Bästa svaret

Man skuvar bort mässingslocket/brickan och har en trasa redo för lite värmevatten som kan läcka ut. Sedan ska det finnas ett spår i axeln att sätta skuvmejseln i och vrida runt. Man kan behöva ta isär hela pumpen och rengöra om det är mycket smuts i värmevattnet. Till slut får man byta pumpen.
 
Löste det nu, tack för hjälpen. Inga missljud och den snurrar som jag vet inte vad! (y)(y)
 
Hej! Har samma problem och hade en servicegubbe hemma idag som gjorde precis samma sak. Sen stannade pumpen igen, när jag prövar samma så bara forsar vatten ut, trots att jag stängt av med reglerhandtaget ovanför partikelfiltret på varma sidan.

Hur stängde du av detta vattenflöde??
 
A Autobot skrev:
Hej! Har samma problem och hade en servicegubbe hemma idag som gjorde precis samma sak. Sen stannade pumpen igen, när jag prövar samma så bara forsar vatten ut, trots att jag stängt av med reglerhandtaget ovanför partikelfiltret på varma sidan.

Hur stängde du av detta vattenflöde??
Var forsar det, i hålet för blanka skruven. Sitter det avstängare före och efter pumpen ( är på kopplingarna. Du måste stänga av på båda sidor om pumpen, ett foto är inte fel, på var det sprutar.
 
Sorry :) så här ser det ut. När jag skruvar på den spårade täckbrickan så bara forsar det vatten. Inte alls lite som när installatören var här
 
  • Värmesystemskomponent med täckbricka där läckage uppstår vid justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har stängt av vattnet på varma sidan men den sitter ovanför cirkulationspumpen. Handtaget syns ovan i bild och pumpen nere i bild
 
  • VVS-installation med avstängt handtag ovanför och cirkulationspump nedtill i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Autobot skrev:
Sorry :) så här ser det ut. När jag skruvar på den spårade täckbrickan så bara forsar det vatten. Inte alls lite som när installatören var här
OK är pumpen varm så du inte kan ta i den, så snurrar den inte. det sitter ett vred där, vad står det på 1 - 2 - 3 , prova med en annan fart. i bland går dessa sönder i stg och dålig kontakt. På översidan och undersidan om pumpen kan du se som en skruvskalle, det är för att stänga allt till pumpen. Bäst är att vrida den med en insexnycklel så spåret står på tvären.
 
  • Gilla
Autobot
  • Laddar…
Underbart! Löste det, tyvärr stannar pumpen igen (felmeddelande pressostat hög). Har luftat element och rengjort partikelfilter. Vet inte riktigt vad mer man kan göra?

Elpatronen känns väldigt varm
 
Är pumpen het. har du provat med att ändra farten på den med vredet, du kan samtidigt känna på motorn eller sätta en skruvmejsel mellan örat och pumpen ( fattigmans stetoskåp ) då kan du höra om den startar och ändra fart. Går det att få fart på den genom hålet, vid oolika farter och den ev fortsätter att snurra, då har nog kondensatorn gjort sitt, rätt vanligt på äldre pumpar. Den sitter under locket på svarta lådan och kan bytas lätt, bara läsa vad som står på den och söka på nätet med alla uppgifter, ( krummeluren är microfarad ) som ett prov att det kan fungera. Pris ca 100 kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej pumpen är inte så het. Jag har prövat att ställa om hastigheten till en trea från tidigare två. När jag går in i serviceläget påkontrollpanelen kan jag köra bara värmebärarpumpen och den brummar på men ganska lågt (inte lika högt som köldbärarpumpen). Vår servicetekniker verkar anse att det är fel på pumpen och bör bytas ut men jag ska fråga också om kondensatorn. Tack för hjälpen 🙏
 
A Autobot skrev:
Nej pumpen är inte så het. Jag har prövat att ställa om hastigheten till en trea från tidigare två. När jag går in i serviceläget påkontrollpanelen kan jag köra bara värmebärarpumpen och den brummar på men ganska lågt (inte lika högt som köldbärarpumpen). Vår servicetekniker verkar anse att det är fel på pumpen och bör bytas ut men jag ska fråga också om kondensatorn. Tack för hjälpen 🙏
Då ska du veta att om servicepersonen byter så blir det en pump i höga kronor, det finns lika på billiga varuhuset och kostar bara hälften. Du kan byta själv, inget svårt, det ser ut som en 130 mm ( finns även 180 mm ) byggmått, du ska mäta på mitten av dom stora muttrarna, vid byte stänger du av ovanför och under pumpen och lossar dom stora muttrarna. Då du lossar pumpen kommer bara lite vatten ramlar ut, när den nya kommer på plats och muttrarna tar gäng, så dra du till den nedre tajt. och har den över lite lös. Öppna den nedre ventilen, då kommer det att pysa luft på översidan och lufta av pumpen, sen drar du till den övre.. och öppnar ventilerna.Klart att starta upp. lite luft kommer att gå iväg, men inga stora mängder.
Du ska ha en sådan här 130 mm och fungerar lika bra som en för 3500 kr.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar-och-tillbehor/cirkulationspump-436043/
 
Krilleman
RSK: 4511050 är 130mm i bygglängd.
Men det ser ju onekligen ut att finnas mer plats nertill med vinkel på slanganslutningen.

Din servicetekniker stängde nog pumphalvorna innan...
Bara vrida 90º så stänger dessa.
Men varningens finger, dom kan läcka efteråt! Det är inte ovanligt.

Cirkulationspump installerad vertikalt med synliga anslutningsslangar och inställningsdial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Från Wilo pumplots det dom rekommenderar som utbytespump:
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/oem/rs-256-3-p-14876?s=4511050#pump

Men vill du snegla på byggladorna så passar även dessa:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...MI2-XCjbquhgMVyheiAx1y3ANuEAQYASABEgI0IfD_BwE

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar-och-tillbehor/cirkulationspump-436043/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.