Har ett badrum på ca 3-4kvm i en bostadsrätt i Bromma som behöver helrenoveras. Lägenheten hyrs ut så vill så klart ha detta gjort bra med klinker på golv och kakel på väggar men behövs inga extravaganser så enkelt vitt kakel osv funkar utmärkt och tvättställ, spegelskåp och toa är ok med enklast möjliga. Fått priser på 160.000 efter rot vilket känns på tok för dyrt. Lägenheten står just nu tom så jobbet kan dessutom utföras lite när man vill. Förstår att det inte är enkelt att jämföra priser utan att till 100% ha alla detaljer men ligger priserna verkligen på denna nivå nuförtiden?
 
F Fredrik1974 skrev:
Har ett badrum på ca 3-4kvm i en bostadsrätt i Bromma som behöver helrenoveras. Lägenheten hyrs ut så vill så klart ha detta gjort bra med klinker på golv och kakel på väggar men behövs inga extravaganser så enkelt vitt kakel osv funkar utmärkt och tvättställ, spegelskåp och toa är ok med enklast möjliga. Fått priser på 160.000 efter rot vilket känns på tok för dyrt. Lägenheten står just nu tom så jobbet kan dessutom utföras lite när man vill. Förstår att det inte är enkelt att jämföra priser utan att till 100% ha alla detaljer men ligger priserna verkligen på denna nivå nuförtiden?
Är det inklusive inredning och kakel/klinkers så är det rimligt skulle jag säga. Eller åtminstone i linje med våra offerter. Vi drog in ca 6 st på vårt badrum på 5 kvm, snitt 120kkr efter Rotavdrag. Snitt 180kkr före ROT. Exklusive yta och inredning så vi kommer landa på mer.

Men då har vi krävt både Bkr behörighet och Säker Vatten 💦
 
  • Gilla
Fredrik1974
  • Laddar…
Kan tillägga att vi då kommer byta golvbrunnen, lägga en golvvärme, byta allt inkl taket. Även bila om avlopp och flytta wc/handfat.
 
  • Gilla
A. E
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Kan tillägga att vi då kommer byta golvbrunnen, lägga en golvvärme, byta allt inkl taket. Även bila om avlopp och flytta wc/handfat.
Låter mer eller mindre exakt vad som kommer behövas här också. Gick i en förhoppning man kunde komma ner till 100-120tusen efter rot men börjar inse att det kan man nog glömma. Tack för svar.
 
BirgitS
Det tar ung. 4 veckor att renovera ett badrum så då blir priset i den storleksordningen.

Med våtrumsmatta och -tapet kommer du ner betydligt i pris.
 
Jag har inte koll på priserna i Stockholm och har ju ingen koll på vad som kan gå åt till just ditt badrum men bara en grov uppskattning blir följande:

Riv, bygg, platt : 4v x 40h = 160 tim á ca. 700kr = 112000kr
EL-arbeten : 10 tim á 700kr = 7000kr
VVS-arbeten : 20 tim á 750kr = 15000kr
Måleri : 10 tim á 600kr = 6000kr
TOTALT ARBETE: 140000kr - 30% ROT 42000kr = 98000kr

Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr

Material underarbete bygg/platt : 25000kr
Material EL med golvvärme : 12500kr
Material VVS : 10000kr
Material Måleri : 2500kr
TOTALT MATERIAL : 50000kr

TOTALT: 160000kr efter ROT

Sen tillkommer ytskikt och inredning efter önskemål. :)

Att tilläggas kan.. det är inte vanligt att man som hantverkare vill kunna "göra det lite när man vill" för det går väldigt mycket tid på att släpa saker fram och tillbaka och jag rek. dig INTE att ta in en firma som "gör det när de har luckor" för då kan det verkligen dra ut på tiden för dig och det du sparar tappar du på förlorade hyresintäkter istället. ;)
 
  • Gilla
Freniño och 4 till
  • Laddar…
För att återkomma till TS fråga:
Överväg plastmatta i st f klinker/kakel. Du spar mycket arbete och material. Jag valde plastmatta nu i våras för andra gången, inte bara av kostnadsskäl. Jag var rädd att inte hitta någon kompetent hantverkare för de flesta privatkunder väljer ju kakel. Men nej, firman berättade att dom lägger mycket plastmattor i offentliga byggnader så dom var rätt erfarna.
Inga problem med mögliga eller skitiga fogar, man ser alltid tätskiktet, går snabbt att installera. Livslängden är kanske 12-15 år men i kaklade badrum brukar det bli foglossning då ibland.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
För attåterkomma till TS fråga:
T Thomas_Blekinge skrev:
Överväg plastmatta i st f klinker/kakel. Du spar mycket arbete och material. Jag valde plastmatta nu i våras för andra gången, inte bara av kostnadsskäl. Jag var rädd att inte hitta någon kompetent hantverkare för de flesta privatkunder väljer ju kakel. Men nej, firman berättade att dom lägger mycket plastmattor i offentliga byggnader så dom var rätt erfarna.
Har du koll på skillnaden på ett ungefär?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
För att återkomma till TS fråga:
Överväg plastmatta i st f klinker/kakel. Du spar mycket arbete och material. Jag valde plastmatta nu i våras för andra gången, inte bara av kostnadsskäl. Jag var rädd att inte hitta någon kompetent hantverkare för de flesta privatkunder väljer ju kakel. Men nej, firman berättade att dom lägger mycket plastmattor i offentliga byggnader så dom var rätt erfarna.
Inga problem med mögliga eller skitiga fogar, man ser alltid tätskiktet, går snabbt att installera. Livslängden är kanske 12-15 år men i kaklade badrum brukar det bli foglossning då ibland.
Kan bara hålla med dig och än om jag inte jobbar med plastmattor så rek. jag ofta detta till kunder framförallt om det är ovanvåning med träbjälklag eller i en sommarstuga etc. med en hel del rörelser i konstruktionen.
Många är dock ganska trångsynta när man nämner plastmatta för de tänker på de ljuva 70/80-talet och dess mattor men det har ju faktiskt kommit väldigt mycket nytt i den branschen också. ;)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Ett till spartips till TS. Se om du hittar någon som kan jobba på timme med uppskattad tid / pris. Och köp in allt själv. Du spar nog otaliga tiotusentals kronor på det.

