Hej, ska köpa en liten intex rörpool 3 m i diameter och ställa på gräsmatta i trädgården.
Vad är enklaste sätt att lägga en bra grund under? Räcker det med att lägga ut ett lager benmjöl och sedan en pressäning ovanpå? Hur mkt benmjöl behovs? 😅Hur göra en jämn yta? Är väldigt ” ohändig” ,nyskild mamma, så varmt tack för alla tydliga och konkreta tips! ♥️🙋‍♀️
 
Jag rensade bort allt som kändes vasst sen la jag ut en presenning och satte upp poolen ovan.
 
Tror det var exakt en sådan, tror detta blir tredje säsongen 🤔
Har inte monterat upp den än för i år, men det är snart dags.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror det var exakt en sådan, tror detta blir tredje säsongen 🤔
Har inte monterat upp den än för i år, men det är snart dags.
Men toppen! Hoppas ok med några fler frågor…Hur ofta har ni behovt byta patroner i reningsgrejen? Och är man tvungen att typ gå med vattenpass för att försökra sig om platt underlag?
 
Gjorde nästan så här själv med min 4.5m diameter rörpool
Sätt upp ramen (utan liner) till poolen.
bygg ram mha trallvirke runt så benen hamnar på insidan ramen
Plocka ned ramen.
Lägg presenning på ytan inom ramen.
fyll på med ca 2-3 cm 0-8 singel(aka stenmjöl) (ca 110kg / cm )
ta en av trallbrädorna som är ca 2m och ett vattenpass.
försök få till underlaget så jämnt som möjligt i våg mha 2m brädan och vattenpasset
(ställ brädan på högkant på ytan, lägg på vattenpasset. Kollar hur det lutar, och flytta stenmjölet från högt till lågt mha spade & jämna till med brädan. upprepa tills du är nöjd med hur vattenpasset visar att hela ytan ligger i våg (PS kan ta lite tid) )
Köp ca 9kvm XPS cellplast (markisolerings skivor) på typ Byggmax, Bauhaus etc
Lägg ut inom ramen, Kapa till markskivorna med såg så att de passar inom ramen.
Sätt upp ramen med liner (dvs hela poolen)
Fyll med vatten.
Njut av poolen och vetskapen att du gjort ett bra underlagsjobb

EDIT
Anledningen till att jag dels både behövde stenmjöl och XPS markisolerings skivor och inte rakt av kunde ställa poolen på gräsmattan, är dels f*de rötter som kommer upp, så jag dels grävde ut 10cm och rensade på rötter och dels att gräsmattan lutar (rätt mycket)
Nu blev poolen i våg (diffar ca 2ca på de 4.5m ) och inga rötter går upp i poolen.
Plus att XPS skivorna gör att det är mjukt i botten
Har du inga rötter som vill sticka hål på poolen och gräsmattan inte lutar ... då behöver du nog inte markisoleringsskivorna, skulle nog köra pressening och stenmjöl iaf men det är jag det
 
Redigerat:
  • Gilla
Trädgårdsvän
  • Laddar…
T Trädgårdsvän skrev:
Men toppen! Hoppas ok med några fler frågor…Hur ofta har ni behovt byta patroner i reningsgrejen? Och är man tvungen att typ gå med vattenpass för att försökra sig om platt underlag?
Jag skaffade en sandfilterpump då jag tyckte medföljande var för klen.

Den nivellerar rätt bra själv, man kan justera lite genom att palla under låga ben.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skaffade en sandfilterpump då jag tyckte medföljande var för klen.

