Är det någon som har sett ett likadant markfäste till flaggstång och hur man i sådana fall fäller den på ett säkert sätt? Det sitter även en skruv på baksidan så det är tre skruvar som sitter som en triangel men jag är osäker på om det finns någon anordning inuti som gör att inte hela stången ramlar okontrollerat om man lossar skruvar och lyfter upp. Stången i sig är gjord av plast eller glasfiber så den är nog inte så tung.
 
  • Basen av en vit flaggstång med ett svart markfäste och synliga skruvar på en fuktig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markfäste med tre skruvar i triangelmönster för flaggstång av plast eller glasfiber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert ett metallrör ingjutte i stången, son går ner i markröret min ca 0,5 meter, den sttången ska lyftas rakt upp. Det med inte så tung, glöm det. det är inte tyngden som är problemet. Det är när den börjar luta och du kommer aldrig att kunna hållaemot. Som du kanske vet så går det att flytta ett stenblock på flera 100 kg med ett spett. Hävstångsprincipen och det är detsamma med din stång. Så en traktor som kan lyfta högt och tjudra i stången så högt upp som möjligt kan gå. Hur hög är stången, fäste för att lyfta bör vara strax ovanför mitten, då kommer nederdelen att vilja gå nedåt och bli hängande, kan gå om ett par stycken håller emot nederdelen vid lyft.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag tippar på att den är 9m eller 12m, kommer inte ihåg nu om flaggan är 3 eller 4 m och den ser ut att passa bra till längden på stången. Tror mer på 12 m eftersom huset är 1 1/2 plans.
Förstår att den är tung och speciellt om man måste lyfta den 0,5 m innan man kan fälla den.
 
N Nessan2004 skrev:
Jag tippar på att den är 9m eller 12m, kommer inte ihåg nu om flaggan är 3 eller 4 m och den ser ut att passa bra till längden på stången. Tror mer på 12 m eftersom huset är 1 1/2 plans.
Förstår att den är tung och speciellt om man måste lyfta den 0,5 m innan man kan fälla den.
Och det med tung kan du glömma. Ta en regel 45X95 5 meter lång, ställ den på högkant, ta ett grepp ca 0,5 upp från mark och börja luta den, tveksamt om du orkar hålla emot hävstången som blir, så den inte bara går ifrån dig och faller rakt ner. Lika blir det med flaggstången, troligtvis blir kraften nertill flera 100 kg i brytpunkten ca 1 meter upp.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Jag hade hoppats på att det på något sätt hade varit någon typ av gångjärn inuti så att man hade kunnat fälla den med roten fast, typ som de nyare fästena fungerar🙈. Har bara inte lyckats hitta något sådant fäste som på min hur mycket jag än letat och frågat.
Den får nog stå där den står utan flagga eller vimpel🤷‍♀️😁
 
wildeside
Bygg en tripod för att lyft flaggstången. tänk på att ha lyftpunkten tillräckligt högt så att flaggstången är bottentung.
Sen är det bara sänka sakta men osäkert och flytta undan botten på flaggstången så att du har jämnvikt under tripoden.
En tripodkonstruktion med ett vinschsystem för att lyfta tunga objekt, inklusive säkerhetsutrustning såsom sele och block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nessan2004 skrev:
Jag hade hoppats på att det på något sätt hade varit någon typ av gångjärn inuti så att man hade kunnat fälla den med roten fast, typ som de nyare fästena fungerar🙈. Har bara inte lyckats hitta något sådant fäste som på min hur mycket jag än letat och frågat.
Den får nog stå där den står utan flagga eller vimpel🤷‍♀️😁
Det du kan göra är att prata med dom som säljer flaggstänger, fråga efter någon som är nära pensionen. Kan bli att ringa några stycken, din är lite udda i fästet. Men som sägs du måste ha jämnvikt på den.
 
wildeside
Enkla varianten är att hyra in en kranbil om den kan komma tillräckligt nära.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nessan2004 skrev:
… Stången i sig är gjord av plast eller glasfiber så den är nog inte så tung.
Lite OT men, en 12 meters glasfiberflaggstång väger nog inte mer än c:a 35 kg.
 
fahlis fahlis skrev:
Lite OT men, en 12 meters glasfiberflaggstång väger nog inte mer än c:a 35 kg.
Men väger säkert 200 kg vid rotändan vid ett mothåll på en meter vid upp vid fällning. Hävstång.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Går förmodligen att fälla på 2 personer utan större problem.
 
Jag hade slått ned reglar i en rektangel runt stången och spikat reglar på toppen så rektangel bara är uppe i fällriktningen. Sen skulle jag lyfta med talja, spänband med pumpspänne….. och ha en tamp som säkrar den i nedkast. När du sen lyft stången kan du fälla den genom att släppa på tampen och hålla emot med klyka mot marken.
 
Bara svammel och dumma råd så här långt.
 
wildeside
T Thomas_Blekinge skrev:
Bara svammel och dumma råd så här långt.
Har du något vettigt att säga?
 
  • Gilla
  • Haha
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Om det sitter en lina i den kan du hissa upp 3-4 band som du fäster i 3-4 vänner ett par meter ut i varje riktning. Sedan borde du kunna lyfta den säkert rakt upp utan risk för tippning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.