Jag har ett litet badrum och jag ska byta gamla golvbrunnen. När jag gjuter golvet efteråt vilket material ska jag använda om betongplattan är ISOLERAD eller OISOLERAD?
Visst ska jag titta efter konstruktionsritningar.
 
A Anton Arvanitis skrev:
Jag har ett litet badrum och jag ska byta gamla golvbrunnen. När jag gjuter golvet efteråt vilket material ska jag använda om betongplattan är ISOLERAD eller OISOLERAD?
Visst ska jag titta efter konstruktionsritningar.
Det är ett badrum i en lägenhet på andra våningen.
 
BirgitS
Betongvalv (bjälklag) mellan lägenheter brukar inte vara isolerade. Det finns ju ingen anledning att isolera mot kyla när båda rummen är uppvärmda.

Man gjuter igen med betong och sen flytspackel ovanpå det.

Försök hitta en granne som har renoverat badrummet.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Som Birgit säger har du inte en betongplatta alls, betongplatta syftar på platta på mark.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Betongvalv (bjälklag) mellan lägenheter brukar inte vara isolerade. Det finns ju ingen anledning att isolera mot kyla när båda rummen är uppvärmda.

Man gjuter igen med betong och sen flytspackel ovanpå det.

Försök hitta en granne som har renoverat badrummet.
Egentligen ska man inte använda vanlig betong p.g.a krympningen i denna och torktiden.

Finns speciella rotbruk man bör använda.

Själv använder jag denna från Centro men det finns många varianter som är snabbuttorkande och till för ändamålet så googla bara Rotbruk. :)

Säck av Centro Basic Rotbruk på 20 kg, avsedd för byggprojekt som kräver snabbtorkande bruk.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.