Vi har nyligen flyttat in i en lägenhet från mitten av 60-talet och en totalrenovering av köket är inplanerad när plånboken så tillåter. Dock är den fläkt som sitter där nu väldigt dålig. Den är av den modell som har ett mycket svagt sug (takfläkt?).
Av denna anledning har vi nu komit fram till att fläkten måste bytas så snart som möjligt.

Frågan är om det bara är kolfilter som gäller för att få lite drag i fläkten? Hur ofta måste kolfiltren bytas? Enligt tillverkarna skall de bytas var 3-4 månad. Är det rimligt eller funkar de längre?
 
Den fläkt vi köpte, Fjäråskupan, har tvättbara kolfiter, vet inte hur vanligt det är.
 
Vore jag dig skulle jag i första hand se om det gick att koppla en mekanisk fläkt (dvs utan motor) till fastighetens gemensamma ventilationssystem. Kåpan samlar in oset och sänder oset ut från fastigheten genom det gemensamma ventilationssystemet. Kolla om ventilationssystemet i fastigheten fungerar normalt. Då är detta en bra lösning. Det krävs förståss också tillluft när du ventilerar ut oset, så öppna ett fönster och fläktspjället ca 5 min innan du sätter igång med matlagningen så får du igång ett bra utsug. Kolla även att den delen av ventilationsrören som du kan komma åt med handen inte är igenproppad av fett och damm, då blir ju utsuget inte speciellt effektivt.

Den andra varianten med kolfilterfläkt är när du har en motor inbyggd i fläkten. En sådan lösning får INTE kopplas till den gemensamma ventilationen i fastigheten (förstör trycket i ventilationen och blåser ut ditt os hos grannen). Oset åker in genom fläktkåpan rensas av kolet och pumpas tillbaka in i ditt kök (oftast ackompanjerad av ett öronbedövande dån). Efter ett tag, beroende på dina matlagningsvanor, så mättas kolen i filtret och renar inte längre luften. Då cirkulerar samma os runtomkring i ditt kök och med motorns hjälp blåser fettpartiklerna till delar av din lägenhet som annars aldrig skulle nås, för att där klibba sig fast.

Din fråga om hur länge kolfitlret håller beror som sagt på dina matlagningsvanor. Lagar ni indisk mat varje dag (mycket fett blir det...) så räkna med att byta minst varje månad. Om det endast är kokning av maten så håller filtret längre än 3-4 månader, typ 6 månader.

Med mekanisk fläkt har du inget behov av ett kolfilter och sparar alltså in den kostnaden (luften blåses ju ut ur fastigheten så varför rena den då?).
Metallfiltret som sitter på mekaniska fläktar måste dock tvättas och enklast i diskmaskin. Är det flottigt så får du dåligt utsug, så släng det i diskmaskinen ca 1 gång i månaden (oftare vid mycket fettos från matlagningen).
 
Hemmakatten
Kolla innan med bostadsrättsföreningen om de tillåter att man ansluter fläkt till ventilationssystemet. det är inte alla som gör det.
 
Martin_Blomberg skrev:
...Den andra varianten med kolfilterfläkt är när du har en motor inbyggd i fläkten. En sådan lösning får INTE kopplas till den gemensamma ventilationen i fastigheten (förstör trycket i ventilationen och blåser ut ditt os hos grannen). Oset åker in genom fläktkåpan rensas av kolet och pumpas tillbaka in i ditt kök (oftast ackompanjerad av ett öronbedövande dån). Efter ett tag, beroende på dina matlagningsvanor, så mättas kolen i filtret och renar inte längre luften. Då cirkulerar samma os runtomkring i ditt kök och med motorns hjälp blåser fettpartiklerna till delar av din lägenhet som annars aldrig skulle nås, för att där klibba sig fast...
Hej Martin
Jag är medveten om att en fläkt med motor inte får kopplas till det befintliga fläktsystemet det var därför som kolfilterfläkten dök upp som alternativ. Jag har dock inte hunnit kontrollera statusen hos fläktsystemet. Får ta och rengöra så som du säger för att se om det hjälper. Är dock mycket skeptisk...
 
Fabian skrev:
Den fläkt vi köpte, Fjäråskupan, har tvättbara kolfiter, vet inte hur vanligt det är.
Finns det verkligen kolfilter som är tvättbara?
 
Sådana centralfläktar fungerar sällan, visst suger det en del, men hela köket blir täckt av en fet hinna. Klart undantag kan finnas, men jag har aldrig hört någon som är nöjd och glad med sin centralfläkt. När vi stekte bacon i vår förra lägenhet var det som att gå in i en dimma då man gick in i köket.

Kolfilterfläkt låter dock rätt mycket...
 
Fabian skrev:
Sådana centralfläktar fungerar sällan, visst suger det en del, men hela köket blir täckt av en fet hinna. Klart undantag kan finnas, men jag har aldrig hört någon som är nöjd och glad med sin centralfläkt. När vi stekte bacon i vår förra lägenhet var det som att gå in i en dimma då man gick in i köket.

Kolfilterfläkt låter dock rätt mycket...
En sak som jag har märkt angående centralventilation är problemet med tillluft. Dvs det kommer inte in luft i lägenheten som skall fylla på den som centralanläggningen suger ut och då blir det inte heller nåt bra drag i köksfläkten. Ett trick som har hjälpt i 2 olika lägenheter är att stoppa in en quadrippelvikt tidning i brevlådeinkastet i ytterdörren så att detta är öppet. Luftcirkulationen förbättras ganska snabbt (dock inte supermycket).

Ett annat trick är att använda stekstänkskydd:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530
Till skillnad från lock kokar det inte den mat som skall stekas, men förhindrar väldigt mycket av oset att lämna stekpannan.
 
Ofta beror på problem med den centrala ventilationen (vilket påverkar kolfilterfläktens effektivitet) i flerbostadshus att den inte justerats på länge. Det är lag på att en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) skall genomföras med jämna mellanrum. Nu slarvas det mycket med detta, och det verkar som om uppföljningen är ganska dålig. Kolla bara i entréerna där det vanligtvis sitter en liten klisterlapp som talar om när den senaste kontrollen gjordes, och när nästa skall göra. Det är inte alls ovanligt att det sitter en lapp där det står att nästa kontroll skall göras senast 2006…
 
Pepparkaka skrev:
Finns det verkligen kolfilter som är tvättbara?
Jadå, man ska återaktivera kolet genom att hetta upp det i diskmaskin på det varma programmet. Får se hur bra det funkar om någon månad eller så.
 
Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.