Hej! Har en frånluftsvärmepump Nibe F370 som ställer sig i konstant avfrostningsläge. Hade installatör/ reparatör på plats som visade felet och att det faktiskt är is och behöver byta del.
Fick offert på knappt 15 000 kr för att åtgärda detta enligt nedan bild. Låter det rimligt?
Tack på förhand
Offert med priser för service av Nibe F370 värmepump, inklusive delar och arbetskostnader.
Offert med totalt belopp 16 746,00 SEK, skattereduktion 2 407,00 SEK, och nettobelopp 14 339,00 SEK.
 
Hur gammal är er F370? Vad sa serviceteknikerna om själva kompressorn? Kompressorn har normalt en livslängd på runt 10 år. Om ni reparerar enligt listan och kompressorn havererar inom något år är det väldigt snopet. Bättre då att byta allt på samma gång så sparar man mycket pengar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur gammal är er F370? Vad sa serviceteknikerna om själva kompressorn? Kompressorn har normalt en livslängd på runt 10 år. Om ni reparerar enligt listan och kompressorn havererar inom något år är det väldigt snopet. Bättre då att byta allt på samma gång så sparar man mycket pengar.
Den är 8 år gammal. Menar du byta värmepump eller byta hela kompressorn?
Vad kan det kosta att byta kompressor?
 
Ok, då skulle jag bestämt mig för att även byta kompressorn. Den kostar runt 10 tkr men man sparar många tusenlappar på att göra allt på en och samma gång.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, då skulle jag bestämt mig för att även byta kompressorn. Den kostar runt 10 tkr men man sparar många tusenlappar på att göra allt på en och samma gång.
Tack så mycket!
 
Diskutera gärna det med serviceteknikern så att ni är överens och han beställer hem även en kompressor. Offerten ni har fått verkar helt rimlig utifrån att det är väldigt dyrt att anlita kyltekniker och byta sådana delar.
 
Redigerat:
  • Gilla
cii och 1 till
  • Laddar…
cii cii skrev:
Tack så mycket!
Inte den första 370 som havererar , bara skit med dom, skrivs ständigt nästan veckovis om det på forumen. Klart bytes alla delarna så blir det som en ny maskin förutom fläktdelen, som även den har ett bäst före datum med lagren. Datan kan klara sig ett tag till, men är ändock något som inte lirar som den ska efter ett antal år. Kondingarna brukar ge sig.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.