Hej!

Jag undrar om någon vet vad det ungefär kostar att ta ut en arkitekt för att berätta vad huset står bäst på tomten. Med tanke på sol läget osv. eller kan byggledarna sånt ??? Jag är helt ny på området att bygga hus och det är så mycket som man inte vet.
Tacksam för svar Vera
 
Detta kan skifta väldigt mycket. Ring runt till ett par tre arkitektbyråer och fråga! Om du inte tänker anlita arkitekten till att rita huset är det bra om du redan har ritning tillgänglig. Om du köper 'färdigproducerat' brukar husfabrikanterna ofta ha egna arkitekter som också kan hjälpa dig med placering.
 
Det bästa du kan göra och även säkert det billigaste är att tillbringa tid på tomten. Har du tid och möjlighet så kan du ju få en känsla hur det är bäst att ställa huset utifrån hur solen går nu och även längre fram. Det avgörs förståss om ni har tiden till det.
 
Jag skulle absolut anlita en arkitekt, det finns många olika byggledare, säljare och hus"arkitekter" och visst man kan ha tur men en arkitekt ska kunna hjälpa er med det utan att det kostar skjortan. Hmm, när jag ser på våra grannars husplacering blir jag förvånad över resultaten just med tanke på att få in solljus etc. Men för en arkitekt hör detta till baskunskapen. Man kan kolla t ex på arkitekt.nu för att hitta en "riktig arkitekt".
mvh fialotta
 
Varför inte börja med en landskapsarkitekt? Huset är egentlilgen bara en del av din blivande trädgård.
 
Tack för alla svar jag fått. Det är så värdefullt att få lite tips och ideer.
Robert _Maria... Tomten har jag haft länge den är sommarstugetomt men nu tänkte vi bygga permanent på den,så hur solen går vet vi men man vill ju inte chansa man har ju bara ett tillfälle både just att välja hus och läge hur det ska ligga. Tomten är en sjötomt och vi har ca 3000 kvm att spela på var det ska ligga.

Mvh Vera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.