Hej,ny här.
Kort presentation om mina elkunskaper.
- jag har läst in en del kurser, har ej behörighet ivf inte än.
- ja, jag känner till brandrisker m.m
- jag har tillgång till ett bra multinstrument dock ej avancerade instrument som isolationsmätare tex.
Nu till saken, på mitt landställe var det dags att byta ett äldre proppskåp utan JFB mot en modernt Hager 32 modulers
inkl JFB. Allt flöt på , jag är mycket nogrann och ohm/AC mätte och dubbelkollade i princip varje därgbrytare före och efter
inkoppling. Jag lyckades dock göra en groda vilket i efterhand känns som att vem som helst kan missa.
På Hager skåpet är nollplinten uppdelad i två delar via en sk nollbygel. Den ena tar väl ca 20 nollor och en mindre som tar ca 5-6 nollor. Det var ganska svårt att komma åt så jag kände att jag var tvungen att tillfälligt lossa på bygeln för att trycka dit en nolla. I detta fallet från kyl/frys. Satte på strömmen och strax efter börjar kyl/frys lukta bränt. Förstod inte vad som hänt direkt men mätte upp 240 V mellan nollan och jord och 400 V mellan jord och ledare till kyl/frys. Stänger strömmen förstås
och börjar felsöka. Efter ett tag inser jag vad som hänt . Den delen av nollan jag byglat loss hänger nu fritt och blir då till en sk flytande nolla. I samma nollplint fanns två till nollor . En till ett luftvärmepump och en där bla ett element i badrum samt
takspottar.
Resultatet : kyl/frys verkade faktiskt klara sig , luftvärmepumpen var inte inkopplad. En mobil laddare i ett vägguttag samt en lampa i källaren gick sönder. Ett par elelement had termostat och var ej påkopplade vid tillfället. Dimmringen av spottarna har sluttat att fungera.
Min slutsats : I efterhand känns som ett fel som vem helst kan göra. Åndå känner man sig korkad.
Vad tycker ni ?

/Gunnar
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Grodor har vi alla gjort, jag också. Inte just detta men jag har givetvis missat att plocka bort bygeln mellan N- och PE-plint med följden att JFBn löser vid belastning.

Det jag tror är viktigast är att hela tiden ha kontrollen i huvudet. För varje enskilt moment, hämta andan och tänk efter om det blev rätt. Detta går inte att kontrollera fullt ut i efterhand.

Att plocka bort en (1) bygel kanske man kommer ihåg ;) men att plocka bort 5 byglar eller andra saker som är kritiska, då behövs nog en checklista på väggen för att inte missa att återställa.

Du verkar ha installerat en grupp i taget, driftsatt den, och sedan fortsatt med nästa grupp? Det är inte riktigt bra. Varje driftsättning kräver en hel del kontroller bl.a för att fånga blunders. Man ska vara ganska säker på att anläggningen är ofarlig när man slår till strömmen.

Du säger att det var trångt att trycka i en neutralledare i Hagers plint så att du var tvungen att lyfta den? Det borde inte vara trångt... Men det är lätt hänt att det blir spagetti. Jag klipper ledarna precis så långa som behövs och försöka hålla dem i ordning, vika upp dem tätt mot dvärgen etc så att det ska finnas plats emellan. Helst ska man kunna lossa på hela DIN-skenan eller på N/PE-plintarna och lyfta ut dem några centimeter, det bör alltså finnas sådant slack i den mån det går.
 
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
G Gsv38 skrev:
I efterhand känns som ett fel som vem helst kan göra. Åndå känner man sig korkad
Du skall inte känna dig korkad. Själva felet görs säkert ibland. Den stora allvarliga bristen här var att du kopplade på strömmen utan ordentlig kontroll

Och det är viktigt att inte bagatellisera ett fel som ger flytande nolla.

Just detta att bryta en nollbygel skall man vara så rädd för att man nästan aldrig vågar koppla igång anläggningen.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
A
Jag brukar ha ett dokument med punkter jag bockar i allt efter de är gjorda vid kontroll före idrifttagning.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Kontroll före i drifttagning enligt EIO:s protokoll hade avslöjat det felet
Gör alltid kollen med protokollet i handen och hoppa inte över någon punkt
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag brukar ha ett dokument med punkter jag bockar i allt efter de är gjorda vid kontroll före idrifttagning.
Är det EIO:s dokument så är du hemma 😉
 
tommib
En eloge till TS som erkänner sina fel och brister. Sällsynt att just elektriker gör det i min uppfattning.

Själva felet förstår jag lika lite som Bo. Hur kan bygeln påverka inkopplingen av nolla? Den sitter ju på ett helt annat ställe. Lossade du nollplinten från skenan för att koppla in nollan?

Som andra redan har sagt, förtroende (till sin egen förmåga i detta fallet) är bra, kontroll är bättre. Kontrollera och dubbelkontrollera. Förhoppningsvis blev den här läxan inte så dyr.
 
