Är du systemutvecklare borde du kunna lära dig att göra egna funktionsblock ganska enkelt.

Jag har haft IHC i 2 år nu och tog tag i programmerandet på allvar för en månad sedan. I princip behövde bara en kollega på jobbet visa mig i en timme hur objektorienterad programmering fungerar och redan efter en vecka med några kvällar framför datorn lossnade det och jag kunde göra mitt första egna (avancerade!) block. Men 90% av hjälpen är den inbyggda suveräna simuleringsfunktionen, utan den hade det tagit många långa timmar. Jag kunde tack vare den prova mig fram i mycket hög takt. Använder du den kan du oerhört snabbt testa din 'släck allt'-funktion och komma vidare.

Det som jag också upptäckte är att du kan göra samma sak på en mängd olika sätt, men att det kvittar hur, bara slutresultatet blir som du ville ha det. Controllern 'bottnar' inte eller går långsammare bara för att du har gjort en 'spaghetti-programmering'. Den tuggar på ändå.

Tänkte på den analoga enheten som diskuterades tidigare i den iofs gamla tråden. Om man vill kolla någon speciell temperatur, är det ju bara att köpa en vanlig simpel rumstermostat och koppla den till en ingång. På så sätt kan man enkelt få IHC att regera på någon 'felaktig' temperatur. Man behöver inte klydda till det i onödan...
 
Vart gör man egna funktionsblock? Kan man göra dessa i IHC WIN 1.32 ?
 
Ja. Snabbkurs: Lägg till ett standardblock med egenskaper som passar som start. Högerklicka på blocket och välj 'visa program', därefter välj byt namn till lämpligt. Högerklicka igen och lås upp blocket. Redgera det. Därefter högerklicka och välj spara, välj i dialogen var och hur det ska spara.
 
Har också ett nytt IHC-system och skall snart börja lära mig programmera. Följer tråden...

Patrik
 
Fint, jag och min sambo har också precis satt igång med systemet. Han drar kablar och jag har lyckats få uppgiften att programmera. Följer också tråden med spänning (eftersom att jag redan nu håller på att bli galen..):)
 
Jag har kopplat ihop hela mitt IHC system själv. Att programmera systemet kan kännas lite konstigt även om man har systemutvecklingsvana. Jag måste dock säga att jag inte tycker det liknar objektorienterad programmering, snarare händelsestyrd programmering. Nu har jag IHC Control version 2.2 så det kanske var annorlunda i tidigare versioner.

Det finns färdiga funktionsblock till det mesta men ibland så kan man behöva göra något eget.
Till ett färdigt funktionsblock kopplar man t.ex in en eller flera tryckknappar. Funktionsblocket styr sedan t.ex lampor eller en dimmermodul. Valt funktionsblock styr vad som händer om man t.ex håller in en knapp eller trycker och släpper den direkt.

Jag har 8 utomhuslampor som sitter på husväggen runt huset. Jag kan tända och släcka varje lampa individuellt med IHC systemet. Jag tänkte fixa (bara för att det är kul) en funktion som tände första lampan en kort stund och sedan släckte den samtidigt som nästa lampa tändes en kort stund. Efter det så släcktes den lampan och samtidigt tändes den tredje lampan en kort stund, osv. hela varvet runt. Det blir som ljuset snurrar runt huset hela tiden.

För att göra detta så hittade jag inga färdiga funktionsblock. Jag fick då göra ett eget block. Så här gjorde jag:
Jag fick ha två ingångar till mitt funktionsblock. Till de kopplade jag två knappar. En som startade ljusshowen och en som avslutade den. Jag fick också ha 8 utgångar, en till varje utomhuslampa.

Nu fick jag programmera på följande sätt:
När startknappen blir påslagen så tänder jag första lampan och startar räknare 1 för nedräkning från t.ex 0,1 sekunder.
När räknare 1 blir 0 så släcker jag första lampan och tänder den andra lampan samt startar räknare 2 för nedräkning från 0,1 sekunder.
När räknare 2 blir 0 så släcker jag andra lampan och tänder den tredje lampan samt startar räknare 3 för nedräkning från 0,1 sekunder.
När räknare 3 blir 0 så släcker jag tredje lampan och tänder den fjärde lampan samt startar räknare 4 för nedräkning från 0,1 sekunder.
Osv..............
När stoppknappen blir påslagen så släcker jag alla lampor samt stänger av alla räknare.

