Hej,

Vi har sen en tid bott på en gård där många genvägar gjorts på fel ställen av tidigare ägare. Fasaden var en av dem, det visste vi sen tidigare. Det är liggande fasad, panel målad i herrgårdsgul akrylat. När jag nu skulle åtgärda felet med dåliga skarvar mellan de längsgående brådorna, så upptäckte vi att de inte har satt någon luftspalt bakom panelen och vindpappen sitter dikt an. Bakom pappen sitter ett ca 2tum tjockt lager av gammal sorts glasull. Den är i rätt dåligt skick. Dessutom var träet/spikläkten också i ganska dåligt skick. Vad jag kunde se var det mesta orsakat av de gamla fönstren, som är bytta sen många år. Brädväggen bakom var hård och fin.

Gammalt hus med skadad fasad och exponerad glasullsisolering där panelen tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fasad med gammal isolering och brist på luftspalt på en äldre byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min fråga är, vilken åtgärd är att rekommendera i vårt läge? Vi har funderat, rådfrågat och fått fram nedan alternativ. Kanske finns fler?

  1. Skrapa bort färgen på hela huset och måla med slamfärg
  2. Ta ner all panel och isolering och sen sätta tillbaka panel utan isoleringen
  3. Ta ner panel och ersätt glasull med isolering som kan släppa ifrån sig fukt, t.ex. cellulosa/hampa etc.


Tackar ödmjukast för alla råd, vi vill väldigt gärna hjälpa till att bevara huset långt in i framtiden.

Adam
 
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
För det första måste allt gammalt ruttet trä bort. Det betyder förmodligen att du får riva hela panelen.

Isolering i dåligt skick samt dito vindpapp ska också bort.

Men sedan kan du gott isolera med vanlig glas/stenull och träreglar, samt sätta ny vindpapp över, bara du därefter sätter upp ny panel med luftspalt mellan panel och vindpapp.

Problemet är alltså inte att där är fel sorts isolering eller fel sorts färg. Avsaknaden av luftspalt har gjort att fukten stängts inne.

Med detta sagt så förutsätter jag att det finns fuktspärr inne i väggen? Annars ska du förstås använda diffusionsöppen isolering som du skrev.

Att köra utan isolering fungerar bara om du bygger egna kärnkraftverk på fritiden och därmed har obegränsad tillgång till värme och el.
 
  • Gilla
Paco64 och 6 till
  • Laddar…
Riv allt ruttet!
Troligtvis innebär det allt hela vägen till brädväggen.

Sedan är det bara att börja om från mer eller mindre noll motsvarande det de gjorde när de tilläggsisolerade utanpå, men ni gör det förslagsvis rätt, med luftspalt och med tjockare isolering för bättre energibesparing.

Gällande materialval har du fått bra råd från @ricebridge redan ser jag nu, :)
 
  • Gilla
Thealternative och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Tack så mycket för input. Brädväggen är troligen ca 2 tum tjock den med, så det är inte innerväggen som syns bakom glasfibern. Det kommer vi kontrollera när vi börjar riva mer. Glasfibern är troligen tillagd senare när uppvärmning blev dyrt, som sagt 70-tal. Sen är där diffspärr på insidan, oklart om de satt i alla rum dock.

Vad jag vet idag är det endast nedre delen av denna gaveln som är dålig/rutten och behöver lagas. Så frågan var egentligen mer byggtekniskt vad åtgärden för huset som helhet bäst bör vara. Brädorna behöver tas bort och gås igenom oavsett då de som sagt är monterade fel.

