Jag ska koppla in en ny lamppropp i en sockerbit men ser inte vilka färg som ska in i vilken anslutning. Det ska väl vara blå möter blå och brun möter brun. Men kablarna från lampan ser jag ingen färg på. Hur gör jag?

Bifogar bilder på lampans kablar och den nya lampproppen.
 
  • Hand håller en transparent elkabel och en vit lamppropp i förberedelse för inkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk kabel med avskalade, oidentifierade ledningar redo för anslutning till en lamppropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Spelar ingen roll om det bara är två.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Spelar ingen roll om det bara är två.
Jaså? Jag hade för mig att det var viktigt att köra blå-blå och brun-brun.
 
Man vet ändå inte om brun resp blå sitter till höger eller vänster i uttaget så det spelar ingen roll om det inte är husets fasta elinstallation man håller på med.
 
Totte_S
Du har rätt i att man normalt följer färgen på ledarna så din fråga är adekvat. Men man måste veta vad som är vad i ledarna. Om det är en vanlig 230V armatur så finns det två ledare för spänningen, fas och neutral. Hade det funnits tre eller fler ledare är det livsviktigt att göra rätt. Växelspänningen gör ingen skillnad på polaritet som tex i en bil. Därför är det ok att ansluta hur som helst i det här fallet.
Tänk dig vanliga stickproppar, de kan du ju vända hur som helst, det är samma princip här.
 
tommib
J Josth skrev:
Man vet ändå inte om brun resp blå sitter till höger eller vänster i uttaget så det spelar ingen roll om det inte är husets fasta elinstallation man håller på med.
Just på en lamppropp så vet man faktiskt det. Oavsett om det är DCL eller den gamla, de är polariserade.

Det spelar dock ingen roll i detta fallet.

Om det finns en jordskruv någonstans så måste den anslutas korrekt.
 
Härligt. Då tolkar jag svaren här som att det inte spelar någon roll hur jag gör med blå och brun kabel i det här fallet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.