Nu har jag ett funktionsblock som kan reta gallfeber på mina grannar :)
 
Angående installationen av IHC.
Håller på att totalrenovera ett stort hus. Bottenplanet är ca 220 kvm. Tyvärr stenväggar så det är inte så kul att dra fram rör.
Har haft många sömnlösa nätter angående elinstallationen. Har jobbat som elektriker (före IHC) så jag tänkte först bara göra en vanlig installation. Men så en dag kom jag på att det är ju inte så kul att springa och släcka alla lampor när man ska lägga sig osv, ut i morronrock och koppla in motorvärmaren...

Jag kommer att ha elcentralen nära en gavel så det blir mycket fk.
Vad är vanligast, enklast. Att dra fram en matning till vaje rum i en dosa eller liknande och montera reläutgångar där.

Ni som fixat själva, hur har ni gjort?
Brytare. Någon som använder trådlösa?
Kopplas brytare i serie med adresser eller det är bara med EIB det görs?

Kommer ha 5 rum, 2 bad, 1 kök, 1 grovkök, 2 entréer (å en katt) på bottenvåningen.
 
IHC kopplar varje brytare för sig.

Om jag var du så skulle jag installera ett EIB system. Det är mycket enklare när du har ett befintligt hus. Lägg vissa reläutgångar på olika ställen ute i huset.

Jag själv byggde nytt och drog fram egna rör från alla dosor till centralen som ligger ganska mitt i huset. Dock så är det ett relativt litet hus på två plan med 90 kvm bottenplatta. Det blev väldigt mycket rör vid centralen men nu så har jag allt framdraget och det är enkelt att ändra och koppla om saker. Jag skulle inte rekommendera detta om man har ett större hus.
 
Bygger inte EIB på ett BUS-system där man adresserar alla I/O-enheter? Då är man ganska låst till typ Elkos inte allt för snygga brytare. Inte så billiga heller. Som sagt, stort hus så det blir ju en del "brytare".
Fördelelen för mig är att jag har rivit ut golven i nästan hela huset och ska gjuta platta. Ovanvåning finns ingen än så där är fritt fram med en flock rör. Blir lite nya innerväggar så där finns möjlighet att montera lite större kopplingsboxar. Kök, bad, tvättstuga byter plats, nya golv m.m.
 
Jag tycker nog att du ska ta en titt på GIRA´s produkter.
www.gira.se

Där finns det trådlösa helhets styrningar.

Själv har jag IHC hemma, fungerar bra, lätt att hålla på med.

Har dragit ett starkströmms rör till varje rum, med flera tändningar i.

Samt ett rör till brytaren.

Tror att det är lätt att byta system om 10 år om allt är draget som ett stjärn nät.
 
Distribuerade ingångsmoduler är bra också. Då slipper man dra in varenda brytare i styrskåpet och spar både rör och plats.
 
FInns ingångsmuduler både till DIN-skena och möjlighet att montera i K-dosa?

Ingen som använder trådlsa här?
 
Jag har möjlighet att använda trådlöst på mitt IHC system men jag kommer bara att använda det i nödfall. Jag vill ha trådar till allt om möjligt. Det blir mindre risk för störningar. Sedan vill jag inte ha batterier i brytarna, fy för att gå runt och byta de med jämna mellanrum.
 
Jag har funderat på att använda det trådlösa för eventuell fjärrkontroll istället för IR. Håller annars med Constructum om detta gissel med batterier lite här och där som givetvis dör när man minst behöver det...

Någon som vet om det funkar bra? Finns inte så mycket info om den nya controllern på Eljos hemsida... De är otroligt dåliga på att uppdatera informationen där. :(

/Jonas
 
Jag kan tänka mig trådlöst om man behöver byta batteri typ vart 5:e år. Rent installationsmässigt sparar det otroligt mycket jobb för mig. Dessutom smidigt som faen. Ny dörr - klistra upp ny brytare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.