder och haglar och grannens huligan-ungar spelar epa-dunk på högsta volym ... vänta nu här, TS har inte ens skrivit om det finns en värmepump i huset.

Om du gillar huset, TS, kör på!
Det var i respons till ett inlägg från TS som nu är borttaget, där hen explicit frågade om det kunde vara ett dåligt köp och om det var något mer som man behövde tänka på/undersöka.

Jag menar inte alls att vara negativ, bara att man ska vara medveten om vad man ger sig in på.

Jag reagerade också på TS sa att det var första visningen hen gått på. Ofta tar det lite längre tid än så att veta vad man tycker om, men behöver förstås inte göra det.
 
G Genomklok skrev:
Det var i respons till ett inlägg från TS som nu är borttaget, där hen explicit frågade om det kunde vara ett dåligt köp och om det var något mer som man behövde tänka på/undersöka.
Det framgick inte, jag ber om ursäkt för att jag utmålade dig som en gnällspik!

Om det är ett bra eller dåligt köp kan vi på forumet inte veta säkert. Själv har jag en enkel definition på 'bra bostadsköp:
a) en bostad jag vill ha
b) till ett pris jag har råd med

Ett sätt att undvika obehagliga överraskningar när du väl står där med nyckeln i handen och släpet fullt med flyttkartonger, är att undersöka allt, allt, allt som går att undersöka, både fysiskt och i offentliga register - före kontraktskrivningen! Upp och kryp på vinden med pannlampa, ring slamtömmaren, kolla länsstyrelsens karta över förorenade områden, logga in hos Lantmäteriet och ta utdrag från fastighetsregistret (använd sökfunktionen) med mera, med mera.
Och fundera över vad som behöver åtgärdas och vad som kan vänta till bättre tider. Ett fult badrum går att leva med (man blundar väl ändå i duschen för att inte få schampo i ögonen), medan ett fuktskadat badrum kräver omedelbar åtgärd.
 
  • Gilla
Kling 1 och 2 till
  • Laddar…
Är det en friköpt tomt, eller ett arrende?
Om friköpt tycker jag absolut att du ska vara intresserad!! Läget verkar bra, måhända enkel standard idag, men går alltid att renovera fixa över tid…. Kan bli ett billigt boende och framöver en vettig investering.

DOCK!!! att äga hus kräver intresse att fixa. Intresse att lära sig det man inte kan.
Det är vansinne att köpa renoveringsobjekt och betala för att ”nån annan ska fixa”

Lycka till 😊
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Är det en friköpt tomt, eller ett arrende?
Om friköpt tycker jag absolut att du ska vara intresserad!! Läget verkar bra, måhända enkel standard idag, men går alltid att renovera fixa över tid…. Kan bli ett billigt boende och framöver en vettig investering.

DOCK!!! att äga hus kräver intresse att fixa. Intresse att lära sig det man inte kan.
Det är vansinne att köpa renoveringsobjekt och betala för att ”nån annan ska fixa”

Lycka till 😊
Det är friköpt. Huset/stugan ganska liten (75kvm) samt ganska låg. Så inte jätte orolig över att behöva fixa något då det inte är så mycket som kan gå fel på så enkel byggnad som med ett större moderna hus/lättare att fixa själv.

Jag skruvar mycket på fritid och på jobb. Inte med trä eller hus dock men rörsystem, plåt, elektriskt, data osv osv så känner väl ingen större oro för att fixa själv. Gör det hellre själv faktiskt. Då vet jag vilken nivå/nogrannhet renoveringen ligger på och kan välja mina egna vägar.

Tack för inputs!!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det framgick inte, jag ber om ursäkt för att jag utmålade dig som en gnällspik!

Om det är ett bra eller dåligt köp kan vi på forumet inte veta säkert. Själv har jag en enkel definition på 'bra bostadsköp:
a) en bostad jag vill ha
b) till ett pris jag har råd med

Ett sätt att undvika obehagliga överraskningar när du väl står där med nyckeln i handen och släpet fullt med flyttkartonger, är att undersöka allt, allt, allt som går att undersöka, både fysiskt och i offentliga register - före kontraktskrivningen! Upp och kryp på vinden med pannlampa, ring slamtömmaren, kolla länsstyrelsens karta över förorenade områden, logga in hos Lantmäteriet och ta utdrag från fastighetsregistret (använd sökfunktionen) med mera, med mera.
Och fundera över vad som behöver åtgärdas och vad som kan vänta till bättre tider. Ett fult badrum går att leva med (man blundar väl ändå i duschen för att inte få schampo i ögonen), medan ett fuktskadat badrum kräver omedelbar åtgärd.
Ja jag tog bort kommentaren!!! Gjorde det för att jag ansåg att den var dåligt formulerad med brist av information också. Svårt för någon som ej sätt huset att avgöra också.

Tack för inputs!!! Fått mycket värdefulla saker att tänka och resonera kring när jag läser era kommmentarer och diskussioner!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.