Vad är detta för slags kopplingsdosa? Har det möjligtvis med ringklockan att göra?

Den sitter i direkt anslutning till vårt elskåp i hallen bredvid entrédörren. Det går dubbla smala kablar från den i underkant, men jag har svårt att se var de tar vägen p.g.a. blandat och övermålat med övrigt kablage.

Tack på förhand!
 
  • Målad kopplingsdosa vid en vägggenomföring bredvid elskåp, med dubbla kablar som går ut undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det där är en transformator som med stor sannolikhet matar din ringklocka. Om du skrapar bort färgen lite försiktigt så kan du få fram vad den levererar för spänning, det går att läsa PRIM och SEK på bilden. Där PRIM är den matande spänningen och SEK är vad transformatorn levererar .
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Med stor sannolikhet levererar den 8V.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eller 3-5-8 V beroende på vilka utgående plintar man kopplar på. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu har jag till slut gett mig på dosan och det visade sig mycket riktigt vara en transformator som är kopplad för 8V till ringklockan. Jag passade även på att skrubba bort färgen med hjälp av linoljesåpa 😇
 
  • Närbild av en transformator avsedd för 8V, installerad i en vit väggdosa med synliga kopplingar och skruvanslutningar efter att färg har skrubbats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit transformator typ TR 21, kopplad till 8V ringklocka. Text: "RINGL.TRANSFORM TYP TR 21" med specifikationer som spänning och frekvens (220V, 50Hz).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Se där, den ser ju nästan ny ut efter rengörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.