Jag har haft solpaneler något år, men insåg att det är en sak jag inte förstått.

Jag får 60 öre per kWh jag matar in på elnätet, men förbrukar jag elen själv så får inte det.
"Skattereduktion om 60 öre/kWh för överskottsel som matas in på elnätet."

Säg att jag behöver ladda min bil med 50 kWh:
En solig dag då elpriset är 10 öre, kan jag ladda med egen el, men förlorar då 30 kr i Skattereduktion.
Samma natt är elpriset netto 30 öre, då kan jag köpa el och betala 15 kr för den.

Alltså tjänar jag 15 kronor på att ladda bilen med köpt el. Så länge priset på den el jag köper är mindre än 60 öre (i praktiken något mindre med elnätsavgift m.m.) dyrare än när jag producerar el, är det bättre att alltid sälja så mycket solel man kan istället för att använda den?

Har jag fått detta om bakfoten? Har försökt söka i detta forum och på internet om detta stämmer, utan framgång. Tacksam om någon kan förklara eller bekräfta.
 
Du får ju kolla alla avgifter du har för att köpa el, garanterat mer än 60öre.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Bara elskatten är ju 53,5 öre kWh. Sen blir de ju moms på allt med.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du får ju kolla alla avgifter du har för att köpa el, garanterat mer än 60öre.
Är det så? Då har jag dålig koll. Tibber säger att nuvarande elpris är -2 öre, men med skatter och avgifter 7 öre. Du menar att överföringsavgiften från mitt nätbolag skulle vara mer är 51 öre?
 
104,37 öre blir de ju om du betala 30 öre när skatt och moms läggs på.
 
C CalvinE skrev:
Är det så? Då har jag dålig koll. Tibber säger att nuvarande elpris är -2 öre, men med skatter och avgifter 7 öre. Du menar att överföringsavgiften från mitt nätbolag skulle vara mer är 51 öre?
Skatten ö momsen kommer du ju inte undan.
53,5x1,25=66,875öre även om du har i 0 öre i elpris.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Aha, ja då var det Energiskatten jag glömt bort (det vill man ju gärna). Tack för påminnelsen.

Hittade detta för mitt nätbolag (Umeå Energi):
Överföringsavgift: 19,8 öre/kWh (15,8 öre/kWh exkl. moms)
Energiskatt med Norrlandsavdrag: 41,5 öre/kWh (33,2 öre/kWh exkl. moms)


Vilket blir väldigt nära ett påslag på 60 öre/kWh för min del.
Men det finns säkert några fler ören jag missat här och där som jag inte vet storleken på, t.ex: "Elnätföretaget betalar ersättning för nätnytta till dig"

Ser ju ut som det är ganska liten skillnad, men att jag i slutändan tjänar kanske 10-30 öre/kWh mer på att använda min egen el jämfört med att köpa den. För någon i södra Sverige är skillnaden större (kanske 30-50 öre utan djupare research).
 
E Emanuel01 skrev:
Bara elskatten är ju 53,5 öre kWh. Sen blir de ju moms på allt med.
Elskatten är 53,5 inkl moms.
 
  • Gilla
CalvinE
  • Laddar…
kisumisu
Plus alla nätavgifter mm det verkar folk vara tysta om. Är ju inte bara skatt man betalar i el.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.