Tjena, har använt essve plastplugg brun till betong / tegel / natursten när jag monterat en värmelampa på fasaden där hemma.

Väggen är vad jag tror gjord av ett lager puts ytterst & sedan någon form av betong / sten. Efter ca 3-4cm kommer det ett tomrum.

Lampan väger ca 4kg, hänger på 4st 4.8x45 skruv horisontalt & den sitter vad jag upplever det som ordentligt, kan rycka och dra ganska hårt utan att det rör sig.

Ändå så är jag ganska orolig att den ska ramla efter en tid pga att väggen / pluggen & ev dra med sig delar av väggen.

Har funderat på att sätta lite tjockare skruv 5.5-6 diameter men vill helst inte byta ut pluggen då jag inte vill riskera att passformen mellan vägg & plugg blir sämre. Kan man återanvända den med en annan tjockare skruv eller blir det problem?

Vad tror ni annars, har jag anledning att oroa mig eller är det mest hjärnspöken? Det verkar som sagt sitta som berget för stunden.

Pluggen är specad för 4.8-6 i skruvdiameter
 
  • Färgkodade essve plastpluggar avsedda för infästning i betong, tegel och natursten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Om den sitter bra så sitter den bra. En större dimension på skruv kommer inte göra någon meningsfull skillnad. Däremot kommer du ha sämre plugg i väggen om du byter skruv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Planet2 och 1 till
  • Laddar…
Nä tror inte det är någon risk alls...
Risken med att byta till en grövre skruv däremot är ju att du spräcker stenen runt hålet när inte pluggen kan expandera ...
Är du nervös på riktigt så använd kemankare och pinnbultar
 
  • Gilla
Planet2 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om den sitter bra så sitter den bra. En större dimension på skruv kommer inte göra någon meningsfull skillnad. Däremot kommer du ha sämre plugg i väggen om du byter skruv.
Yes, låter det sitta då & hoppas på det bästa :)
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä tror inte det är någon risk alls...
Risken med att byta till en grövre skruv däremot är ju att du spräcker stenen runt hålet när inte pluggen kan expandera ...
Är du nervös på riktigt så använd kemankare och pinnbultar
yes, låter det sitta & slutar fundera kring det då. Tack båda för svaren :)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.