Förstår såklart att det teoretiskt är bäst att byta ut allt, men i verkligheten får man väga risk mot kostnad och tidsåtgång. Att riva ner allt och köpa nytt vill jag undvika om det går. Om resten av sidorna inte är fuktskadade vill jag inte göra ingrepp i onödan. Är dem också i samma skick blir det troligen som du skriver ricebridge. Enda utmaningen blir då att väggen inte kan bli tjockare, för då sticker den ut över grunden. Blir knas visuellt. Luftspalten kommer då behöva ta upp nästan allt utrymme och då kommer vi till alternativ 2 i mitt inlägg, var kanske otydlig där.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Med detta sagt så förutsätter jag att det finns fuktspärr inne i väggen? Annars ska du förstås använda diffusionsöppen isolering som du skrev
Vanlig mineralull är diffusionsöppen. Den fungerar. I övrigt håller jag helt med Ricebridge.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ska du måla med slamfärg måste all färg bort. Det är en utmaning. Även med slamfärg bör man ha luftspalt, även om det inte är lika känsligt då
 
  • Gilla
Thealternative och 2 till
  • Laddar…
Absolut ska all färg bort i så fall. Tror det mest är denna gaveln som är bråttom, kan göra andra sidorna efter hand.

Känns som alla alternativen blir en utmaning, antingen arbetsmässigt eller finansiellt. Hade ju tänkt göra annat i sommar kan man säga 😀 Sa till sambon att dessa utmaningar antagligen ligger bakom att många väljer att bygga nytt istället
 
Tänk på att om du gör om/gör rätt så kan du utan nämnvärd extra kostnad få en betydligt bättre isolering och sänka driftskostnaden för huset.
Har du inte råd att köra allt rakt av skulle jag åtminstone ta en vägg om året.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kommer ju få svårt att få bättre isolering eftersom väggen inte kan bli tjockare rent estetiskt, då den i så fall sticker ut utanför grunden. Utrymmet som idag innehåller glasfiber, ca 2 tum tjockt behöver då bli luftspalt. Så att göra det rätt kommer istället göra att vi får högre uppvärmningskostnader i utbyte mot att fasaden inte ruttnar.

Väggen är dock rätt tjock, och är rätt säker på att mellanbjälklaget är tunnare även om vi sätter in luftspalt i väggen. 15cm tjock blir väggen med luftspalt, men osäkert hur stor del som är isolering/trä. Så rent besparingsmässigt är det isolering av taket vi behöver titta på, men det är ett annat projekt.
 
Är det ett problem att väggen är utanför grunden? Der går i så fall även att bygga på grunden.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Ja, en stor del av bevarandet är att även bevara utseende. Grunden är gråsten så det är inte "bara att bygga på" tyvärr.

Vill man ha bra lambdavärde bygger man med fördel nytt istället för att bygga om över ett sekel gammalt hus 😀

Viktigaste är att fukt inte skadar byggnaden och därefter kommeren avvägning mellan utseende och isoleringsförmåga.
 
Åja, en bit kan ni allt flytta ut fasaden utan att det går utanför grunden, som det ser ut på bilderna iaf. Dessutom är det väldigt många hus vars fasad sticker ut upp till en bra bit utanför grunden — kolla runt får du se.
 
  • Gilla
Ramsam och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för synpunkter och råd! Ibland är det allt som behövs för att man ska komma vidare.

Ska börja riva i veckan och återkommer med bilder på vad vi har att jobba med under glasfibern. Mest troligt blir att vi gör om och rätt från grunden. Vad tror ni om att återanvända de brädor man får loss helskinnade? Tänker på de gamla spikhålen.

Ska fundera kring utsticket, kanske inte är så farligt med någon cm. Har absolut inget att göra med att sambon tyckte precis som ni haha. Mest den här huset på piedestal jag vill undvika.
 
T Thealternative skrev:
Tack alla för synpunkter och råd! Ibland är det allt som behövs för att man ska komma vidare.

Ska börja riva i veckan och återkommer med bilder på vad vi har att jobba med under glasfibern. Mest troligt blir att vi gör om och rätt från grunden. Vad tror ni om att återanvända de brädor man får loss helskinnade? Tänker på de gamla spikhålen.

Ska fundera kring utsticket, kanske inte är så farligt med någon cm. Har absolut inget att göra med att sambon tyckte precis som ni haha. Mest den här huset på piedestal jag vill undvika.
Bräderna: Det som är helt, är helt.

Utsticket: Jag vill gärna få det till att där blir bättre cirkulation i luftspalten om den mynnar ut i ett intet längst ned, via överhäng, men jag kan ha fel. Använd i vilket fall musnät!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.