Hejsan,

Skall sätta fasad på ett attefallshus som kommer ha samma dimension på bottenbrädor/lockbrädor som bostadshuset, 120x22mm vertikalt.

När jag kikar på videos så skall bottenbrädan ha max 20mm avstånd mellan varandra och spikas med två spik i varje spikregel. Lockbrädan skall dock spikas med två spik som inte skall sitta i bottenbrädan, hur skall jag få plats med två spik på 20mm mellanrum?

Tack på förhand
 
Bottenbrädan spricker lättare om den är spikad med två spik.
 
F fribygg skrev:
Bottenbrädan spricker lättare om den är spikad med två spik.
Okej så bottenbrädan skall spikas med en spik. Men faktum kvarstår att locket skall spikas med två spik som får dela på 20mm som är max avstånd mellan bottenbrädorna? Om jag hade haft mindre dimension på locket (ex 45mm) så hade det räckt med en spik men eftersom locket är 120mm så måste jag ju sätta den med två spik.
 
Vad är det för video som säger att det ska vara max 20mm avstånd mellan? Inte så att den sa att det ska vara minst 20mm överlapp för lockbrädan över bottenbrädan? Dvs att det då blir max 80mm att spika på. Dock känns även minst 20mm överlapp som lite onödigt tätt. Jag siktade på ca 15mm och minst 10mm när jag bytte panel på mitt förra hus.
 
J Jensa86 skrev:
Vad är det för video som säger att det ska vara max 20mm avstånd mellan? Inte så att den sa att det ska vara minst 20mm överlapp för lockbrädan över bottenbrädan? Dvs att det då blir max 80mm att spika på. Dock känns även minst 20mm överlapp som lite onödigt tätt. Jag siktade på ca 15mm och minst 10mm när jag bytte panel på mitt förra hus.
Tack, runt 2.30 in i byggmax film om ytterpanel bland annat.

Men läser jag på träguiden så verkar du ha rätt i att det är 20mm överlapp på varje bräda man skall ha. Så det går jag på, nu blev det mycket lättare :) https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/
 
A Alexander.Eh skrev:
Okej så bottenbrädan skall spikas med en spik. Men faktum kvarstår att locket skall spikas med två spik som får dela på 20mm som är max avstånd mellan bottenbrädorna? Om jag hade haft mindre dimension på locket (ex 45mm) så hade det räckt med en spik men eftersom locket är 120mm så måste jag ju sätta den med två spik.
Vänd femtumsbrädan rätt så räcker det att spika den i mitten med en fyrtumsspik.
 
A Alexander.Eh skrev:
Tack, runt 2.30 in i byggmax film om ytterpanel bland annat. [media]
Men läser jag på träguiden så verkar du ha rätt i att det är 20mm överlapp på varje bräda man skall ha. Så det går jag på, nu blev det mycket lättare :) [länk]
Det var dock 45x22 lock de använde på den med så då är ju 20mm mellanrum inte direkt fel.
 
J Jensa86 skrev:
Det var dock 45x22 lock de använde på den med så då är ju 20mm mellanrum inte direkt fel.
Med tvåtumsläkt bör man nog inte ha mer än 5mm mellan bottenbrädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.