Jag ville veta om låskolven är i låst/olåst läge i ytterdörren, det är allt.
Informationen tar jag in i Home Assistant.
Jag använder en liten ZigBee dörrkontakt, en vanlig reed-switch, en liten bit magnet från någon gammal hårddisk.
Ta ut låskistan ur dörren, säkra upp tryckesroddaren (det gjorde inte jag), i den här tråden förklarar dom lite om hur det blir annars, https://www.byggahus.se/forum/threads/assa-lashus-far-inte-ihop-det.311347/ men det enklaste sättet verkar vara att lägga låskistan på ett oömt underlag och skruva en skruv med bricka på rakt igenom hålet där handtaget går igenom, rätt ner i underlaget. (För den som vill använda de riktiga orden ser jag fram emot en översättning i kommentarsfältet.
Förresten, tack för beskrivningen i ovannämnda tråd, 123abc.)

Öppnad låskista med synliga inre mekanismer, reed-switch fastsatt med smältlim och utdragna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I låskistan satte jag fast reed-switchen med smältlim och drog ut kontakterna i bakkant.
Den lilla magnetbiten behövdes inte fästas utan sög fast direkt på låskolven, jag provade med smältlim men det blev bara bökigt och bättre utan.
Närgräns av en öppen ytterdörr med synlig låskolv och urtagen låskista, före smart låsmodifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag borrade ett 3,5mm hål från där jag ville ha ZB-grejen in till bakkant av låskistan.
En delvis demonterad ytterdörs låsmechanism med synliga kablar och hål för installation av en smart dörrkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite pill kom trådarna ut och det gick att sätta dit låskistan.
ZigBee-magnetkontakten öppnade jag och lödde bort den befintliga, det hade jag kanske inte behövt göra men nu blev det så, och sen efter ett borrhål i botten på plastburken så kunde jag löda dit de nya trådarna och klämma fast alla plastlock.
Installation av ZigBee-dörrkontakt på en träytterdörr med synlig ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tog inga bilder på elektroniken i dörrkontakten men om någon vill ha det så säg till så ordnar jag det.
Efter sedvanlig parning så ser det ut så här inne i Home Assistant.
Skärmdump från Home Assistant som visar statusen 'Locked' för 'Låst/Olåst Ytterdörr'.
Det var ett trevligt projekt, det tog längre tid än jag estimerade, främst för att jag passade på att lägga in packningar som jag skar till bakom låscylindrarna då det blir en köldbrygga genom dessa vid låga yttertemperaturer med kondens och ibland isbildning på den inre låscylindern som följd.
I Home Assistant kan jag nu göra automatiseringar där jag kan använda vetskapen om det är låst eller inte,
 
  • Gilla
  • Älska
eljung och 2 till
  • Laddar…
Att bara låta magneten ligga löst är vågat om dörren dras igen snabbt vid t.ex korsdrag så är det stor rik att den flyttat sig.
Normalt använder jag mikrobrytare för indikation regel ute eller inne men intressant att se din lösning och hur det fungerar.
Nu för tiden köps det oftast låshus med mikrobrytare men förr då monterade jag själv mikrobrytare i låshusen.
Det finns även kolvkontakter för slutbleck vilket kan vara ett alternativ till dyra låshus med mikrobrytare beroende på vad det ska användas till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Att bara låta magneten ligga löst är vågat om dörren dras igen snabbt vid t.ex korsdrag så är det stor rik att den flyttat sig.
Normalt använder jag mikrobrytare för indikation regel ute eller inne men intressant att se din lösning och hur det fungerar.
Nu för tiden köps det oftast låshus med mikrobrytare men förr då monterade jag själv mikrobrytare i låshusen.
Det finns även kolvkontakter för slutbleck vilket kan vara ett alternativ till dyra låshus med mikrobrytare beroende på vad det ska användas till.
Jep, tänkte i samma banor men efter att försökt limma magneten med dåligt resultat provade jag att bara låta den sitta av egen kraft och slog snabbt kolven i låst/olåst läge och knackade med en hammare på huset i lite olika riktningar utan att den flyttade sig. Neodym-magneter från hårddiskar är uppenbart starka för sin storlek.
Jag tror inte att den börjar vandra.
Jag utrustade ett annat låshus med microbrytare för länge sen och det har fungerat fint tills tiden sprang ifrån själva larmanläggningen. Intressant när du nämner kolvkontakter i slutblecket, om de används för på och avlarmning borde väl ett bryt stänga av larmet eller har man annat skydd som kompensation då?
Jag vet att larmklassningen skjunker när man använder lås för på och avlarmning men jag anar att det döljs ytterligare en tanke bakom din anmärkning om slutbleckskontakter, "beroende på vad de ska användas till" och tänker att av och pålarmning här inte blir så säkert.
 
Kolvkontakt i slutbleck används inte för styrning av av och påslag av larmsystem det vore dumt om någon bröt upp dörren och larmet stängdes av.
De används om man vill ha status på att om dörren är låst vilket kan vara bra om man har flera dörrar, dörrautomatik, nödutrymning mm.
Låsindikering i kombination med magnetkontakt (MKT) indikerar om dörren är stängd och reglad.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.