Har varit uppe på taket och spanat runt idag.
Då upptäckte jag till min stora fasa (nipprig som vanligt), att det inte ligger någon papp under tegelpannorna på torpet.
Nu är det så att vissa pannor är trasiga vilket innebär att brädorna/plankorna under teglet på vissa ställen är fuktiga/blöta efter regnet.
Är det vanligt att taken på torp ser ut på det här viset och saknar papp? Hur pass bra skyddar brädorna/plankorna mot regn å rusk?

Tack/ P
 
Ja, det förekommer nog ganska ofta på äldre hus. Så är det på min svärmormors hus. Så länge brädorna inte är ruttna skyddar de nog oftast bra. Men är pannor trasiga flera år, stoppar det sämre.
 
Ok, Ja de är klart att papp säkerligen inte fanns att tillgå på 1800-talet och sen har de tidigare ägarna säkert förlitat sig på att tegelpannorna ska hålla regnet borta.
Jag får helt enkelt ut och inhandla lite nya tvåkupor och ge mig upp och pussla.
Sen när tiden finns så får man väl vara lite seriös och ge sig upp och lägga nytt tak.
 
Sitter lite nipprig här och funderar på att åka ner till torpet å slänga på 4-5 pannor som e trasiga!
E jag fånig och orolig i onödan? Jag ska dit nästa helg, inte helgen som kommer men nästa.
Tror ni det är ok att låta det stå 13 dagar eller ska man behöva sätta sig i bilen och åka 48 mil tur och retur?
Jag försöker lugna mig själv med att de har ju klarat en tid innan jag upptäckte dom så de klarar säkert ett tag till :)
 
det går säkert bra. Som du själv säger: har det varit så i "vem vet hur länge" så blir skadan troligen inte värre på två veckor. Har hon spån som undertak och sågspån som isolering så torkar det ur så småning om. Det är skillnad på att ha en vattenskada och vått trä. // Micke
 
Vi bytte taktegel i våras på vårt 150 år gamla hus, och där fanns inget papp under det gamla taket. Konstruktionen på taket förr i tiden kunde även vara lite annorlunda, med plank som gick omlott ner från nock till fot, och inte längs med taket. Jag antar att det innebar att vatten kunde rinna ifrån lättare. Vi hade inga större vattenskador på taket iallafall.
 
Just det där med att vara nipprig känner jag alldeles för väl igen, själv är jag rent paranoid när det kommer till hus, åtminstone mitt eget ;-) Men, jag skulle ändå inte åka de 48 milen i din situation, mer akut blir det först när det börjar släppa igenom vatten så det syns på insidan. Hoppas vinden inte är inredd/isolerad så jag gjorde dig ännu mer nipprig nu? ;-( Oavsett vilket skulle jag ändå vänta och i första hand ersätta trasiga pannor och när den vädermässigt perfekta våren/sommaren (hoppas går ju..) skulle jag ge mig på taket och ersätta eventuellt skadat virke utifrån.

Bytte tak i 100 år gammalt hus i somras, och när eterniten var nere kom nästa dilemma; takstolarna var helt klart skeva och i vissa vinklar syntes det att dom bågnade ordentligt. Eftersom arbetet redan var försenat på grund av det ständiga regnandet struntade jag i att räta upp det, hade dessutom blivit ett merjobb som jag inte riktigt hade rett ut på egen hand, åtminstone inte utan några hundra timmar som jag lika lite hade till förfogande. Förlikades ganska snabbt med insikten att det är ett gammalt hus och om taket skevar lite så får det hellre vara så... Och ännu bättre, jag har inte ångrat mig i efterhand. Däremot, paranoid som man är så la jag tjärpapp istället för tegel som jag egentligen tycker är snyggare, men jag kände instinktivt att jag inte ville belasta dom skeva takstolarna med uppskattningsvis ett par ton tegel i onödan...
 
Låter toppenbra det där, nu e man lite lugnare! :D
Ska meddela hur det gick.
Tackar så mycket för alla svar!
 
Hej
Har själv ett torp som hade spåntak från 1896 med läkt och tegel direkt på. Blev mycket förvånad när jag lyfte på en tegelpanna för att se om pappen var i bra kondition och upptäcker att den helt saknades. Men drabbas inte av panik även om det är lite ruttet här och där. Ett gammalt hus ramlar inte ihop för att det läcker in lite vatten. Utan plastfolie och gipsskivor så torkar det upp även efter ett störtregn. Men med tiden kan det väl bli problem. Finns en tråd om "Knastak" här på forumet där bl.a. jag beskriver hur man fixar gamla spåntak.
 
Det lät bra. Ska bli spännande att läsa den tråden!
 
sitter å småskrattar för mig själv :) jag e oxå nipprig när det gäller mitt allt ja hus(använder som sommarstuga ännu) mena jag :) men i sommras renade det in från luftningen på avloppet ner till bottenvåningen 1 1/2 plan min syster var i stugan när detta hände å hon ringde mig å sa att det forsa in vatten! panik utbröt men jag bor 26 mil från min stuga så jag fick hålla mig 3 dag! sömnlösa nätter innan jag åkte upp å tätade å repade skadan. Man får aldrig glöma att allt går att fixa man behöver inte måla F-n på väggen....
 
Så sant!

Skönt att höra att man inte är den enda som är nervös :)
Nu har jag iallafall varit nere och slängt på några nya pannor och det hade inte regnat in, dock var det ett par bräder på taket som var genomblöta (ruttna) men de byts ut i sommar då jag bestämt mig för att lägga på nytt tak.
Det är ett torp så det tar emot att lägga plåttak men det finns ju plåt som ser ut som tegel så ett sådant får det bli!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.