Står i valet och kvalet om att byta min Nibe 360P till en F760 alternativt till annat fabrikat.
Det finns ju många som tillverkare av frånluftsvärmepumpar och jag har svårt att hitta information om skillnaden i kvalitet mellan dem.
Finns det någon information om vilka som räkans till de större och mer pålitliga leverantörerna?
Var ligger t.ex. skillnaden mellan IVT, NIBE, Bosch mfl.
Kanske jag gör större affär av detta än vad jag borde.
Har försök bilda mig en uppfattning genom att söka på olika forum utan att få någon klar bild.
Kan någon ge mig lite synpunkter?
 
Redigerat:
Till att börja med bör du undersöka om det är görbart att isolera om avluftskanalen i ditt hus eller alternativt göra en helt ny avluftskanal ut genom ytterväggen? I så fall kan någon av de nya kraftigare frånluftsvärmepumparna fungera. Då finns ju NIBE och Comfortzone sedan länge plus nya Qvantum som nog får räknas som ett lite osäkert kort ännu. IVT/Bosch har bara den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump som 360P och F370 tillhör. Var har du sett något om en "F760"??
 
J Josth skrev:
Till att börja med bör du undersöka om det är görbart att isolera om avluftskanalen i ditt hus eller alternativt göra en helt ny avluftskanal ut genom ytterväggen? I så fall kan någon av de nya kraftigare frånluftsvärmepumparna fungera. Då finns ju NIBE och Comfortzone sedan länge plus nya Qvantum som nog får räknas som ett lite osäkert kort ännu. IVT/Bosch har bara den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump som 360P och F370 tillhör. Var har du sett något om en "F760"??
Förlåt :( . Jag avser naturligtvis F370. Lite sent och slarv med tangenterna.
 
C CLBJ skrev:
Förlåt :( . Jag avser naturligtvis F370. Lite sent och slarv med tangenterna.
Har fått uppfattningen att Nibe har haft diverse problem med F370?
 
Ok. 360P och F370 har exakt likadan kompressor och är väldigt lika i många delar. F370 har ett modernare styrsystem med ytterligare ett par finesser och möjlighet att ansluta till internet via kabel.

Edit: Det är främst kompressorerna som oftast inte håller mer än ca 10 år. NIBE kör R290 Propan i kompressorer som är konstruerade för R22 som fortfarande används i stora mängder på andra håll i världen men är förbjudet inom EU.
 
Hur beprövad är F370 och vad vet man om dess kvalitet?
 
F370 har funnits i mer än 10 år nu men är i grunden en moderniserad 360P med ytterligare ett par finesser.
 
Om man jämför med en IVT Vent 402. Finns det någon större skillnad i kvalitet?
 
Det sägs att IVT Vent 402 och Bosch Compress 3800i har hög kvalitet på komponenterna men det verkar som det kan förekomma vissa mjukvaruproblem någon gång ibland(?) De har växelventil till skillnad mot F370 som har shuntventil. Kompressorn ger bara 1,6 kW mot 2,0 kW för F370.
 
De har ju en på 13 kW också. Där måste väl kompressorn vara större?
 
Det är el-patronen som är 13 kW i så fall, inte alls kompressorn. Som sagt är dessa av den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepumpar som började komma på 80-talet då man tänkte lite annorlunda än idag.

Edit: Om du har en 360 idag med 13,5 kW elpatron inkopplad så är det hög tid att byta till bergvärme eller luftvattenvärmepump med tanke på elförbrukningen.
 
Tack, då förstår jag skillnaden.
Då min kompressor har skurit verkar det bättre att byta kompressorn på min Fighter 360 än att byta till en F370? Är dock lite tveksam när det gäller kvaliteten och den korta garantitiden. Har jag fel?
 
Ja har du inte behov av de få ytterligare finesser som finns i F370 kan man mycket väl byta kompressor med kringhörande delar i 360P och förhoppningsvis köra 10 år till. Fast sånt som fläktlager kan också behöva bytas ut med tiden.
 
Ja det förstår jag. Fläkten byttes för ett par år sedan. 360:an är 16 år.
Om den nya kompressorn fungerar i 10 år till skulle det vara ett billigare alternativ.
Samtidigt får jag bytet betalt av mitt försäkringsbolag alternativt ett motsvarande avdrag vid köp av en F370 eller motsvarande av annat märke.
Marknaden verkar utvecklas snabbt och jag skulle vilja få ut lite mer effekt för att sänka mina elkostnader något.
Kan jag vinna något med en F370?
 
Ytterst lite att vinna med energibesparingen på F370 jfrt med 360P. F370 kan utnyttja skiktningen av värmen i tanken något smartare men det är som sagt likadan kompressor. Har man en någorlunda öppen planlösning så kan man komplettera huset med en LLVP och spara några tusen kWh om den får värma en del av huset och 360P värmer resten av huset plus varmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.