A
Hej!
Skrivit på för hus där boytan uppgetts till: 170 kvm (enligt säljaren) och 127 (Fastighetsregistret). Vi har skrivit på prospekt etc. där det står tryckt att boarean är 170 kvm enligt säljaren. Nu efter så har mäklaren emellertid uppdaterat så det står i annonsen att den är boyta 127 kvm (finns kvar på mäklarsida under sålda objekt). Vi har en misstanke om att den inte är 170 kvm men vet förstås inte och har en öppen besiktningsklausul så kommer besiktiga den i veckan + då göra en areamätning.

Frågan är vad vi gör om den visar sig inte vara 170 kvm som är det vi tänker att vi köpt och betalat för.
Har förstått det som att en riktlinje för ev. kompensation är om det diffar 10%.
Det är särskilt relevant då den totala byggnadsarealen redan är maxad för tomten, dvs. vi kan ej göra någon tillbyggnad (stor altan som förstås delvis kan göras om till hus, men i alla fall).
Vi har betalat 51 tusen per kvadrat givet att den är 170.

Det fanns en budgivare till som inte kunde gå högre, men vi är oroliga för att om vi kräver avdrag på priset (vilket känns helt rimligt om skillnaden skulle visa sig vara stor) så kommer säljaren erbjuda den andra budgivaren att köpa istället, vilket ju är rimligt iom den öppna besiktningsklausulen och om den andra familjen inte bryr sig om den förändrade boarean.
 
Du har väl tittat på huset du köpte? Det är exakt lika stort som på visningen.
 
  • Gilla
  • Arg
anaitis och 3 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Du har väl tittat på huset du köpte? Det är exakt lika stort som på visningen.
Onekligen är det så, då jag inte är besiktningsman kan jag emellertid inte fastställa boarea och den faktiska uppmätta boarean har påverkan på husets värde oavsett min upplevelse av husets storlek.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det är viktigt för er att den uppmätta arean är känd för er så är det bästa om ni mäter själva inom ramen för er besiktningsklausul. Går bra med ett måttband eller en lasermätare. Det är enkelt, bara att summera upp arean du mäter och inte klanta sig vid tjocka väggar (murstocken), alkover, snedtak och trappor.

Efter det vet ni ju vad ni själva mäter upp huset till och kan avgöra om hur detta siffervärde spelar in för ert köp.

Tycker ni huset har fel area så har ni ju en öppen besiktningsklausul och kan dra er ur köpet. Hur säljaren reagerar och om säljaren är beredd att sluta ett nytt avtal med ett lägre pris är ju svårt att sia om här. Ni sitter på bättre info om säljarens mentala disposition än forumet.

Jag skulle bli rejält förbannad om jag var säljare och köparen försökte förhandla ned priset på huset efter att vi hade skrivit ett avtal. Hade jag uppenbart klantat mig med areauppgiften så att den var helt missledande skulle jag troligen ha lite skuldkänslor och vara en bättre förhandlingspartner för köparen.
 
Redigerat:
Har ni köpt huset för att bo där så kan man väl inte redan nu börja fundera på ev värdesänkande egenheter vid en försäljning? Om det är 170 kvadrat eller 162 kvadrat spelar ju ingen roll så. Det är väl upplevelsen av huset man går på när man kollar på det.
Det är en ganska stor skillnad på 170 och 127 så varför det figurerar olika uppgifter vet jag inte.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
SofiaBo skrev:
Onekligen är det så, då jag inte är besiktningsman kan jag emellertid inte fastställa boarea och den faktiska uppmätta boarean har påverkan på husets värde oavsett min upplevelse av husets storlek.
Vet du hur ett måttband fungerar och kan multiplicera så borde du vara kapabel till det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Man känner väl skillnad på ett hus som är 170 vs 130 m2? eller är det 40 m2 biyta istället vi pratar om?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.