Övriga beslag har jag linoljebrännt samt målat med 2 lager järnmönja.
IMG_20240526_121414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P plan-g skrev:
Övriga beslag har jag linoljebrännt samt målat med 2 lager järnmönja.
[bild]
Tyvärr hjälper det inte så mycket att rostskydda skruvskallarna. Du skulle hellre köpt försinkad skruv från början.

Annars är isotrol & isoguard pansar bättre rostskydd än järnmönja och går fint att måla med linoljefärg utanpå.
 
albincarlsson albincarlsson skrev:
Tyvärr hjälper det inte så mycket att rostskydda skruvskallarna. Du skulle hellre köpt försinkad skruv från början.

Annars är isotrol & isoguard pansar bättre rostskydd än järnmönja och går fint att måla med linoljefärg utanpå.
Ok. Schellack är bara dumt ełler?

Finns det ens förzinkad spårskruv att få tag på? Jag köpte ju dessa hos en byggnadsvårdsbutik. Ganska svårt att få tag på spårskruv nu för tiden...
 
Jag har valt att ta bort hörnjärnen, de fyller ingen funktion och när det rostar tar det med sig bågen.

Det är det estetiska då som talar emot. Men jag har sett 30-talsfönster både med och utan. Med annars exakt samma dimension och profilering. Undrar om det var valbart?
 
M -MH- skrev:
Jag har valt att ta bort hörnjärnen, de fyller ingen funktion och när det rostar tar det med sig bågen.
Fyller du baksidan av hörnjärnen med fönsterkitt, räddar du bågen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har hört de som säger att det inte hjälper, och avråder ifrån. Har inte prövat själv, eftersom jag tröttnat på rostande hörnjärn.

Pluggar skruvhålen och spacklar med linoljekitt och målat över. Vi får se hur det ger sig om 10 år eller så.
 
P plan-g skrev:
Finns det ens förzinkad spårskruv att få tag på? Jag köpte ju dessa hos en byggnadsvårdsbutik. Ganska svårt att få tag på spårskruv nu för tiden...
Här finns. Mycket billigare än hos byggnadsvården.

https://www.skruvbutiken.se/webskr/MedMera?action=mm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.