Den nivellerar rätt bra själv, man kan justera lite genom att palla under låga ben.
Har gått "all-in" och gjort en lyx budget rörpool
Grund för poolen enl inlägg 6
4.5m x 1.0m pool, inbyggd i altanen, sandfilter (fast med filterbollar i stället för sant) och sandfilterpump , poolvärmeväxlare så jag kan plocka ut 11kW värme från huset LVVP (provade ifjol och fick en COP mellan 6.5 och 8 beroende på dag), extra poolvärmepump på 4kW (ny för iår, för att ännu snabbare kunna värma poolen och inte ha på värmen under natten), 32mm PVC tryckslang mellan allt, och så klart två värmesensorer och några smarta-eluttag för styrning av filter & filterpump, skimmer

Summa: alldeles för mycket för en budget pool 😂 (vet inte om jag vågar skriva summan 🤯😱)
Men vaf* ungarna är ju bara små en gång och det är skönt med en 32C pool att bara slappa i med en öl efter arbetsdagen

Bild från icke färdig inbyggning i altanen:
Rund ovanmarkspool inbyggd i träaltan med simmande person och uppblåsbara flytredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trädgårdsvän och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har gått "all-in" och gjort en lyx budget rörpool
Grund för poolen enl inlägg 6
4.5m x 1.0m pool, inbyggd i altanen, sandfilter (fast med filterbollar i stället för sant) och sandfilterpump , poolvärmeväxlare så jag kan plocka ut 11kW värme från huset LVVP (provade ifjol och fick en COP mellan 6.5 och 8 beroende på dag), extra poolvärmepump på 4kW (ny för iår, för att ännu snabbare kunna värma poolen och inte ha på värmen under natten), 32mm PVC tryckslang mellan allt, och så klart två värmesensorer och några smarta-eluttag för styrning av filter & filterpump, skimmer

Summa: alldeles för mycket för en budget pool 😂 (vet inte om jag vågar skriva summan 🤯😱)
Men vaf* ungarna är ju bara små en gång och det är skönt med en 32C pool att bara slappa i med en öl efter arbetsdagen

Bild från icke färdig inbyggning i altanen:
[bild]
Jag har en rulle PEM-slang jag tänkte bygga en solfångare med. Ska bara köpa kopplingar och hitta ett bra sätt att montera den. 😅
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Gjorde nästan så här själv med min 4.5m diameter rörpool
Sätt upp ramen (utan liner) till poolen.
bygg ram mha trallvirke runt så benen hamnar på insidan ramen
Plocka ned ramen.
Lägg presenning på ytan inom ramen.
fyll på med ca 2-3 cm 0-8 singel(aka stenmjöl) (ca 110kg / cm )
ta en av trallbrädorna som är ca 2m och ett vattenpass.
försök få till underlaget så jämnt som möjligt i våg mha 2m brädan och vattenpasset
(ställ brädan på högkant på ytan, lägg på vattenpasset. Kollar hur det lutar, och flytta stenmjölet från högt till lågt mha spade & jämna till med brädan. upprepa tills du är nöjd med hur vattenpasset visar att hela ytan ligger i våg (PS kan ta lite tid) )
Köp ca 9kvm XPS cellplast (markisolerings skivor) på typ Byggmax, Bauhaus etc
Lägg ut inom ramen, Kapa till markskivorna med såg så att de passar inom ramen.
Sätt upp ramen med liner (dvs hela poolen)
Fyll med vatten.
Njut av poolen och vetskapen att du gjort ett bra underlagsjobb

EDIT
Anledningen till att jag dels både behövde stenmjöl och XPS markisolerings skivor och inte rakt av kunde ställa poolen på gräsmattan, är dels f*de rötter som kommer upp, så jag dels grävde ut 10cm och rensade på rötter och dels att gräsmattan lutar (rätt mycket)
Nu blev poolen i våg (diffar ca 2ca på de 4.5m ) och inga rötter går upp i poolen.
Plus att XPS skivorna gör att det är mjukt i botten
Har du inga rötter som vill sticka hål på poolen och gräsmattan inte lutar ... då behöver du nog inte markisoleringsskivorna, skulle nog köra pressening och stenmjöl iaf men det är jag
M MrDizzy skrev:
Gjorde nästan så här själv med min 4.5m diameter rörpool
Sätt upp ramen (utan liner) till poolen.
bygg ram mha trallvirke runt så benen hamnar på insidan ramen
Plocka ned ramen.
Lägg presenning på ytan inom ramen.
fyll på med ca 2-3 cm 0-8 singel(aka stenmjöl) (ca 110kg / cm )
ta en av trallbrädorna som är ca 2m och ett vattenpass.
försök få till underlaget så jämnt som möjligt i våg mha 2m brädan och vattenpasset
(ställ brädan på högkant på ytan, lägg på vattenpasset. Kollar hur det lutar, och flytta stenmjölet från högt till lågt mha spade & jämna till med brädan. upprepa tills du är nöjd med hur vattenpasset visar att hela ytan ligger i våg (PS kan ta lite tid) )
Köp ca 9kvm XPS cellplast (markisolerings skivor) på typ Byggmax, Bauhaus etc
Lägg ut inom ramen, Kapa till markskivorna med såg så att de passar inom ramen.
Sätt upp ramen med liner (dvs hela poolen)
Fyll med vatten.
Njut av poolen och vetskapen att du gjort ett bra underlagsjobb

