Skall bygga nytt under våren - sommaren och har i princip bestämt att huset skall få en fasad med lockläkten på insidan. Vet inte vad en sådan fasad heter men det blir som en "omvänd" lockpanel med lockläkten på insidan och fasadbrädorna utåt med en centimeterbred spalt. Är det någon som har erfarenhet av hur en sådan fasad är att måla om efter några år. Har fått för mig att spalten blir ett pilligt arbete att få till. Det är ju ett drygt jobb att måla om ett hus även utan spalten.
 
Förlåt men...

Varför???

Alltså varför lägga "locket" på insidan?

/V
 
Mikael_L
Välkommen till forumet ZZ1114.

Jag har också lekt med tanken på en sådan panel.

Varför?, Ja för att få ett annorlunda utseende (dvs inte till ett tradionellt hus).
Dessutom får man som en bonuseffekt att luftningen bakom panelen blir bättre, men det är mest utseendet som fått mig att fundera i dom banorna.

Jag har dessutom sett hus i det utförandet.
Tyvärr kan jag inte ge någon information om hur målning och underhåll fungerar.
Hoppas någon annan kan!
 
Det är nog Z-panel (tror det heter så) som du menar
 
  • Haha
Mr_Bear
  • Laddar…
Anledningen till den "omvända" panelen är min sambo;)...
Skämt åsido vi önskar ett mer stilrent trähus. Den omvända panelen + fönster och dörrar utan foder ger en slätare känsla av huset, nästan som ett putsat hus. Faktum är att vi sett ett antal nybyggda villor i våra hemtrakter med just denna panel. Min mer praktiska sida säger att denna panel kan bli ett elände den dagen som huset skall målas om. Skickar med en skiss på tänkt panel.
 
  • Fasad.jpg
  • Gilla
oloviockelbo
  • Laddar…
Mikael_L
arne skrev:
Det är nog Z-panel (tror det heter så) som du menar
Jag får för mig att Z-panel är ungefär detsamma som mälarpanel och herrgårdspanel tror jag också det heter.
http://www.nords.se/travaror/virke.html
(Men jag tror att alla dessa varianter av panel kan ha små skillnader sinsemellan, typ vinkeln på fasen och hur bred ryggen är)

Den har isåfall till skillnad från TS tanke 45° fasade kanter.

Jag ska kolla in huset som jag vill minnas hade panel som du tänkt. Jag kan kanske komma åt att ta en bild med. Men du får vänta en eller några veckor, för jag har inte vägarna förbi där på ett tag.
 
ZZ1114 skrev:
Anledningen till den "omvända" panelen är min sambo;)...
Skämt åsido vi önskar ett mer stilrent trähus. Den omvända panelen + fönster och dörrar utan foder ger en slätare känsla av huset, nästan som ett putsat hus. Faktum är att vi sett ett antal nybyggda villor i våra hemtrakter med just denna panel. Min mer praktiska sida säger att denna panel kan bli ett elände den dagen som huset skall målas om. Skickar med en skiss på tänkt panel.
Har precis sattit exakt en sådan panel. Den är järnvitrolad.
Det du får tänka på är hur stor springan skall vara, det ser så där ut om du varierar denna utefter fasaden.
Detta gäller endast om springan är smal. Är den 2-3 cm kan du justera springan istället för panelen.
Jag körde med 8mm (en snickarpenna på höjden).
Det som jag höll på stenhårt var att endast använda 145mm med 8 mm springa, dvs ej blanda in 120, 95 bredder för att få panelen att gå jämt ut. Istället valde jag att på knutarna klyva brädan och runt vissa fönser jacka ur. Detta för att hålla den stilrena effekten. Endast på några ställen använde jag mig av smalare panel än 145mm, då tog jag ex 5 st 140mm (fasade av 145mm plank).

Över fönster så sågade jag en droppnäsa.
 
  • Gilla
oloviockelbo
  • Laddar…
Hej!

Är det ingen som har en bild på er "omvända lockpanel"? Vi tänker sätta upp en järnvitriolad sådan men det vore spännande att se en bild på hur det ser ut färdigt.
 
