Har tagit in anbud från två firmor på omtapetsering av hall (ca 9 kvadrat) och vardagsrum (ca 24 kvadrat). Allt underarbete ska göras. Båda firmorna har varit här och tittat.Från den ena firman har jag fått ett muntligt anbud på 11 000 kronor inklusive målning av tak och lister. Den andra firman som var här ansåg ej att det var nödvändigt att måla tak men listerna och ramen runt fönster och balkong i vardagsrummet. De har gett mig ett skriftligt anbud på 16 350 kronor. Firma ett har ett års garanti och firma två har två års garanti. Första firman uppskattade tidsåtgången till ca 24 timmar, firma två sa tre dagar men då spacklar de och det ska torka så det går inte åt lika många timmar. Den andra firman är lite större än den första och båda är aktiebolag. Någon som kan ge någon vägledning då jag är helt oinsatt i den här branschen och priserna? Det skiljer ju sig ganska mycket i pengar mellan de två anbuden.
 
Hemmakatten
Självklart skall ni måla taken när ni tapetserar om! Det första anbudet låter ju bäst, men i dagsläget är det budet inte så mycket värt. Du måste se till att få det skriftligt eller spela in telefonsamtalet där priset kommenteras annars kan det bli problem. Firman kan hävda, "jamen, det var ju utan moms" eller "det var ju bara en diskussion, inget fast pris" mm. Är man överens om något, kan det inte vara något problem att sätta det på pränt.
 
Tack för ditt svar. Jag glömde att skriva att vi kommer att skriva kontrakt med den firman vi väljer, är de ej intresserade av att skriva kontrakt så är de ju ändå inget att ha, då framstår de ej som seriösa i mina ögon. Vi kommer att med pris, tidsåtgång samt när arbetet ska påbörjas och avslutas och vad som ingår i priset. Vill de ej skriva kontrakt får de se sig om efter en annan kund.
 
Dessutom, garanti har du i två år enligt konsumenttjänstlagen, det kan de inte förhandla bort.
 
jon_h skrev:
Dessutom, garanti har du i två år enligt konsumenttjänstlagen, det kan de inte förhandla bort.
Det är 3 års garanti på hantverkstjänster enligt konsumenttjänstlagen.
1 års garanti verkar väldigt oseriöst. Jag lämnar alltid 5 års garanti på mina jobb.
 
dompan skrev:
Det är 3 års garanti på hantverkstjänster enligt konsumenttjänstlagen.
1 års garanti verkar väldigt oseriöst. Jag lämnar alltid 5 års garanti på mina jobb.
Okej där ser man vad man inte vet. Ingen som kan uttala sig om det är rimliga priser eller inte?
 
dompan skrev:
Det är 3 års garanti på hantverkstjänster enligt konsumenttjänstlagen.
Det har du alldeles rätt i. Det var två år fram till 2005, jag glömde att det ändrats.
 
Lilla_Tiger skrev:
Okej där ser man vad man inte vet. Ingen som kan uttala sig om det är rimliga priser eller inte?
fullt rimliga priser...11000 låter nästan billigt räkna 200 spänn kvadraten exklu moms ungefär... det ger 55 kvm vägg +tak i ditt fall helt ok för ett vardagsrum+ hall på 33 kvm golv yta. Garanti på målerijobb är bara löjligt att ens ta upp anser jag då det knappast är där det brister om det skulle spricka osv det beror knappast på målaren utan snarare på det han arbetar på och det han tar betalt för att utföra. För 11 papp är det en 9 dvs på befintlig yta då kommer du blir det svårt att få igenom ett garanti ärende om det inte handlar om att färgen har bleknat eller gulnat utöver vad som är normalt....
 
zankan skrev:
fullt rimliga priser...11000 låter nästan billigt räkna 200 spänn kvadraten exklu moms ungefär... det ger 55 kvm vägg +tak i ditt fall helt ok för ett vardagsrum+ hall på 33 kvm golv yta. Garanti på målerijobb är bara löjligt att ens ta upp anser jag då det knappast är där det brister om det skulle spricka osv det beror knappast på målaren utan snarare på det han arbetar på och det han tar betalt för att utföra. För 11 papp är det en 9 dvs på befintlig yta då kommer du blir det svårt att få igenom ett garanti ärende om det inte handlar om att färgen har bleknat eller gulnat utöver vad som är normalt....
Det är väl klart man ska lämna garanti på jobben. Underarbetet är det viktigast momentet om ett arbete ska
hålla. Sprickor kan man armera men i gamla hus och i trähus som rör sig kan det komma sk sättsprickor dessa brukar inte omfattas av garantin.
 
Be om referenser på tidigare jobb dom gjort, så får du kanske en uppfattning om firman. Kolla också om det är dom själva som gö jobbet eller om dom tar in underleverantörer. Be om referenser på dem i så fall och kolla om dom kan svenska.

Inget ont om utlänska hantverkare, men det är lättare att bli nöjd om man prata med dem.

Mvh/Mattias
 
Tack för era svar, suger åt mig av alltihop! Det är bra att få lite input när man själv är så oinsatt i det här.
 
Så nu är vi på gång att skriva kontrakt med den första firman! Inga problem alls att få ett kontrakt, det känns som en bra start då jag har läst mycket i trådarna här och det verkar vara svårt att få en del firmor att gå med på det. Känns som en bra start på det första hantverksjobbet vi ska köpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.