EDIT
Anledningen till att jag dels både behövde stenmjöl och XPS markisolerings skivor och inte rakt av kunde ställa poolen på gräsmattan, är dels f*de rötter som kommer upp, så jag dels grävde ut 10cm och rensade på rötter och dels att gräsmattan lutar (rätt mycket)
Nu blev poolen i våg (diffar ca 2ca på de 4.5m ) och inga rötter går upp i poolen.
Plus att XPS skivorna gör att det är mjukt i botten
Har du inga rötter som vill sticka hål på poolen och gräsmattan inte lutar ... då behöver du nog inte markisoleringsskivorna, skulle nog köra pressening och stenmjöl iaf men det är jag det
Stort tack!!! Funderar på att köra endast pressening , benmjöl ( nyoperad och klarar inte riktigt att snickra 😅) men tror du att man måste bygga trä-ram ändå, så att benmjölet håller sig på plats? Tacksam för all feedback, som sagt väldigt oerfaren gällande allt praktiskt ( nyskild ensamstående mamma 😅) men vill gärna försöka få till en hyffsat hållbar lösning…

Kanske man kan bygga en väldigt enkel stående träram på ca 5-6 cm, av bara fyra bräder, så kör man pressening, benmjöl, ( och ev XPS-plattor) i den och så ställer man poolen på det sen?

Kan denna ( bilden nedan) något att ha, verkar mest vara dyrt pris för lite tunnare platta?
 
  • Oval ljusgrå bottenmatta för pool, vidaXL, 458 cm diameter, skärmdump från webbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja en enkel fyrkantig träram fungerar med. Ramen är ju till för att stenmjölet ska ligga kvar på plats
Köp vanlig 22x95 impregnerat trallvirke.
samt 45x45 impregnerat till stolpar


en vanlig presenning (75g/m²) 5x4m kostar idag ca 130kr på Jula och den lite tjockare (180g/m²) 6x4m ca 300kr.
Och den där bottenmattan verkar vara en tillklippt dyr markduk.

jag använde presenning i botten för egen del.
 
  • Gilla
Trädgårdsvän
  • Laddar…
B
Jag skippade ju sand/stenmjöl under min barnpool, la bara pressenning på gräsmattan. Den lutade lite, men höll i alla fall i flera år.

Om man lägger ett par cm sand/stenmjöl på gräs, inte rinner det iväg i nån större utsträckning, specielltinte om man lägger en presenning. Jag har I alla fall haft sand som legat kvar på samma plätt i många år. Poolen täcker ju nederbörd. Och en barnpool för 1200kr brukar ju ha en rätt begränsad livslängd. Känns inte som man behöver överjobba det hela, om man inte vill...

Filterpatroner gick åt en hel del. Jag böt snabbt till sandfilterpump, fick mycket bra vattenkvalitet då. Känns som de flesta som har pool snabbt landar i den slutsatsen.
 
  • Gilla
Trädgårdsvän
  • Laddar…
Vad ska TS med benmjöl till?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Vad ska TS med benmjöl till?
TS menade nog stenmjöl.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Vad ska TS med benmjöl till?
13th Marine 13th Marine skrev:
TS menade nog stenmjöl.
Japp 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.