Hejsan.
Har en Stiga Ready Model: 13-2715-15 (från 2005).
Plötligt började remmen mellan motor och växellåda hoppa av så till slut byttes den. Hade förväntat mig att den nya skulle vara lite kortare men icke dom var lika långa.Satte i alla fall dit den och efter 10 min hoppade den med. Detta har fortsatt trots att jag även böjt till järntråden som sitter i chassiet och går ner tätt vid remhjulens kanter(det som går till växellådan- det är där den hoppar-aldrig bak vid motorn.

Den går sakta framåt i ca 5 min och sedan slutar hjulen helt att driva eller så hoppar drivremmen men BAKÅT går den utmärkt att köra i minst 1.5 timme tom fortare än framåt! Där fungerar det normalt som alltid.
Fattar inte detta då remmarna ju snurrar exakt likadant och spänningen är densamma(?) vare sig jag kör fram eller bak - varför hoppar inte remmen av då jag kör bakåt(backar)? Tycker också den klipper bättre/jämnare bakåt.

Jag tycker....ju.... att remmen är lite dåligt spänd (men den är ny) så jag börjar fundera på dom 2 spännrullarna i plast - kan dom vara utslitna o ha minskat? Hur mäter man det? Fjädern och växelstången verkar stå rätt. Den stora svartas ytterdiameter skall vara 117mm och jag har sett olika höjder på nätet 24.5mm / 24.8mm och 17mm. Den lilla gråa spännrullen skall vara 72mm o höjden 16mm. Remspray testade jag också utan framgång.

Hissade upp framhjulen och lät den gå både framåt och bakåt i luften och då ser man att den driver bara på höger framhjul. Vänster rör sig bara någon millimeter då jag ändrar växel - skall det vara så att den driver bara på ett framhjul? - gäller både vid framväxel och backväxel. Vänster hjul är i princip dött o passivt. Tyckte också det var ovanligt lätt att helt hindra det drivande högra framhjulet med handen - både bakåt o framåt.Hade förväntat mig att jag skulle få ta i lite med båda armarna men icke det räcker att bara hålla emot lite med ena handen.

Undrar också över växellådsfästet - hur många fästpunkter bakåt skall det eg vara? Ett eller två? Som det nu är, och har varit i många år, har det vänstra (där bromsen sitter) helt släppt då gängorna i växellådan är borta. Men har nog aldrig sett något fäste på höger sida. Inga chassiemärken efter ett sådant syns heller även om där sitter några skruvhål. Har luskollat på nätet efter detta men inte hittat någon bild. Skall det bara vara ett chassiefäste för växellådan - det som sitter på vänster sida?

Det finns ett litet spel i remskivan/axeln ner i växellådan och har sett att det sitter 2 nållager där. Funderar på att byta dom men vet inga specifikationer på dom. Växellådan är en Dana Spicer 4360-197 CH (fr 3/12 2005). Den skylten är som från igår! Någon som vet något om dessa nållager. Såg någonstans att alla modeller i 4360-serien har samma?

Är det någon som kan tänka sig några orsaker till problemen med drivningen framåt? Vad bör jag börja med att kolla upp?
Hade annars tänkt att börja med fästet/fästena och gänga om det befintliga men är det bara ett?. Går ju inte att spänna drivremmen separat möjligen byta spännrullar och sedan kanske byta nållagren?
 
L loppan99 skrev:
Undrar också över växellådsfästet - hur många fästpunkter bakåt skall det eg vara? Ett eller två? Som det nu är, och har varit i många år, har det vänstra (där bromsen sitter) helt släppt då gängorna i växellådan är borta. Men har nog aldrig sett något fäste på höger sida. Inga chassiemärken efter ett sådant syns heller även om där sitter några skruvhål. Har luskollat på nätet efter detta men inte hittat någon bild. Skall det bara vara ett chassiefäste för växellådan - det som sitter på vänster sida?
Jag igen. Har nu efter flera timmar hittat en bild på växellådan och dess fästen. och allt tyder ju på att det bara skall finns ETT fäste och inte två. Se bilden-fästet har nummer 26 och det finns bara ett.

Bult #32 , som går in i växellådan, har jag bara fått fram att dess längd skall vara 20mm. Bult #27 anges som M8x16 men originalet (9945-0816-16) är lite lätt konisk dvs smalare i spetsen tycks det.

Hur som helst har jag idag ändå gjort ett likadant fäste på andra sidan dvs högra. Det fanns där redan flera färdiga borrhål i chassiet-dock utan gängor så jag körde med gängtapp och detsamma in i hålet i växellådan.
Ev skall jag sedan söka åtgärda bulthålet i växellåda på vänstra sidan (där det skall vara ett fäste) för som det nu är är ungefär hälften av gängorna helt bortskavda.

