Hej och Goddag! Jag är i behov av stöd och tips för en upprustning av morsans veranda, som ni ser på bilderna nedan är den i något slitet skick och mina talanger/kunskaper i denna genre icke-existerande. Därför ber jag ödmjukast om lite råd, vad skulle ni gjort här? Min första tanke är högtryckstvätt följd av en slipning för att slutligen oljas, är jag någorlunda rätt då?
 
  • Sliten träveranda med flagnande färg och smuts i behov av renovering och omvårdnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träveranda med mörka plankor i behov av renovering, flisning och missfärgning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv på en veranda med synliga skador och lövspridda plankor, samt en parasollfot i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten verandagolv med flagnad färg och behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maskeradeproggaren
Hade skippat högtryckstvätten. Du riskerar både att skjuta in vatten i virket (det är ju inte bra om du sen ska olja eller lacka det) och eller flisa upp och förstöra det så det tycker jag går bort. Men jag tycker du är rätt på det att slipa golvet. Beroende lite på hur många lager som ligger där så kan det bli *rätt mycket* slipande så hade verkligen rekommenderat att isåfall hyra en slipmaskin (med vals, inte den vibrerande sorten) för att inte behöva lägga oändligt mycket tid på det.

Troligen kommer det vara spår hur du än vrider och vänder på det så du får nog hålla dig till olja, men det ser ut rimligen när du slipat det.
 
Många lager olja kanske under årens lopp, som nu spricker upp, då det inte har sugits in. Att slipa som sägs är nog det enda som kan få stil på det. Finns att hyra på stora varuhusen, men det kommer att gå åt mycket papper, ta inte det grövsta utan ett mellangrovt och sedan ett finpapper. Bara köp mängder med papper och lämna tillbaka sedan. En slipmaskin går att ställa hur mycket som ska slipas bort och ta inte för djupt.
 
Unikt namn
Det där måste väl vara målat med någon plastfärg?
 
hörrni! Tack och bock för samtliga svar, återkommer senare i sommar med resultatet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.