Jag tänkte göra en ny förfrågan här om någon vet exakt vad som gäller då. Vi har hittat ett hus med toalett i källaren, liten toalett byggd rakt under det riktiga badrummet på entréplan. Denna toalett är då inte ett badrum, finns bara en toa och handfat och byggdes förmodligen för 30 år sedan något. På originalritningarna för huset finns inte toaletten i källaren med utan den har de ju anlagt själva senare. Krävde den bygglov eller bygganmälan eller var de helt OK då / Nu att bygga en toalett i biytan i källaren om de inte påverkar VA på något sätt i en villa?
 
T tomaskarlsson1020 skrev:
Jag tänkte göra en ny förfrågan här om någon vet exakt vad som gäller då. Vi har hittat ett hus med toalett i källaren, liten toalett byggd rakt under det riktiga badrummet på entréplan. Denna toalett är då inte ett badrum, finns bara en toa och handfat och byggdes förmodligen för 30 år sedan något. På originalritningarna för huset finns inte toaletten i källaren med utan den har de ju anlagt själva senare. Krävde den bygglov eller bygganmälan eller var de helt OK då / Nu att bygga en toalett i biytan i källaren om de inte påverkar VA på något sätt i en villa?
Nej. Du får bygga till hur många wc / badrum du vill i huset utan bygglov/anmälan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bry dig inte bara bygg på som du vill, bara att all väta rinner ut. Rören går säkert under plattan och för att ansluta så måste nog golvet huggas upp- Så rören blir fria, är det då gjutjärn så blir lite svårare att koppla på .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det jag tänkte på var just de google sa
Det krävs i regel inget bygglov för att bygga badrum i källare, men observera att det bara gäller om badrummet ska byggas i en del av huset som redan är godkänt som bostadsyta
dvs , jag tolkar de som att jag kan bygga hur många toaletter jag vill bara jag inte ändrar VA, men källaren är ju ingen bostadsyta :) så de räknas ju inte in det där, men och andra sidan så är det ju inget badrum, inte enligt folksam i alla fall, då det bara är en toalett. Och de är väldigt svårt att googla fram något som svarar på frågan bygga toalett i källare/biyta bygglov/bygganmälan, varken ja eller nej får man, utan hamnar oftast på badrum, som verkar ha lite mer krav på sig.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T tomaskarlsson1020 skrev:
Det jag tänkte på var just de google sa
Det krävs i regel inget bygglov för att bygga badrum i källare, men observera att det bara gäller om badrummet ska byggas i en del av huset som redan är godkänt som bostadsyta
dvs , jag tolkar de som att jag kan bygga hur många toaletter jag vill bara jag inte ändrar VA, men källaren är ju ingen bostadsyta :) så de räknas ju inte in det där, men och andra sidan så är det ju inget badrum, inte enligt folksam i alla fall, då det bara är en toalett. Och de är väldigt svårt att googla fram något som svarar på frågan bygga toalett i källare/biyta bygglov/bygganmälan, varken ja eller nej får man, utan hamnar oftast på badrum, som verkar ha lite mer krav på sig.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Du får bygga till hur många wc / badrum du vill i huset utan bygglov/anmälan.
så du är tämligen säker då på att toan är OK i ett bygglovsperspektiv ? Annars verkar ju enda möjligheten att få bygga toa i källaren att man först klassar om det till boyta, och då ska de ju vara fönsterhöjd och allt som kommer till, vilket ju mer eller mindre är omöjligt, och då borde ju ganska många toaletter i källare/biyta vara ej godkända. Men den sitter ju på samma VA stam som toan en våning upp.
 
T tomaskarlsson1020 skrev:
så du är tämligen säker då på att toan är OK i ett bygglovsperspektiv ? Annars verkar ju enda möjligheten att få bygga toa i källaren att man först klassar om det till boyta, och då ska de ju vara fönsterhöjd och allt som kommer till, vilket ju mer eller mindre är omöjligt, och då borde ju ganska många toaletter i källare/biyta vara ej godkända. Men den sitter ju på samma VA stam som toan en våning upp.
Ja. Helt säker.
 
BirgitS
Var på Boverkets sidor hittar du att det skulle krävas bygglov för att göra ett badrum i källaren?
Det är inget som jag kan komma ihåg att jag har sett i någon annan tråd.
Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
Att förlänga vatten- och avloppsledningar några meter är knappast en stor förändring och det är knappast en stor förändring av byggnadens planlösning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var på Boverkets sidor hittar du att det skulle krävas bygglov för att göra ett badrum i källaren?
Det är inget som jag kan komma ihåg att jag har sett i någon annan tråd.

[länk]
Att förlänga vatten- och avloppsledningar några meter är knappast en stor förändring och det är knappast en stor förändring av byggnadens planlösning.
Ja jo jag håller med, på boverkets hemsida finns inget om det, men på sidor hos entreprenörer läser jag

Om källaren redan är godkänd som bostadsrum och du inte ska dra något nytt avlopp eller göra ingrepp i husets bärande struktur, behöver du i regel inte ansöka om bygglov hos kommunen. Har källaren däremot använts som ett förrådsutrymme, det vill säga betecknas som en biyta, måste du ansöka om bygglov.

Och källaren i detta fall är ju en biyta, vilket jag tolkar som icke bostadsrum, för då ska de väll vara 2.3 m i tak och X cm stora fönster osv osv. Men det ovan var ju iof för att göra ett badrum, inte en toalett. Men jag håller med om att bokverkets hemsida inte säger något om varken badrum eller toalett i en källare.
 
BirgitS
Det är Boverkets och kommunernas information som gäller.

Jag hittar igen den informationen på Hemsmarts sida men det finns inte ens någon information om det verkligen är svenskar som har skrivit det utifrån våra regler eller om det är en översättning av sidor som är skrivna för ett annat land. Dessutom verkar de inte vara en entreprenör utan en offertsida som bara vidareförmedlar offertförfrågningar till de anslutna företagen. Såna ska man inte använda.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte bara ringa kommunen och fråga?
 
M -MH- skrev:
Kan du inte bara ringa kommunen och fråga?
Väck inte den björn som sover, bara bygg som det tänks.
 
Det kan man väl göra oavsett? Man kan vara anonym i kontakten med kommunen.
 
klart en kan slå en signal men tänkte de måste ju vara svart/vit här, någon borde ju veta ? :) de lär väl finas 100.000 tals toaletter i källare , har dem bygglov, bygganmälan, eller är de olagliga om källaren inte är boyta
 
Även om det hade krävts bygglov, hade det varit något att bry sig om? Ni har en toalett i källaren vilket inte direkt är något dåligt?
 
Det finns säkert en miljon mer eller mindre olovliga byggnationer i Sverige. Är det byggt för 30 år sen är det oavsett preskriberat för länge sen.

Gillar ni huset så köp det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.