Jag har en tomt med 1100 m2 gräsmatta som ska klippas. Några hinder i form av träd, men inte stora krångel. Jag vill köpa en Husqvarna Automower 315. Var inne i den lokala butiken och dom rekommenderade modellen över, för att klipparen inte ska behöva klippa jämt och för att jag inte ska behöva byta slitdelar och batteri så ofta. Prisskillnaden till modellen över blir dock rätt saftig.
Husqvarna själva anger ju 1500 m2 som maxkapacitet för gräsklipparen, borde inte 1100 m2 vara inom ramen för vad den klarar utan problem?
 
Det var en verklig försäljare det!

Jag hade dock litat mer på tillverkaren.
 
HQ anger väl klippkapacitet på en relativt enkel tomt (fotbollsplan?) med klippning dygnet runt.

Går man upp i kapacitet slipper man klippa på natten/helgen osv.
 
315 klipper Max 22 Tim/dygn inkl. Laddtid alltså 2 tim vilotid. Vill ni inte att den ska klippa på nätterna eller helgerna så gå upp ett hack till en 320 nera.
 
Om man inte vill stänga av klipparen flera timmar varje dag pga. små barn i trädgården eller igelkottshackarfobi* tycker jag man gott kan köra på rekommenderade mått.

Jag har en 420 som stor del av säsongen får gå dygnet runt. Originalbatteriet höll i 6–7 år och i övrigt har inget annat än ett par starlockbrickor behövt bytas.

* Automower är inte nämnvärt farliga för igelkottar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man inte vill stänga av klipparen flera timmar varje dag pga. små barn i trädgården eller igelkottshackarfobi* tycker jag man gott kan köra på rekommenderade mått.

Jag har en 420 som stor del av säsongen får gå dygnet runt. Originalbatteriet höll i 6–7 år och i övrigt har inget annat än ett par starlockbrickor behövt bytas.

* Automower är inte nämnvärt farliga för igelkottar.
Kikade på en 420. Verkar som att modellen utgått, men den finns i min lokala butik. Ser ni nån nackdel med att köpa utgående modell?
 
Nej, det tror jag inte är ett bekymmer i sig. Däremot var inte min poäng att rekommendera just 420, utan att ge exempel på att en automower problemfritt visst kan tuffa och gå stor del av dygnet tvärtemot vad din säljare sa.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det tror jag inte är ett bekymmer i sig. Däremot var inte min poäng att rekommendera just 420, utan att ge exempel på att en automower problemfritt visst kan tuffa och gå stor del av dygnet tvärtemot vad din säljare sa.
Kanske att batteriet legat länge och blivit dåligt?
 
C
Jag skulle lätt välja 315. Kapaciteten verkar till synes väl tilltagen. Vi kör vår mindre än hälften av den tid vi skulle behöva enligt specen. Men då är det förvisso ingen tätvuxen golfgreen vi pratar om som gödslas och vattnas regelbundet.
 
En fördel med att överdimensionera är om man av någon anledning behöver stänga av klipparen ett tag. Då kan man förbikoppla timern och "komma ifatt" med klippningen fortare.

/Höghus
 
Jag har en 430x på en gräsmatta i din storlek. Den har gått typ åtta år utan bekymmer. Grannen köpte nån enklare, kanske 315, och han har fått byta batteri trots att den bara är fyra år. 430x hinner lätt med trots att den bara kör cirka 8 timmar per dag.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Jag har ca 1100 kvm gräs med. I 2 etage, så den går på en ramp upp och ner emellanåt. Haft min sedan 2018 och inte bytt något alls. Den har fotfarande bra kapacitet och strular aldrig.

Jag kör på 315. Man kan säga att jag sätter igång den när frosten är slut och sen går den till alla löven ramlar av.
Fick dock stänga den 2 veckor i maj pga torka, den tuffa på lugnt sen och hann ifatt snabbt.
 
  • Gilla
Magnus Göransson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.