Hej,

Jag kommer snart flytta till hus (äganderätt) och sitter och klurar lite på saker.

Får man göra ett hål i en bärande vägg på egen hand? Jag tänkte ställa min dator i en klädkammare ansluten till hallen i entrén, sedan göra ett hål mot ett rum som ligger bredvid klädkammaren. I varsin ende sätter jag något i stil med bifogad bild.

Som jag förstår det är det ingen fara att dra USB- och HDMI-kablar genom en vägg. De får bara inte dras i ett rör tillsammans med redan befintlig spänningsförd kablage eftersom att kablaget i ett sådant rör är klassat för viss spänning, brandskydd, osv. Har jag rätt eller fel? Är det OK att göra ett hål stort nog för vägguttaget i en vägg som eventuellt är bärande? Jag har ingen aning om den är det utan frågar bara utifall att.
 
  • Vägguttag med HDMI, USB och andra kontakter för genomföring av kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem att göra hål för dessa, sen är det som du säger inte ok att dra dessa tillsammans med vanlig el.
 
Vad är det för vägg, betong, murad, skivor på reglar?
 
  • Gilla
Anders Timell och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad är det för vägg, betong, murad, skivor på reglar?
Det vet jag inte just nu tyvärr. Kan det påverka alltså? På vilket sätt?

Jag mailade säljarna ett par frågor igår så jag vill inte störa de med mer idag, men jag kan ställa frågan om väggen nästa gång jag kontaktar de.
 
Är det en träreglad vägg ska man inte "kapa stolpningen" mellan reglar är det inga problem och är väggen gjuten eller murad är det inga problem
 
  • Gilla
Anders Timell och 1 till
  • Laddar…
Anders Timell Anders Timell skrev:
Hej,

Jag kommer snart flytta till hus (äganderätt) och sitter och klurar lite på saker.

Får man göra ett hål i en bärande vägg på egen hand? Jag tänkte ställa min dator i en klädkammare ansluten till hallen i entrén, sedan göra ett hål mot ett rum som ligger bredvid klädkammaren. I varsin ende sätter jag något i stil med bifogad bild.

Som jag förstår det är det ingen fara att dra USB- och HDMI-kablar genom en vägg. De får bara inte dras i ett rör tillsammans med redan befintlig spänningsförd kablage eftersom att kablaget i ett sådant rör är klassat för viss spänning, brandskydd, osv. Har jag rätt eller fel? Är det OK att göra ett hål stort nog för vägguttaget i en vägg som eventuellt är bärande? Jag har ingen aning om den är det utan frågar bara utifall att.
I en vanlig villa är den bärande väggen längs mitten, för att ge stöd till golvet våningen ovanför. Takstolar brukar med sitt fackverk inte behöva bärande vägg.
Väggen är gjord av stående reglar med överliggande bärlina.
Så länge du inte kapar en regel är det ok
Prata med brorsan Martin, det här kan han. Jag saknar honom i rutan. En storm i ett vattenglas förstörde mångas liv under metoo
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
I en vanlig villa är den bärande väggen längs mitten, för att ge stöd till golvet våningen ovanför. Takstolar brukar med sitt fackverk inte behöva bärande vägg.
Väggen är gjord av stående reglar med överliggande bärlina.
Så länge du inte kapar en regel är det ok
Prata med brorsan Martin, det här kan han. Jag saknar honom i rutan. En storm i ett vattenglas förstörde mångas liv under metoo
Jag och Marre är inte så polers längre.

Skämt åsido, då är det definitivt en bärande vägg för den går rakt genom mitten av huset. Jag tänkte införskaffa en regeldetektor för arbetet, går det att lita på en sådan? Om jag borrar ett hål och kikar in skulle det hjälpa? Vad skulle du rekommendera att jag gör för att inte riva kåken som ett korthus?
 
Om det är trä så brukar man lätt lokalisera reglar genom att knacka på väggen och lyssna. Det blir en helt annan lite dovare/resonans/ljud mellan reglarna och lite "ljusare" där regeln sitter
 
Anders Timell Anders Timell skrev:
Jag och Marre är inte så polers längre.

Skämt åsido, då är det definitivt en bärande vägg för den går rakt genom mitten av huset. Jag tänkte införskaffa en regeldetektor för arbetet, går det att lita på en sådan? Om jag borrar ett hål och kikar in skulle det hjälpa? Vad skulle du rekommendera att jag gör för att inte riva kåken som ett korthus?
Tråkigt om bröder inte är vänner. Jag saknar min bror otroligt,som Cancern tog ifrån mej.
Men nu till din vägg:
Du ska ha mycket otur om du träffar en regel. De står ofta med avstånd 60 cm. Men det kan givetvis variera.
Reglarna är 45 mm breda och 95 mm djupa.
Utrymmet mellan fylla ofta med isolering för att dämpa ljud.
Sedan spikar man först på spånskiva och sedan gips. Spånskivan är bra för att kunna skruva upp saker på väggen. Gipsen för brandsäkerhet + att väggen blir slät o fin.
-
Du ska altså känna att du är igenom skivorna efter typ 30 mm. Och inte fortsätter borra i trä.
Ring din bror o säj ätt det finns folk som saknar honom, och som vet att det för 20 år sedan var en annan tidsanda.
”Don’i look back in anger”.
 
  • Gilla
Anders Timell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.