A
U Uffe A skrev:
Är det EIO:s dokument så är du hemma 😉
Jo den används för det mesta. Jag tycker den är bra då den följer kontrollerna och ordningen på dessa enligt del 6 i elinstallationsreglerna.

Det finns även en enklare kontroll i slutet på sek handbok 436 elbasen längre bak i boken.

SEK TL1 som är rätt ny kan jag också rekommendera.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
En eloge till TS som erkänner sina fel och brister. Sällsynt att just elektriker gör det i min uppfattning.

Själva felet förstår jag lika lite som Bo. Hur kan bygeln påverka inkopplingen av nolla? Den sitter ju på ett helt annat ställe. Lossade du nollplinten från skenan för att koppla in nollan?

Som andra redan har sagt, förtroende (till sin egen förmåga i detta fallet) är bra, kontroll är bättre. Kontrollera och dubbelkontrollera. Förhoppningsvis blev den här läxan inte så dyr.
Nyare centraler har delbara nollplintar för att kunna kopplas in på olika jordfelsbrytare. Tar man bort byglarna mellan de olika sektionerna så flyter "nollorna". Det blir likadant som om man tar bort bygeln mellan jord- och nollplint utan att ordna nolla på något annat sätt.

Edit: En bild är kanske tydligare.

https://www.spelsberg.se/media/_processed_/e/b/csm_SON_PE-N-Klemme-AK28_V1_cf6e87e6e9.jpg
 
tommib
Jag är väl bekant med Hagers byglar mellan plintarna.
Det jag inte förstår är varför TS kände ett behov av att pilla loss bygeln för att montera en nolledare, de är på olika sidor av kontaktblocket. Den enda rimliga anledningen jag kan se är att han behövde montera ut blocket ur skåpet och inte ville ta med det större nollblocket samtidigt.

Varför skulle den bilden vara tydligare? Det är väl bättre att visa en bild på hur Hagers plint ser ut, som TS använde. Eller ja, han använde en större central så noll och PE-blocken var troligen de större KN18 eller KN22 N resp E. Det lilla nollblocket KN06N är praktiskt att använda för grupper utanför JFB.

Hager elcentral med blåa, vita och gula plintblock och borttagbar bygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser byglarna på ovansidan, mellan nollblocken och mellan noll och PE-blocken. Den mellan Noll och PE tar man normalt bort men är hela centralen TN-C kan man lämna den på plats. Då kan man inte ha JFB med nollor anslutna till denna skena som då är PEN.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Varför påpekas det inte att TS rent praktiskt behöver anlita en auktoriserad elektriker?

Kan verkligen gå illa med typ: Try and Error, som i detta fallet.

Om huset brinner upp t ex p g a
400 V till ett kylskåp, har väl i sammanhanget mindre betydelse. Bara en rent ekonomisk förlust om fel konstateras.
Värre blir det om någon omkommer eller blir skadad, p g a fel montage.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar. Några förtydliganden. Skåpet är av typen Hager Färdigmonterad Normcentral Quick Connect 2x18 6st 1-pol C10. Se bild. Man ser att nollplinten har en bygel.
Vad hände :
Jag behövde kontrollera några ledningar bakom nollplinten så hade lossat den från sin snäppen. Inga problem , allt funkar
med eller ström.
En inåtgående ledning jag vill kolla satt bakom den högra delen av nollplinten så jag tog bort nollbygeln så jag kunde böja ner denna någon extra cm. Strömmen avslagen så fortfarande inga problem.
Nu kommer misstaget. Ville testa kyl/frys så trycker in en nolla in den högra och slår på strömmen. Resten framgår av tidigare inlägg.
PS: Jag håller med er till 100% att jag borde utfört nogrann kontroll INNAN strömmen slås på. Försöker inte försvara mina misstag utan förhoppningen är att någon annan genom att läsa detta inte gör om samma sak.
//Mvh G


Hager färdigmonterad normcentral med öppen nollplint och borttagen bygel, samtliga säkringar och ledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Varför påpekas det inte att TS rent praktiskt behöver anlita en auktoriserad elektriker?

Kan verkligen gå illa med typ: Try and Error, som i detta fallet.

Om huset brinner upp t ex p g a
400 V till ett kylskåp, har väl i sammanhanget mindre betydelse. Bara en rent ekonomisk förlust om fel konstateras.
Värre blir det om någon omkommer eller blir skadad, p g a fel montage.
Hej Hybro, det är alltid lätt att vara efterklok. Gjort är gjort. Allt funkar normalt nu. Jag har mätt igenom.
Kommer trots det att ta dit dit en auktoriserad elektriker som får göra en mer nogrann kontroll av allt.
//G
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bra... Så kan Du sova lugnt.
 
  • Gilla
Gsv38
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.