Hej , jag måste kanske göra stambyte snart, rören är 59 år gamla. Vem vet, kanske håller dem i 10 till. Men nu vill jag göra det så billigt som möjligt och önskar ideer då.

1 plans villa med källare , allt är bytt ner till betongen i källaren, dvs den lilla enkla biten kvar är det under den armerade betongen.

I huset går de rakt ner från köket till tvättstugan och sen vidare ner till stamröret under betongen. Därifrån går det 5 meter till toaletten i källaren som är rakt ovanför toaletten på entreplan. Även här är allt bytt till toaletten då. Från toan går det sen 3 meter rakt ut till kommunens ledningar. DVS de som är 59 år gammalt är 5 meter under betonggolvet som går över en kalkad tvättstuga och sen 3 meter betongrör ut från huset.

Vad borde de kosta att göra om badrummet billigt med våtrumsmatta och bila upp betongen 5 meter ? Lösning 2, borde de gå att vid en dränering göra om avlopp så de går ut från tvättstugan och utanför huset möter upp ledningen från toaletten mot gatan så man slapp förstöra golvet ? Och hur blir de då med golvbrunn och sånt ? Eller finns de något billigt 3dje alternativ här ? :) Och finns de något sätt att märka om de skulle bli håll i stamröret under betongplattan ?
 
Inget att bråka om, finns nog ingen genväg för dig. Är säkert då kanske gjutjärn under golvet. Bara hugga upp golvet och byta rören så långt ut från huset som möjligt. Nya rör lägges med fördel på samma ställe och djup som dom gamnla ligger, det är stumt i botten under dom och gräv inte ur för djupt.
 
Att filma rören var ett bra tips som ger dig ett bättre beslutsunderlag.
om du inte vill renovera badrum och tvättstuga hade jag suttit lugnt i båten.
Skadorna av ett läckande rör blir begränsade. Ett symptom kan vara upprepade stopp om röret gått sönder och det vuxit in rötter.
Relining skulle kunna vara ett alternativ för att spara ytskikten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.