Vi funderar på att skaffa spabad att ha utomhus eller möjligen bygga in i uterum. Min farhåga är dock att driften kommer bli en onödigt tråkig utgift som tickar på varje månad. Min fråga till forumet är därför om ni har tips på energisnåla varianter?
 
wildeside
Värma vatten är dyrt. Leta efter väl isolerat spabad.
 
B
Eller koppla ihop med husets värmesystem, om det är nära.

Att inte köpa onödigt stort bad är.ett annat. Vi har ett för 6-7 Pers och badar ju 90% av tiden 2...
 
wildeside wildeside skrev:
Värma vatten är dyrt. Leta efter väl isolerat spabad
wildeside wildeside skrev:
Värma vatten är dyrt. Leta efter väl isolerat spabad.
Ja, det varma vattnet är dilemmat. Min förhoppning är att någon i tråden kan tipsa om några energisnåla modeller.
 
B BSOD skrev:
Eller koppla ihop med husets värmesystem, om det är nära.

Att inte köpa onödigt stort bad är.ett annat. Vi har ett för 6-7 Pers och badar ju 90% av tiden 2...
Tyvärr svårt rent praktiskt att koppla till värmesystemet men du har onekligen en poäng att man borde tänka minst en storlek mindre än tänkt.
 
wildeside
Jag hitta ingen som jag va nöjd med isolering tjockleken på, så jag köpte en lös balja.
Isolera den själv o klädde utvändigt med panel.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag hitta ingen som jag va nöjd med isolering tjockleken på, så jag köpte en lös balja.
Isolera den själv o klädde utvändigt med panel.
Intressant, hur gjorde du med rengöring, filter, uppvärmning etc.?
 
wildeside
P P. Hamse skrev:
Intressant, hur gjorde du med rengöring, filter, uppvärmning etc.?
Det v väl inga konstigheter finns ofta beskrivningar där man köper grejorna och en uppsjö av info på nätet.
Jag byggde in värmare, pumpa m.m. i samma konstruktion som resten.
Tänk på att montera en tömningsslang med ventil på varma sidan så att du enkelt kan tömma baljan.
 
P P. Hamse skrev:
Vi funderar på att skaffa spabad att ha utomhus eller möjligen bygga in i uterum. Min farhåga är dock att driften kommer bli en onödigt tråkig utgift som tickar på varje månad. Min fråga till forumet är därför om ni har tips på energisnåla varianter?
Tänk bra storlek. Vi har Sarek 1,96x1,96 trodde elräkningen från vintern skulle vara skyhög. Inser att det inte alls är så farligt. Hade jag köpt idag hade jag sett till att få en med värmepump. Då går du från 2000kwh/år till mindre än hälften. Annars om du vågar tömma med kompressor nov-jan så flyger rätt mycket el bara där.
 
Köp ett bad från Canada eller Nord-Amerika i medium-premium klassen så blir du nöjd. Köper du på kampanj kommer du undan med 120.000 cirka och den håller i minst 20-25 år.

Hotspring medium range är energisnåla vet jag av erfarenhet då jag har en själv. Min drar cirka 2000-2500 Kwh per år vilket är knappt inget jämfört med känslan när du ligger och bubblar ubder stjärnorna. 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.