Jag har ett timmerhus som jag håller på att renovera, har rivigt ut allt nu och ska börja bygga upp allt igen i morgon. skulle behöva lite förslag om hur mycket jag ska isolera golv, vägg, tak. väggarna är i dag dåligt isolerade, problemet är att jag har endast 2 glas fönster så frågan är ju om det är lönt att ladda på "mycket" på väggarna?

130 mm timmerstomme, drevad.
vindpapp
regel "hem klyvda av de som byggde huset 1980" 50*105 ca 90-120 isolering
plast
spånskiva

det jag vill få till är "extra isolering på något vist och sedan sätter jag både spån och gips.

Golven är reglade med 50*200 så det blir ju svårt att "regla på dom" blir för tjockt.. eller går det med typ frigolit istället för 45 vanlig isolering? Ev. kan man kanske regla neråt, 45*45?

vinden är det i dag 195 mm isolering gulfiber. byts även den mot rockwol fast 195+90 eller 120

Tips, är detta rätt tänkt? behöver jag mer i väggarna/golv?
jag har torpargrund, och kommer lägga vattenburen golvvärme.
 
Tycker att väggarn är ganska bra som de är. Satsa mer på taket, finns det plats så lägg på 300 - 400 mm lösull ovanpå befintlig isolering. Varför byta ut den gullfiber som du har i taket?

Finns det plats under golvet så är det väl en bra idé att isolera underifrån med stora cellplastskivor, om du nu kan få in dem under golvet.

Är lite tveksam till att det är plast i väggar med denna konstruktion, men den är väl ganska gammal och förmodligen ganska otät så den kanske inte gör någon skada.
 
Tror du inte att det blir för lite isolering med bara 90 - 120 i väggarna? jag trodde mer på att lägga ca 45 eller 45+45 extra i väggen.

Jag byter ut all isolering både i golv väggar och tak för jag har extremt mycket råttbon överallt, luktar piss kan man säga.. har lite för lågt på vinden vid takfoten för ull, är max 300 där å man ska ju även ha luft spallt.

Golvet funkar det med cellplast? bör man inte bygga in den på något vis.. tänker på råttorna? typ 45 isolering 45frigolit 150 isolering?

vad bör man ha för fuktspärr om man inte har plast då? har funderat lite och tror jag kommer köra
Timmer 130 mm
vindpapp
95 isolering
45 liggande reglar med isolering
fuktspärr
45 stående reglar med isolering
spån
gips


eller.. ;)
 
Är det invändigt du isolerar väggarna eller? Vill du få valuta för pengarna så ska man isolera utvändigt.
 
det är invändigt, jag ska ha timmer kvar utåt.
 
Råttbon i sioleringen, ja då förstår jag varför du vill byta ut den. Vad jag vet så trivs de små djuren i både gullfiber och rockwool, hur de trivs i cellplast vet jag inte. Om du isolerar underifrån med cellplastskivor så tror jag inte att de gnager sig in genom skivorna, men finns det något hål så de kan komma in uppe på skivorna så trivs de säkert utmärkt där.

Jag föreslår i alla fall lösull på taket, lägg på så att du totalt får ca 50 cm. Enkelt och billigare. Luftspalt vid takfoten måste du ju fixa även om du isolerar med skivor.

I ditt hus finns det förmodligen inget kondensskydd i taket och det är svårt att montera dit något om du inte skall sätta ett nytt innertak. Sätter du ett kondensskydd (plastfolie) i väggarna så ökar belastningen i taket. Satsa på en bra ventilation i stället. Om du i alla fall vill sätta en folie i väggarna så välj en så kallad ångbroms, t.ex. Halotex D50, http://www.mataki.se/
 
jag har hört att mössen/råttor inte gillar Cellulosa med borstsalt som brandskyddsmedel. Men om det verkligen är så vet jag inte.

Men de trivs i miniralull = stenull & Glasull. Cellplast gör de bra gångar i.
 
Nu hag jar nog ändrat mig gällande uppbyggnaden.. i golvet lägger vi nya 45*195 reglar som jag även spikar på 45*45 reklar på för plats för extra isolering, detta gör ju att jag få ett bra golv, gör även nya plintar och bärlinor så att golvet inte blir uppburet av den grundmur som timmer stommen står på.. är rädd att den kan röra sig lite..

Väggarna är jag lite inne på att riva ur helt, dvs jag tar bort den regling som finns nu som sitter fast i timret. istället så bygger jag golvet nästan ända ut emot timerväggen, sätter vintpapp på timret, sedan 45 liggande isolering utan reglar. sedan ställer jag 45*145 reglar på golvet så att de inte har någon kontakt med timmerväggen, på det viset kan timret "röra" sig som det alltid gör tyvärr.. jag får en isolering som jag tror är tillräcklig först timmrets isolervärde 13 cm.. sedan 45 och sen 145. borde vara tillräckligt. taket är jag fortfarande lite osäker på, men blir nog 195 rockwoll sedan en 120 längst med takfoten, rästen fyller jag upp med ull.

sedan är det nog bara att köpa en 5 katter så kanske rått jävlarna försvinner också.. jag bor ju faktiskt mitt ute i skogen på landet ;)

vad tror ni.. är jag helt ute.. känns som om jag tänker rätt.. kostnads messigt så skiljer det ca 500 kr i material på självaste vägg konstruktionen. i och för sig har kostnaden ingen betydelse i detta fallet..
 
Det blir säkert bra, mot timmret skule jag rekomendera en fasadskiva. De skivorna är styva och stora 1200x2700, lätt att montera och få skarvar.

Behöver du verkligen 5 kattor, räcker det inte med 3??
 
Fasadskiva vad är det ?

har redan 2 katter å ena hund. så 5 är nog minimum ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.