P pbengtsson skrev:
Har precis sattit exakt en sådan panel. Den är järnvitrolad.
Det du får tänka på är hur stor springan skall vara, det ser så där ut om du varierar denna utefter fasaden.
Detta gäller endast om springan är smal. Är den 2-3 cm kan du justera springan istället för panelen.
Jag körde med 8mm (en snickarpenna på höjden).
Det som jag höll på stenhårt var att endast använda 145mm med 8 mm springa, dvs ej blanda in 120, 95 bredder för att få panelen att gå jämt ut. Istället valde jag att på knutarna klyva brädan och runt vissa fönser jacka ur. Detta för att hålla den stilrena effekten. Endast på några ställen använde jag mig av smalare panel än 145mm, då tog jag ex 5 st 140mm (fasade av 145mm plank).

Över fönster så sågade jag en droppnäsa.
Tar upp ett gammalt inlägg. Är precis inne i samma tankar. Hur har det gått med en sådan lösning? Torkar fasaden ordentligt eller möglar det mellan springorna?
 
Det finns väl en typ z-panel med raka kanter har jag sett. Den borde ge ett sånt utseende som TS är ute efter men med mindre materialåtgång.
 
Hallå!
Vad för sorts panel blev det ? Omvänt lock?
Har du någon bild?

A A$H skrev:
Tar upp ett gammalt inlägg. Är precis inne i samma tankar. Hur har det gått med en sådan lösning? Torkar fasaden ordentligt eller möglar det mellan springorna?
 
Fantastiskt fint!
Vad för dimension hade du på locken på " insidan" ?
Eller spikade du på läkten direkt och vindpapp?



P pbengtsson skrev:
Har precis sattit exakt en sådan panel. Den är järnvitrolad.
Det du får tänka på är hur stor springan skall vara, det ser så där ut om du varierar denna utefter fasaden.
Detta gäller endast om springan är smal. Är den 2-3 cm kan du justera springan istället för panelen.
Jag körde med 8mm (en snickarpenna på höjden).
Det som jag höll på stenhårt var att endast använda 145mm med 8 mm springa, dvs ej blanda in 120, 95 bredder för att få panelen att gå jämt ut. Istället valde jag att på knutarna klyva brädan och runt vissa fönser jacka ur. Detta för att hålla den stilrena effekten. Endast på några ställen använde jag mig av smalare panel än 145mm, då tog jag ex 5 st 140mm (fasade av 145mm plank).

Över fönster så sågade jag en droppnäsa.
 
Jag upprepar vad jag brukar säga. Omvänd lockpanel fungerar halvdåligt. Ingenting klämmer fast de bredare bräderna och man kan inte spika dem så hårt att de inte rör sig för då spricker de.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vad för dimension hade du på locken på " insidan" ?
Eller spikade du på läkten direkt och vindpapp?


P pbengtsson skrev:
Har precis sattit exakt en sådan panel. Den är järnvitrolad.
Det du får tänka på är hur stor springan skall vara, det ser så där ut om du varierar denna utefter fasaden.
Detta gäller endast om springan är smal. Är den 2-3 cm kan du justera springan istället för panelen.
Jag körde med 8mm (en snickarpenna på höjden).
Det som jag höll på stenhårt var att endast använda 145mm med 8 mm springa, dvs ej blanda in 120, 95 bredder för att få panelen att gå jämt ut. Istället valde jag att på knutarna klyva brädan och runt vissa fönser jacka ur. Detta för att hålla den stilrena effekten. Endast på några ställen använde jag mig av smalare panel än 145mm, då tog jag ex 5 st 140mm (fasade av 145mm plank).

Över fönster så sågade jag en droppnäsa.
 
Jag har så som du säger fast har bara 6mm mellan. Är dock olika dimensioner på plankorna så var ett nedrans pill för att få till alla mått. Vad gäller målningen kan jag inte uttala mig då jag har obehandlad lärk. Men borde vara ett otroligt pill att få det bra och då talar jag för mig där ytterpanelen är 14mm. Dina dalar är ju ännu djupare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.