Har två Perilexuttag i mitt kök(olika delar av rummet) som jag renoverar. Dessa ligger på samma 3x16A idag.
Min nya häll behöver endast 2X16 kan(får?) man använda den sista 1x16 till nya ugnen och montera en vanligt uttag men bara nyttja den kvarvarande fasen, nolla och jord på Bef kabel?
 
Det går bra, så görs det numera när det tillkommer en häll och separat ugn med stickpropp, då ska det finnas allt i perilexuttaget 3 fase noll och jord. Finns s.k rotuttag för att koppla direkt på tamparna eller att det tas ut från perilexuyttaget till ett väggttag för ugnen, det sistnämda är lite vårt att få till om man inte gjort det tidigare. Ett exempel på ett rotuttag
https://www.elgrossisten.se/install...ce=1&gclid=Cj0KCQjw3tCyBhDBARIsAEY0XNlkf2cm7P
 
tommib
Ska ugnen vara vid det ena uttaget och hällen vid det andra?

Jag skulle bara monterat en perilexpropp på ugnen också och lagt fasledaren till den pinne i perilexuttaget som inte är ianspråkstagen för hällen. Oftast blir det häll på L1+L2 och ugnen på L3. Anledningen till detta är att en perilexplugg helt enkelt är kraftigare konstruerad än en Schuko och tål belastningen bättre (även om en Schuko av god kvalitet också klarar det ok). Då slipper du också göra ändringar i den fasta elinstallationen.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Yes, ugnen och hällen på olika platser, där sitter redan perilex sedan tidigare som delar på 3X16A.
Tackar för två tydliga och bra svar. Det positiva om jag sätter i ett dubbeluttag istället för perilex är att jag kan koppla in micron enkelt som är inbyggd ovanför.
Där har jag även alternativet att dra utanpåliggande kabel till micron från frysens uttag. Allt hamnar bakom stommarna oavsett
 
D
T Tomas Fridell skrev:
Yes, ugnen och hällen på olika platser, där sitter redan perilex sedan tidigare som delar på 3X16A.
Tackar för två tydliga och bra svar. Det positiva om jag sätter i ett dubbeluttag istället för perilex är att jag kan koppla in micron enkelt som är inbyggd ovanför.
Där har jag även alternativet att dra utanpåliggande kabel till micron från frysens uttag. Allt hamnar bakom stommarna oavsett
Men du vill nog inte ha mikro på samma grupp som häll+ugn. Låt dem ha sin egen grupp. Skulle då hellre nalla från frysen. Om du summerar de olika maximala effektuttagen så håller du kanske med?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för synpunkten.
Micron och ugnen får dela på 16A(den oanvända fasen). Det sammanlagda maximala effektuttaget är 3600w för dessa vilket i teorin ger viss marginal, i praktiken säkert mer då dessa sällan/aldrig används på full effekt samtidigt.
Kyl och frys delar på 10A vilket kanske ger sämre förutsättningar.
 
D
T Tomas Fridell skrev:
Tack för synpunkten.
Micron och ugnen får dela på 16A(den oanvända fasen). Det sammanlagda maximala effektuttaget är 3600w för dessa vilket i teorin ger viss marginal, i praktiken säkert mer då dessa sällan/aldrig används på full effekt samtidigt.
Kyl och frys delar på 10A vilket kanske ger sämre förutsättningar.
16A säkring innebär 230Vx16A = max 3680 W. Beror iofs på vilken ugn eftersom märkeffekten på inbyggnadsugnar varierar. En del ligger på 3 kW. Då har du bara 700 W kvar. Om man har en kraftfull ugn och kraftig mikro kan man nå över 3,7 kW. Märkeffekt på kylar och frysar är låg, säg att de tillsammans drar 200 W. Det ger dig ett effektutrymme på 2,1 kW med en 10A-säkring.
 
D datja skrev:
16A säkring innebär 230Vx16A = max 3680 W. Beror iofs på vilken ugn eftersom märkeffekten på inbyggnadsugnar varierar. En del ligger på 3 kW. Då har du bara 700 W kvar. Om man har en kraftfull ugn och kraftig mikro kan man nå över 3,7 kW. Märkeffekt på kylar och frysar är låg, säg att de tillsammans drar 200 W. Det ger dig ett effektutrymme på 2,1 kW med en 10A-säkring.
Ugnen är på 2,3kW och micron på 1,3kW så det ska fungera i teorin och troligtvis ännu bättre i praktiken. Ska mäta och kolla hur långa kablar som grejerna levereras med så kanske en elektriker slipper göra ingrepp i den fasta installationen och jag tar ström från från uttag 10A från kyl som du beskriver.
 
D
T Tomas Fridell skrev:
Ugnen är på 2,3kW och micron på 1,3kW så det ska fungera i teorin och troligtvis ännu bättre i praktiken. Ska mäta och kolla hur långa kablar som grejerna levereras med så kanske en elektriker slipper göra ingrepp i den fasta installationen och jag tar ström från från uttag 10A från kyl som du beskriver.
Ja, tänk om du vill köpa en annan ugn senare men begränsas av att du har "byggt in dig" till max 2,3 kW.
 
Mikael_L
Det värsta som kan hända är att man måste ha lite koll och inte köra ugn och mikro samtidigt.
Åtminstone inte ugnen medan den värmer i alla fall.

Säkringen tål ju dessutom några 100W i överlast en tid, så det kan ju gå oavsett.

Men jag säger inte att det skulle vara bäst att låta ugn och mikro dela på säkring, det kanske är bättre att låta kyl/frys och mikro istället dela på en säkring, lite typ en smaksak.
 
Bra att veta att jag tänkt rimligt rätt och kan välja den bästa lösningen utifrån förutsättningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.