Hej,
Vi har ett timmerhus från 1850 och ska nu öppna upp till nock från undervåning på 1/3 av huset. Vi har då ett gäng låga balkar (2,10 meter höjd) som löper tvärs över rummet och fästa i ytterväggarna.

Dessa balkar vill vi nu flytta upp så att dom hamnar ”ovanpå” ytterväggarna. Dessa balkar håller även upp taket via två timmerväggar på andra våning. Dessa timmerväggar ska då bort och taket får då avlastas på annat sätt.

Min fråga är, hur hade ni gjort för att flytta upp balkarna? Man lär ju få kapa dom, och då blir dom ju automatiskt för korta. Balkarna ska vara synliga sen, så ingen förfulande lösning är ok. Vill dock inte att ytterväggarna kalvar pga. att vi flyttar upp balkarna.

Vi kommer lejja bort detta arbete, men vill ha koll på vad som görs oavsett.

Har någon gjort något liknande?
 
  • Interiör av ett timmerhus med synliga grova balkar och stockväggar, renoveringsavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerhusets interiör med låga träbalkar tvärs över rummet och kalkstensväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det blir ju till att bygga om hela huset. Stor risk att det krävs bygglov. Ärligt talat tycker jag inte att det låter som någon bra idé.
 
Oj. Det kommer blir ett ordentligt projekt att lyckas med en sådan sak om det ens är görbart. Stämpa upp och lasta av bjälken så den ligger olastad, lirka ut den, såga upp och trycka in den på ny höjd, utan att väggar eller tak rasar in....🤔
 
Hej
Såga nya bjälkar.
Såga upp nya hål på rätt höjd.
Lirka in bjälkarna som har "knutar" på undersidan så de kan falla ner och låsa väggen.
Slå in klossar för att låsa bjälkarna på plats.
Förbind de övre bjälkarna med de undre in mot vägg på ett begåvat sätt.
Kapa av de undre bjälkarna så de sticker ut åtminstone 15cm och binder ihop väggen som tidigare.

Men kontakta en erfaren timmerman som kan råda er på plats.
/W
 
  • Gilla
Thealternative och 1 till
  • Laddar…
De timrade kattvindsväggarna som bär taket skall ni absolut inte ta bort. Att stöda taket "på annat sätt" innebär att ni får börja med att märka upp huset och plocka ner timran till mellantaksnivå och timra upp den på nytt med nödvändiga förstärkningar av nytt virke.

Det där blir hutlöst dyrt. Räkna med ett par månaders kvalificerat timmermansarbete. Plus fullständigt nytt tak med allt vad det kostar.
Det finns hur många byggare som helst som kommer att erbjuda er billigare och enklare lösningar men ingen sådan lösning är hållbar. På längre sikt kommer sättningarna och så blir man tvungen att plocka ner och timra om och återställa bärigheten men då har fuskbyggaren redan fått betalt och försvunnit.

Jag brukar arbeta som timmerman periodvis och har en ingenjörsutbildning i grunden så jag kan hållfasthetslära. Mitt råd är entydigt att inte slösa tid och pengar på att öppna upp till nock!
 
  • Gilla
torporoman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.