D Dilato skrev:
Borde ju inte vara nåt problem...
[bild]
[länk]
Eller inte. Olika artikelnummer på USA-grillarna jämfört med Europamodellerna vad det det gäller kopplingsdelen.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad jag minns så har USA 50 mbar till grillar så du behöver en regulator anpassad för det.
[länk]

Kontakta denna firma (GASIP) så kan få du kläm på vilken anslutning du behöver i andra änden vid grillen.
[länk]
Jag får ta tillbaka mitt påstående om 50 mbar i USA. Inom EU används 30, 37 eller 50 mbar i olika länder men i USA o Kanada 28 mbar. En regulator på 30 mbar funkar alltså på en US grill för propane (gasol)
 
L lakrillo10 skrev:
Ok tack. Ska kontakta dom genast.
Skickar bild på detaljerna på grillen. Vet inte om det hjälper att ta reda på vad som behövs.

[bild][bild]
Min Weber Q3000 tog jag med mig från 🇺🇸
Gör som ClasseClas bytte regulator och slang sen fungerarade det. Köpte grejerna direkt från Weber
 
  • Propanflaskans anslutning med en bytt regulator och slang, köpt från Weber, mot grön gräsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regulator kopplad till gasolflaska med orange slang för grill från USA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ny regulator och slang installerad på en Weber Q3000 grill för anpassning till lokala gasstandarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lakrillo10 skrev:
Ok tack. Den regulator jag köpte står det 28-80 mbar. Jag behöver hitta rätt koppling/nippel till slangen som sen passar grillen.
Jag behövde en koppling mellan stor gasflaska och en grill som normalt har små engångstuber. Detta fixade man på Fogas genom att klämma på kopplingar på en slangstump. De verkar ha det mesta så kanske kolla med dem?

https://fogas.se/

(antar de har internetbutik också, de ligger ju annars i Älvsjö, som är lite långt bort för dig)
 
Weber original.
 
  • Weber original slang och regulator för gasolgrillar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rickardth skrev:
Weber original.
Och den passar på USA-modellerna? Se inlägg#18.
 
J jonaserik skrev:
Jep det går nog inte, det är säkert en kona som har nypit fast på en rörbit som sitter integrerad på slangen. Så det blir att kanske försöka hitta någon del som passar på gängan där med en kona som passar. Den nya regulatorn som du köpt är med slangkoppling ( som vi har i Sverige ) . Synd att slangen är bara avkapad så nära kopplingen, annars hade gått att skarva slangarna. Du får ta loss muttern och slangstump och gå till en som sysslar med gasol och då blir det säkert en slanganslutning och dom andra delarna till brännarna blir kvar. Var i landet är du.
Om du sågar sönder den blanka hylsan så kan du sedan ta bort den gamla slangen och montera den nya slangen med ett slangklammer
 
G Gue skrev:
Om du sågar sönder den blanka hylsan så kan du sedan ta bort den gamla slangen och montera den nya slangen med ett slangklammer
Behöver du få en ny slang pressad på din nippel så gå till en firma som pressar hydraulslangar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.