Visste inte riktigt i vilket forum jag skulle lägga tråden, testar här.
Här bakom finns en ganska rejäl kattvind som jag tänkte inreda. Men först måste jag öppna upp till den. Tänkte såga upp ett hål här och fixa någon slags dörr.
Jag drömmer dock om att jag ska få till någon slags ”dold” dörr. Lite som det finns i stora slott på film. Man drar i en bok i bokhylla och så öppnar det sig.
Nån som har något tips på en häftig lösning?
Här bakom finns en ganska rejäl kattvind som jag tänkte inreda. Men först måste jag öppna upp till den. Tänkte såga upp ett hål här och fixa någon slags dörr.
Jag drömmer dock om att jag ska få till någon slags ”dold” dörr. Lite som det finns i stora slott på film. Man drar i en bok i bokhylla och så öppnar det sig.
Nån som har något tips på en häftig lösning?
En dold dörr i en helt slät vägg är i princip omöjligt, du behöver något som döljer skarven till dörren. Det mest rättframma är att sätta panel på väggen så kan dörren passas in så att det är hela panelbrädor som öppnar sig. En liknande funktion gör ju en bokhylla där man låter en hel hylla vara en dörr. Dock så kräver bokhyllelösningen mycket mer jobb eftersom dörren inta bara ska kunna bära sig själv utan även ett par hundra kg av böcker.
Verktygstokig
· Halland
· 7 525 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/the-tiny-mansion.384741/
Bild 7+8. Ett relativt enkelt sätt att göra det..
Bild 7+8. Ett relativt enkelt sätt att göra det..
Verktygstokig
· Halland
· 7 525 inlägg
Sorry sent svar. Nej, jag isolerar bara dörren och låter det vara oisolerat där ute. Tror ni att det kommer bli ett problem...? Jag inser att jag inte kan försvara vad som helst där ute men ganska mycket. Vad tror ni kommer vara det största problemet för förvaringen? Kylan på vintern eller fukten pga. temperaturskillnader?
Värt att investera i en avfuktare?
Liknande trådar
-
Hur bygger jag dold dörr under altanen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om dörr till groventre
Fönster & Dörrar -
Hur bygga ljudisolerad innervägg med dörr?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga ut trappa/däck vid ytterdörr - begränsningar?
Bygglov -
Vilken skena, bygga skjutdörr till garderob
Inredning