BoD skrev:
Talar ni inte förbi varann nu? Kicksan ska bygga ett sluttningshus med gjuten betongplatta med golvvärme. Ovanpå betongplattan muras (?) sedan väggar upp till fullhöjd (2,4 meter?) och ovanpå dessa murar ställs sedan modulerna från hustillverkaren. Betongplatta på nedervåningen och träbjälklag på övervåningen alltså. Eller är det jag som missförstått allt och borde gå hem och lägga mig...?
Jo visst är det så ! :) Men jag trodde även att jag sett 1 1/2 plans med samma konstruktion, dvs platta på mark med golvvärme men jag har troligtvis fel inser jag nu ! ;)
Mvh Kicki
 
Bob_the_builder
Kicksan skrev:
Varför är det direkt olämpligt ???
Nu är ju inte vår sluttningsvåning en "modulsats"  men jag undrar ändå ?
Modulerna har ju redan ett golv - bottenbjälklaget. Bottenbjälklaget är ju en bärande konstruktion som är avsett att vila på grundens ytterkanter i en torpargrund eller ovanpå en källare (murar/balkar). Det blir liksom tårta på tårta att ställa modulerna på en betongplatta, som också är ett bärande golv. På betongplatta ställer man väggelement och nyttjar plattan som golv.

Jag kanske lägger mig i något som redan är utrett nu, men det får ni ha överseende med i så fall... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.