Igår löste våran jordfelsbrytare ut. Och det visade sig att det va ugnen som gjorde detta.

Tog i sär ugnen och såg att de hade brunnit lite i den.

Hittade också felet på ugnen. En av "säkerhets brytare" hade löst ut.

Koppla förbi den och jordfelsbrytare gick inte igen. Så där är felet. Vågar man byta ut bara den?


Är det normalt att det blir "lite svart" så här. Eller är den körd?

Kommer från Ikea. Ca 8 är gammal.
 
  • Öppen ugn med synliga tecken på bränning och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en brunnen säkerhetsbrytare från en ugn med synliga skadade kablar och brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugnens insida med brännskador och en säkerhetsbrytare som orsakat jordfelsbrytare att lösa ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Är det normalt att det blir "lite svart" så här.

Ehh nej
 
J jonaslatt skrev:
Igår löste våran jordfelsbrytare ut. Och det visade sig att det va ugnen som gjorde detta.

Tog i sär ugnen och såg att de hade brunnit lite i den.

Hittade också felet på ugnen. En av "säkerhets brytare" hade löst ut.

Koppla förbi den och jordfelsbrytare gick inte igen. Så där är felet. Vågar man byta ut bara den?


Är det normalt att det blir "lite svart" så här. Eller är den körd?

Kommer från Ikea. Ca 8 är gammal.
Vad menar du med säkerhetsbrytare, finns inga i en ugn. Mer info . vad för ugn och modell. Ett foto på delen du misstänker, för det mesta är det värmeelemeneten som löser JFB. Koppla ur dom och håll undan tmparna i luften och prova starta ugnen.
 
Denna har löst ut.
Koppla jag ur den så löser inte jordfelsbrytare ut.


Såg också att vatten har läckt från spisen ner på ugnen. Kanske det som orsaka felet.

Hand som håller en elektrisk anslutning med löst utlöst säkring och ledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på vitvaraprodukt som visar modell och specifikationer, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Koppla ur ? så löser inte JFB , det verkar som att det är kontakt igenom den, men tamparna går säkert till andra ställen, koppla in den igen och lossa en av dom på just den inkopplingen, löser det inte blir det att leta vart dom går. Typiska fel är att elemeneten börjar bråka och löser JFB
 
Tror det som har brunnit heter
271p 16a 250v t300 och är en termostat?

Varför den har gått sönder vet jag inte. Men jag kan de att det har runnit från spisen ( kokat över) ner på ugnen och ner där den har brunnit.
Vågar man chansa och köpa en ny sån termostat. Eller är det bara gilla läget och byta ut.
 
Jag skulle tro att det är en temperatursäkring som brunnit upp för dig där. Det har den då gjort för att det blivit för varmt. Lite brunt ser man i alla ugnar, men i din tycker jag det ser väl bränt ut där på plåtkanten. Du bör försöka hitta en ersättare för detta överhettningsskydd.

Sedan har du, som nämnts, ett trasigt värmeelement i ugnen som behöver bytas, kanske flera.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Kan man mäta upp värmeelement och se?
 
Kanske, men ofta visar sig inte isolationsfelet förrän elementet är varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.