Hoppas genom detta att växellådan inte kan röra sig så mycket att drivremmen hoppar av i alla fall?
Jag börjar tro att något kugg i växellådan för framväxlarna är borta och då kanske den hugger till och hela lådan vickar och så hoppar drivremmen??
 
  • Exploded view drawing of a gearbox with component #26 marked as a single mount and bolts labeled #32 and #27.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat bifynd vid sökningarna är att växellådan verkar kompatibel med Transaxle Peerless Mst205.

Skylten på lådan anger ju annars Dana Spicer 4360-197 men nu har jag hittat i skisserna enligt bifogad bild.

Nu kan jag ju söka ännu mer.......
Bl.a detta hittar man: Stiga Transaxle Peerless Mst205 (1134-4847-01) eller
Komplett växellåda Peerless MST205 1134-4847-01 till Stiga åkgräsklippare, tex Stiga Villa.
Originalreservdel från Stiga.
och bl.a detta:

Speeds: Five Forward, One Reverse - stämmer ju med min Ready.
Speeds at 3400 r.p.m. 1st: 1.0 MPH (1.6 km/h), 2nd: 2.0 MPH (3.2 km/h), 3rd: 3.0 MPH (4.8 km/h), 4th: 4.2 MPH (6.7 km/h), 5th: 4.7 MPH (7.5 km/h), Rev: 1.4 MPH (2.2 km/h)
Fabrikatet är tydligen Tecumseh.
 
  • Skylt som visar kompatibilitet mellan växellåda Transaxle Peerless Mst205 och Dana Spicer 4360-197.
S
Har ingen lösning, vill bara heja på - min erfarenhet av denna typ av mysterium, som ju ofta öppnar ett kalejdoskop av mysterier, gör ju att man på en och samma gång kan både älska och avsky motorer. Och eftersom dessa trådar brukar innehålla problembeskrivning men inte lösning är det sånt man stöter på när man googlar lösningar på sina egna mysterier... Hoppas du löser detta, kanske någon annan har svar att ge.
 
S stugfar skrev:
Har ingen lösning, vill bara heja på - min erfarenhet av denna typ av mysterium, som ju ofta öppnar ett kalejdoskop av mysterier, gör ju att man på en och samma gång kan både älska och avsky motorer. Och eftersom dessa trådar brukar innehålla problembeskrivning men inte lösning är det sånt man stöter på när man googlar lösningar på sina egna mysterier... Hoppas du löser detta, kanske någon annan har svar att ge.
Hej och tack för dina ord. Har inte gjort något idag dag då det regnat och är blött.Söker stabilisera växellådan på höger sida trots att där aldrig skall vara något stöd men alla hål för ett stöd finns där redan.....
Pratade med grannen och han hade en gammal skrotig Stiga Villa som stått ute i fler år. Kollade upp artikelnummret på nätet och där kallar man den Stiga Senator från 1998. Artikelnummer 13-2858-22 och till den hittade jag bra sprängskisser och inom ett par minuter hade jag artikelnummret till nållagren i Tecumseh växellådan och kunde söka vidare på dom. Jodå dom fanns på Amazon med mått och allt.

Fattar inte varför Stiga inte anger motsvarande nummer på lådan som sitter i min Stiga Ready. Lagren finns utmärkta på alla skisser jag hittat men har inget nummer - man har liksom hoppat över dessa totalt i sin numrering både på bilderna och i tabellerna. Varför så på min Ready och inte i grannens Villa?
Lådan är ju Tecumseh i hans och Dana Spicer i min.

Kikade dock lite på dess spännrullar i sprängskisserna och enligt nummren skall nog 2 eller 3 passa även till min Ready! Det var en positiv nyhet i alla fall. Jag kan ju i alla fall mäta och jämför mot mina om inte annat. Så lite framåt har det nog ändå gått.

Har också funderat på att sätta en liten kamera/mobilen under klipparen - vill ju gärna se vad som händer exakt då remmen hoppar då jag kör framåt. Vet bara inte riktigt hur det här skall angripas. Famlar liksom i blindo.
Men det blir till att klippa gräset backande. Man kan ju trots allt ta det mesta.den vägen. Blir lite ont i rygg och nacke av att bara titta bakåt.
 
Problemet var tydligen att växellådan inte satt fast pga att "orginalfästet på vänster sida" saknade mer eller
mindre gängor in i växellådan. Halvlös bult har sannolikt förstört dem för länge sedan.

Jag gjorde i alla fall ett nytt fäste på höger sida(andra sidan) identiskt med "orginalet". På "orginalsidan" gängade jag om till M10 bult.

Kändes plötsligt som en ny maskin - nu driver den bra både framåt och bakåt i alla fall på låga växlar. På högre växlar 3-4-5 så driver den bra MEN drivningen "hackar till" och den liksom rycker/bromsar hela tiden så det verkar vara något inne i växellådan ändå men dessa högre växlar används ju sällan så det får bero men skulle någon veta något om växellådans nållager vore jag tacksam.
Hej så länge!
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.