Purus har sin flexring man kan köpa till för att höja. Den kapas vid önskad höjd. Verkar smidigt!!

Jafo har förhöjningsringar i tre höjder...så där blir det ju inte helt optimerat utifrån ens egna mått utan man skulle behöva anpassa höjden på golvet efter golvbrunnen istället. korrekt?

Hur som haver. Vilken är att föredra?

Jag gör nytt badrum där det kommer finnas ett uppreglat ventilerat golv. Nu först ska jag gjuta fast golvbrunnen då jag bilat upp avloppet. Därefter kommer uppreglande av golvet börja.

EDIT:// Kapar min egen tråd och passar även på att fråga:
-Vad är skillnaden med att sätta en golvbrunn med golvutsläpp med en 90 graders koppling till röret, jämfört med an golvbrunn med sidoutsläpp? Anledningen till fråga är jag behöver längden men som även kan lösas med förhöjningsringar. Känns som att sätta en med bottenutsläpp egentligen är fri att dras uppåt om den gjuts in? inget som låser den i ingjutningen.
 
  • Justervarbar flexring för golvbrunn, kapbar för olika höjder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du har ett upprepat golv fixeras brunnen i träreglarna, inte i betongen. Brunn + monteringsplatta, dvs. Då behöver du normalt inte någon förhöjningsring
 
R RiKr skrev:
Om du har ett upprepat golv fixeras brunnen i träreglarna, inte i betongen. Brunn + monteringsplatta, dvs. Då behöver du normalt inte någon förhöjningsring
Hej!

Tack för svaret! Jag kommer köra med stålreglar....och jag har inte riktigt fått några bra svar när jag hört mig för hur jag ska göra. Min plan är att gjuta in brunnen delvis alternativt hela brunnen om jag bygger en form till den som en förlängning mellan befintlig betongplatta och innan golvspån tar vid (men i två steg, så låter armeringsjärn sticka upp)
 
Kramla
Gör som monteringsanvisning föreskriver, är golvkonstruktionen golvspån ska det vara monteringsplatta, är det en betong/massiv konstruktion gjuter man fast brunnen.
Att fästa brunnen i betong mot undergolv och sedan gå med reglar/spån mot brunnen är inte en godkänd lösning. Det blir alltför lätt rörelse däremellan.

//Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
Gör som monteringsanvisning föreskriver, är golvkonstruktionen golvspån ska det vara monteringsplatta, är det en betong/massiv konstruktion gjuter man fast brunnen.
Att fästa brunnen i betong mot undergolv och sedan gå med reglar/spån mot brunnen är inte en godkänd lösning. Det blir alltför lätt rörelse däremellan.

//Kramla
Uppskatter verkligen din input
Jag har vart i kontakt med alla möjliga-Leverantörer av ventilerade golv, golvbrunnsleverantörer, BKR, GVK...och alla skickar över frågan till någon annan. Så jag har inte riktigt fått bra svar.

Ska ju sägas...att jag först hade tänkt platonmatta-varianten för ventgolv...och det var där dilemmat började hur jag skulle göra i badrum. Ingen kunde hjälpa till. Sen gick jag vidare och tänkte mer på uppreglat golv....och jag har sett lösningar för träreglar men inget detaljerat för stålreglar än...

Min tanke var att det skulle bli väldigt stumt om jag gjöt in golvbrunnen...i synnerhet om jag gjöt in den hela vägen. Borde väl iofs även kunna gjuta in den hela väggen till flytspackel nivå ska ta vid? (i form av en kub)

Bifogar den enda bild jag hittat från Granab.
 
  • Diagram över en avsnittsvis uppbyggd golvkonstruktion med klinker på Granab-systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Granab har nu svarat att det ska ses som ett träbjälklag och har en lösning för det
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Krilleman
A Andy82 skrev:
Granab har nu svarat att det ska ses som ett träbjälklag och har en lösning för det
Spånskivegolv bör således ha en monteringsplatta. Det är gängse norm.

Vad sa Granab i klartext till dig @Andy82 ?
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Spånskivegolv bör således ha en monteringsplatta. Det är gängse norm.

Vad sa Granab i klartext till dig @Andy82 ?
"Gällande golvbrunnar så monteras de alltid i övergolvet, aldrig gjuts fast. Precis som vilket trägolv som helst. Vi har ett bläck som passar mellan reglarna som ger bra stöd för plattan, se bild nedan."
 
  • Golvbrunn monterad på bläck mellan reglar för stöd, med avloppsrör anslutet, på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Krilleman
A Andy82 skrev:
"Gällande golvbrunnar så monteras de alltid i övergolvet, aldrig gjuts fast. Precis som vilket trägolv som helst. Vi har ett bläck som passar mellan reglarna som ger bra stöd för plattan, se bild nedan."
Precis som jag misstänkte. 👍👍
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Precis som jag misstänkte. 👍👍
Japp :)

Hur hade du resonerat om man hade ett ventilerat golv med platonmatta istället för reglar?.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
A Andy82 skrev:
Japp :)

Hur hade du resonerat om man hade ett ventilerat golv med platonmatta istället för reglar?.
Ev sent svar då jag missat notisen i denna tråd, men beskriv gärna hur du tänker med ventilerat golv? Uppreglat eller massiv (btg) ovanpå platon?

//Kramla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.