Hej,
Jag har ett pem-rör för vatten som sticker upp ur golvet i mitt garage.
Jag skulle vilja dra vattnet vidare till en angränsade vägg för en utkastare på utsidan.
Hur gör jag detta enklast för en lekman - vilka rörsystem ska jag köpa, materialval etc?
 
Fler PEM-rör, skarvar för rätt dimension av PEM-rören, 90-graders vinklar för PEM-rören. Jag har PEM-rör genom mitt garage på ett liknande sätt (även om det är koppar genom väggen ut i garaget). I mitt fall har jag en övergång till 1/2-tums slang på utsidan av väggen, delar den och har dragit slang på utsidan (under altanan som jag har byggt på garaget) till mina slangvindor på flera platser runt huset.
 
Ok tack för svar.
Jag bör inte växla till annan typ av rör till genomföringen och utkastaren ?
 
B Bygget123 skrev:
Ok tack för svar.
Jag bör inte växla till annan typ av rör till genomföringen och utkastaren ?
Det beror ju helt på hur du har tänkt dig att lösa det. Skall du ha en klassisk utkastare med väggenomgång av kopparrör så måste du ha klämkoppling på andra sidan väggen. Och har du det så behöver du rörskärare också. Då hade jag nog valt kopparrör istället inomhus, de är ju estetiskt snyggare och de känns säkrare.


Förresten, jag antar att det är varmgarage...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror ju helt på hur du har tänkt dig att lösa det. Skall du ha en klassisk utkastare med väggenomgång av kopparrör så måste du ha klämkoppling på andra sidan väggen. Och har du det så behöver du rörskärare också. Då hade jag nog valt kopparrör istället inomhus, de är ju estetiskt snyggare och de känns säkrare.


Förresten, jag antar att det är varmgarage...
Ja det är varmgarage.
Har ingen rörskärare dock, så ha något som går att göra med "vanliga" verktyg.
 
B Bygget123 skrev:
Ja det är varmgarage.
Har ingen rörskärare dock, så ha något som går att göra med "vanliga" verktyg.
Rörskärare kostar några tior bara. Jag köpte min på IKEA av alla ställen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.