Hej
Håller på med ett "grunden" till ett växthus 3*8 m. Jag har tänkt ha ett gäng plintar som jag gjuter fast stolpskorna i. I stolpskorna fäster vi förmodligen ett varv 45*145 som sarg. På sargen ställer vi växthuset.
Hur som helst, varje plint tänkte jag bottna med lite grus. Sen ett gjutrör på 30 cm med betong och lite grus.
Under plintarna är det kanske ca 2 m jord innan berggrund, gissar jag.

Eftersom 30 cm inte är under tjälfritt föreslog grannen att slå ned några armeringsjärn ca 70 cm under plinten. Alltså 30 + 70 cm järn.

Men skulle verkligen några spröt järn göra någon skillnad för plinten?

Tacksam för kommentarer och gissningar.

Mvh
Fredrik
Grundarbetsplats för växthus med utspridda grushögar, gjutrör och spadtagen jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Håller på med ett "grunden" till ett växthus 3*8 m. Jag har tänkt ha ett gäng plintar som jag gjuter fast stolpskorna i. I stolpskorna fäster vi förmodligen ett varv 45*145 som sarg. På sargen ställer vi växthuset.
Hur som helst, varje plint tänkte jag bottna med lite grus. Sen ett gjutrör på 30 cm med betong och lite grus.
Under plintarna är det kanske ca 2 m jord innan berggrund, gissar jag.

Eftersom 30 cm inte är under tjälfritt föreslog grannen att slå ned några armeringsjärn ca 70 cm under plinten. Alltså 30 + 70 cm järn.

Men skulle verkligen några spröt järn göra någon skillnad för plinten?

Tacksam för kommentarer och gissningar.

Mvh
Fredrik
[bild]
30 cm är för grunt , bara få till ett hål på minst 50 cm., sen att slå ner järn til 70cm är inte fel, då stabiliseras plinten. Den kan inte välta eller ändra sig i sidled. på något sätt, järnen ska sluta ca 5 cm från topp på plintarna
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
30 cm är för grunt , bara få till ett hål på minst 50 cm., sen att slå ner järn til 70cm är inte fel, då stabiliseras plinten. Den kan inte välta eller ändra sig i sidled. på något sätt, järnen ska sluta ca 5 cm från topp på plintarna
Att låta ingjuten armering gå ner i jorden är generellt inte så bra. Rosten letar sig upp i betongen och försämrar livslängden. För stabiliteten gör inte några få järn någon större skillnad, och för tjälen gör de inget alls.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
U
J jonaserik skrev:
30 cm är för grunt , bara få till ett hål på minst 50 cm., sen att slå ner järn til 70cm är inte fel, då stabiliseras plinten. Den kan inte välta eller ändra sig i sidled. på något sätt, järnen ska sluta ca 5 cm från topp på plintarna
Då får du nog lämna in armeringsjärnen till varmgalv innan. Annars kommer de rosta och spränga/språcka betongen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
gräv :)
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Säkerställ att plinthålet är helt plant i botten innan gjutning.
Bottna med grov kross om du har.
Och gräv lite till så det blir frostfritt OCH stadigt.
Mina egna grindstolpar har kross i botten och står 1.3 meter ner i marken, så gräv på :)
/W
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kanske använda justerbara stolpskor?
 
V Vante skrev:
Kanske använda justerbara stolpskor?
För att kunna väga in altanen efter hand igen och igen? Nädu, bättre att göra det riktigt direkt. Gräv.
 
Ett alternativ är kanske att gjuta en hel sockel? Nu har du ju visserligen börjat men jag kan verkligen rekommendera en betongsockel (eller kanske murad om du föredrar det).
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Håller på med ett "grunden" till ett växthus 3*8 m. Jag har tänkt ha ett gäng plintar som jag gjuter fast stolpskorna i. I stolpskorna fäster vi förmodligen ett varv 45*145 som sarg. På sargen ställer vi växthuset.
Hur som helst, varje plint tänkte jag bottna med lite grus. Sen ett gjutrör på 30 cm med betong och lite grus.
Under plintarna är det kanske ca 2 m jord innan berggrund, gissar jag.

Eftersom 30 cm inte är under tjälfritt föreslog grannen att slå ned några armeringsjärn ca 70 cm under plinten. Alltså 30 + 70 cm järn.

Men skulle verkligen några spröt järn göra någon skillnad för plinten?

Tacksam för kommentarer och gissningar.

Mvh
Fredrik
[bild]
Nä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.