Jag äger ett radhus där vi delar på röd förrådsbyggnad på radhusgrannen.
För några år sen ville vi bygga ihop förrådet med radhuset, så vi satte väggar och för ljusinsläppets skull köpte vi ett enkelt kanalplasttak och la det gemensamt (gröna delen).
Det blev sex kanalplastskivor med en slags tätningslist mellan dem, där en av skarvarna hamnade precis vid väggen mellan våra två rum.

I dalgången mellan kanalplast och gamla papptaket på förrådsdelen tillverkade vi en plåtränna som samlar upp allt vatten och leds sen ut med stuprör.

På min sida är det inte helt tätt och jag vill dessutom värma upp utrymmet. Så planen är att ta bort min kanalplast, även ta bort plåtrännan, använda befintliga reglar och lägga råspont + papp.

Grannen vill inte göra någonting. Frågan uppstår då hur jag ska få tätt mellan mitt nya papptak och deras kanalplast? En variant vore att riva mellanväggen och bygga upp var sin ny vägg med lite mellanrum, en lösning som inte känns så tilltalande.
Jag vill hellre "limma fast pappen" på kanalplasten men det är uppenbart inte heller bra.

Någon som har en idé?


Oversiktsplan över radhus och förråd med kanalplasttak markerat i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk ritning av ett tak med kanalplastskivor på ett radhus och tillhörande förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
En riktigt bild kanske kan hjälpa men kort sagt så kan du inte limma och tro att det ska sitta. Är det så att taken lutar mot varandra är nog den enda vettiga lösningen att man gör rännan i papp och låter kanalplasten sluta uppe på den.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En riktigt bild kanske kan hjälpa men kort sagt så kan du inte limma och tro att det ska sitta. Är det så att taken lutar mot varandra är nog den enda vettiga lösningen att man gör rännan i papp och låter kanalplasten sluta uppe på den.
Bild kommer så klart, är bara inte där just nu.

Dock är det inte nere i rännan de olika taken möts, utan i "sidled". Pratade med takläggare idag som i princip föreslog att man avslutar pappen med en plåt som får gå in nån decimeter på den gamla plasten, å så lägger man lämpligt gummi eller kanske fog under den plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.