Hej,

Jag har genom lite omflyttningar i huset lyckats få till ett helt "tomt" rum att leka lite i. Förutsättningarna är dock att en av rummets funktioner SKA vara gästrum.

Det jag vill göra är att montera upp projektor och duk i det rummet för att göra ett litet mediarum. För att se en film, spela Xbox och lite karaoke typ.

Som Ni ser på ritningen så finns det begränsningar för vart sakerna kan placeras, främst med hänsyn till dörrarna. Dörren på långsidan är ingång till rummet från hallen och dörren på kortsidan går till ett kallförråd som vi inte nyttjar särskilt mycket.

Så det jag söker är tips och ideér om hur jag ska bygga och inreda detta kombirum. Placering, material och andra ideér.

Hur skulle DU ha gjort? Inspirera mig :)
 
  • gästrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga briljanta idéer?

Kanske inlägget skulle ha varit under "inredning" istället?
 
Hej!
Briljant vet jag inte om det är, men jag hade inrett med en rejäl bäddsoffa längs 4 m väggen med fönster. Ett par väggskåp och hyllor bredvid fönstret bakom soffan, för "lekutrustning" och högtalare. Ett litet soffbord / sideboard för såväl koppar och glas som gästernas väckarklockor.
Sedan hade jag målat väggen mot hallen vit så du kan ha den som projektorduk vid behov (om den är slät funkar det faktiskt!), men neutral vid behov. Under det beräknade filmduksutrymmet någon låg, lång förvaringsmöbel för filmer, skivor osv.

Nackdelen kan vara att det blir lite för kort avstånd till duken med 3 meter, men på andra längden blir det svårmöblerat pga större fönster och dörrarna. Det skulle vara om du har en projektorduk i kallförrådet, som tas fram och ställs på kortsidan inför filmvisning. Samt gästsängar undanställda där, och t ex fåtöljer på kortsidan istället för en bäddsoffa.
 
Hej, och tack för dina tankar. :)

Jag har bollat lite fram och tillbaka med vart duken och projektor ska vara.

Mina första tankar var att ha en takmonterad duk på kortväggen där dörren till kallförrådet är och ha en bäddsoffa vid fönstrets kortvägg. Jag undvek att nämna detta då jag inte ville leda era tankar i någon riktning.

Att ha duken på långväggen mot hallen är kanske inte så tokig idé. Då skulle jag kanske kunna montera projektorn i den lilla fönstersmygen på andra långväggen och därmed få lite längre avstånd mellan lins och duk. Då skulle jag till och med kanske kunna stänga in projektorn bakom en glasskiva för att minska ljudnivån. Fönstersmygen är ganska djup. Kylning borde ju kunna tas utifrån via fönstret.

Som sagt... ingen dum idé. Jag måste prova så inte tittavståndet blir för kort.

Fortsätt inspirera mig...
 
Som du säger så tycker jag du ska ha en takhängd duk där du har dörren till kallförrådet. Sen köper du en riktigt fet soffa där man ryms 4 bekvämt (270cm lång och 110 djup) som du sätter mot fönstret. Sen ett mindre bord i mitten med två rejäla fotpallar på var sin sida. Fotpallarna kan man då lätt flytta intill soffan så att man i stort sett kan ligga i soffan i tittriktningen. Så har jag tänkt göra framöver. Alla som vill titta ryms i soffan och man behöver inga fåtöljer som är skrymmande. Sen får du lite längre avstånd till duken än om du sätter soffan mot den långa väggen. Ev. kanske du till och med kan ha förstärkare mm. i kallförrådet om det nu inte är för kallt.
 
  • Biorum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker tyvärr att rummet är för litet för att ha som biorum med prijektor. Spelar du inte HD-material kommer antagligen bilden bli väldigt grynig om du inte håller ner formatet på bilden. Sätter man soffan som Niklasson säger så blir det ju typ bara 2.5 meter till väggen, det blir väldigt nära.

Jag tycker en hörnsoffa med en 3:a mot stora fönstret ,och tvåa mot det andra vore smartast, en bäddbar givetvis. Nackdelen är att inte kunna ha en permanent duk på väggen, du måste ha en duk på rulle för att kunna ha bilden på väggen med kallförrådsdörren.
En sak att fundera på: hur högt i tak är det? Kommer du ngnstans kunna sätta projjen så att du inte slår i huvudet i den?

Jag skulle tro att du har ett rum där du tittar på TV idag, kanske är det bättre att lägga krutet där istället för att kunna få riktig filmkänsla där? Dessutom är det roligare med tex karaoke om det är placerat på ett ställe där man för tillfället umgås, och har tillräckligt stor plats att slåss om microfonen. Dessutom skall man ju inte stå ivägen för projjen i det fallet.
 
Ok. Ganska lika min ursprungliga tanke.

Finns det fler idéer? Även sådana som färg och materialval så att det inte känns som man bara har "slängt" in utrustningen i rummet.
 
Det är 2.30 i takhöjd
 
Intressant, ja ska ta mig en funderare...
 
Ja, gör gärna det. Ser fram emot alla synpunkter.
 
A
Det beror lite på hur det ser ut i resten av huset också för annars kan man ju komma med lite galna inredningsförslag. Använd källarförrådet alls? Hur stor är det? Skulle det kunna funka som "allkov"?? Den dörren vill jag ha bort. projektorduken mot väggen ut mot hallen. Låg soffa med divandel. Måla taket i tex guldfärg. platsbyggd förvaring i svart guld metallic mosaik. Det får inte se vräkigt billigt ut. lite som en stilrenare boudoir. men som sagt så beror det på hur resten ser ut också. :) glöm inte spegel om ni ska ha karaoke! :)
 
Har du ritat i google sktchup? Hur gör man för att få en ritning i JPEG format? Lite novice på data...
 
Jag ritade i sketchup. Gå på File - export - 2D graphics. Spara sedan filen som en JPEG där du vill ha den. Voila!
 
Anna_Robban skrev:
Det beror lite på hur det ser ut i resten av huset också för annars kan man ju komma med lite galna inredningsförslag. Använd källarförrådet alls? Hur stor är det? Skulle det kunna funka som "allkov"?? Den dörren vill jag ha bort. projektorduken mot väggen ut mot hallen. Låg soffa med divandel. Måla taket i tex guldfärg. platsbyggd förvaring i svart guld metallic mosaik. Det får inte se vräkigt billigt ut. lite som en stilrenare boudoir. men som sagt så beror det på hur resten ser ut också. :) glöm inte spegel om ni ska ha karaoke! :)
Kallförrådet är till bredden fyllt med "diverse" och utöver detta en del säsongsgrejor. Som dynor till utemöblerna osv. Förrådet är en oisolerad betongbunker utan fönster. Har inte mätt storleken men uppskattar den till 1.5x3 meter.

Vad skulle finnas i alkoven?
 
Enligt min idé ovan så får du ca 3,5m från soffa till duk och det borde räcka även om ett längre avstånd vore bättre. Vad gäller bildens kvalité som fresve skrev om så tillhör ju HD framtiden och så gör även ditt biorum. Ingen bygger väl för att det ska passa teknik som är borta om två år. På en Optoma HD70(720p, ej full HD) så får du en bild på mellan 83-100" på 3,5m och det räcker och blir över.
/jeppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.