Vi har ett bolag som ska göra vårt badrum. Mycket av materialet var inte förhandlingsbart och vi måste köpa det via dem. Snordyrt pga deras påslag, men alla tar ungefär samma. Men de sade muntligt att de hade 10-20% rabatt på flera ställen så de offererade oss ytmaterial och tex inbyggnadsfixtur. Trots deras rabatter blev det 63% dyrare än när identiskt material beställdes av oss från Bygghemma. Med hemleverans Vi frågade om det och då sade de att självklart kan de inte konkurrera med dem. Vi sparade flera tiotusentals kronor
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
För attåterkomma till TS fråga:


Har du koll på skillnaden på ett ungefär?
Mitt badrum: 2.5 x 3.5 m (ungefär). Kostnad för firman som gjorde vägg och golv: 36 kkr före ROT, fast pris, Blekinge. Rivning av gamla plastmatta (13 år) och material ingick. Rummet har en snedvägg vilket måste ju vara mer komplicerat - kostnadsdrivande. El och VVS blev oförändrad.
Vi är skitnöjda, modern färgsättning.
Sedan tillkommer ju kostnader för badrumsmöbler men det är ju oberoende på plast vs. kakelvalet.
Där kan man ju också välja billigtbilligt eller dyrtdyrt som kanske håller längre och ger en bättre känsla. Mitt intryck är att vi betalade ockerpriser för möblerna i affären.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt badrum: 2.5 x 3.5 m (ungefär). Kostnad för firman som gjorde vägg och golv: 36 kkr före ROT, fast pris, Blekinge. Rivning av gamla plastmatta (13 år) och material ingick. Rummet har en snedvägg vilket måste ju vara mer komplicerat - kostnadsdrivande. El och VVS blev oförändrad.
Vi är skitnöjda, modern färgsättning.
Sedan tillkommer ju kostnader för badrumsmöbler men det är ju oberoende på plast vs. kakelvalet.
Där kan man ju också välja billigtbilligt eller dyrtdyrt som kanske håller längre och ger en bättre känsla. Mitt intryck är att vi betalade ockerpriser för möblerna i affären.
Oj, det var billigt. Enbart el o VVS i vår offert är på 25kkr i arbete. Då ligger det ytterligare en post på ca 6kkr senare som heter färdigställande av El o VVS. 😳 Det är Stockholm. Men förort (så man kan parkera) 😂
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ett till spartips till TS. Se om du hittar någon som kan jobba på timme med uppskattad tid / pris. Och köp in allt själv. Du spar nog otaliga tiotusentals kronor på det.

Vi har ett bolag som ska göra vårt badrum. Mycket av materialet var inte förhandlingsbart och vi måste köpa det via dem. Snordyrt pga deras påslag, men alla tar ungefär samma. Men de sade muntligt att de hade 10-20% rabatt på flera ställen så de offererade oss ytmaterial och tex inbyggnadsfixtur. Trots deras rabatter blev det 63% dyrare än när identiskt material beställdes av oss från Bygghemma. Med hemleverans Vi frågade om det och då sade de att självklart kan de inte konkurrera med dem. Vi sparade flera tiotusentals kronor
Finns i princip ingen som kan konkurrera med Bygghemma och min rörläggare och jag rek. oftast våra kunder att själva beställa hem sakerna men det ska finnas hemma vid projektstarten så vi vet vad vi har att förhålla oss till för saker.
Rörläggaren ger mer ex.moms för en toastol än du kan köpa den för inkl. moms på Bygghemma. 😱🙃
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt badrum: 2.5 x 3.5 m (ungefär). Kostnad för firman som gjorde vägg och golv: 36 kkr före ROT, fast pris, Blekinge. Rivning av gamla plastmatta (13 år) och material ingick. Rummet har en snedvägg vilket måste ju vara mer komplicerat - kostnadsdrivande. El och VVS blev oförändrad.
Vi är skitnöjda, modern färgsättning.
Sedan tillkommer ju kostnader för badrumsmöbler men det är ju oberoende på plast vs. kakelvalet.
Där kan man ju också välja billigtbilligt eller dyrtdyrt som kanske håller längre och ger en bättre känsla. Mitt intryck är att vi betalade ockerpriser för möblerna i affären.
Badrumsinredning är äckligt och oförskämt dyrt och tyvärr hjälper det oftast inte att de är dyrare. :(
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.