Hej,

Vi har en krypgrund under vårt hus där det är full ståhöjd på ungefär häften av ytan. Delar av ytan är det berg. Nu till problemet. När det börjar bli varmt utomhus så ökar fuktigheten där nere. Ser som att bergdelen svettas. Min fråga är ska jag "sätta" igen ventilerna för att behålla den svala luften där nere eller låta de vara öppna så att den varma luften ute kommer in och värmer upp luften? Det finns ventiler var 3e meter. Jag kör idag en avfuktare från fläktwoods för att hålla ner fuktigheten. Har även lagt bubbelplast på berget. Idag är det cirka 75% fuktighet och cirka 15 grader.
 
K kickenwestin skrev:
Hej,

Vi har en krypgrund under vårt hus där det är full ståhöjd på ungefär häften av ytan. Delar av ytan är det berg. Nu till problemet. När det börjar bli varmt utomhus så ökar fuktigheten där nere. Ser som att bergdelen svettas. Min fråga är ska jag "sätta" igen ventilerna för att behålla den svala luften där nere eller låta de vara öppna så att den varma luften ute kommer in och värmer upp luften? Det finns ventiler var 3e meter. Jag kör idag en avfuktare från fläktwoods för att hålla ner fuktigheten. Har även lagt bubbelplast på berget. Idag är det cirka 75% fuktighet och cirka 15 grader.
Har du haft problem tidigare med mögel mm? Vad har du för typ av bjälklag ?
 
U
Ventilerna borde vara stängda när temperaturen ute är högre än i grunden.
Se generellt är ha stängda kattgluggar på sommaren och öppna på vintern.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ventilerna borde vara stängda när temperaturen ute är högre än i grunden.
Se generellt är ha stängda kattgluggar på sommaren och öppna på vintern.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du haft problem tidigare med mögel mm? Vad har du för typ av bjälklag ?
Taket i krypgrunde är asfaboard. Har inte haft problem med mögel.
 
K kickenwestin skrev:
Taket i krypgrunde är asfaboard. Har inte haft problem med mögel.
Även ok utan avfuktaren? ,
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ventilerna borde vara stängda när temperaturen ute är högre än i grunden.
Se generellt är ha stängda kattgluggar på sommaren och öppna på vintern.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Även ok utan avfuktaren? ,
Huset är byggt 1988 och finns ingen påväxt någonstans. Avfuktaren installerades 2020 när jag flyttade in. Det jag funderar på är om avfuktaren skapar ett undertryck och drar in varm luft genom ventilerna.
 
K kickenwestin skrev:
Huset är byggt 1988 och finns ingen påväxt någonstans. Avfuktaren installerades 2020 när jag flyttade in. Det jag funderar på är om avfuktaren skapar ett undertryck och drar in varm luft genom ventilerna.
Om du behöver/ska köra avfuktaren ska du ha ventilation stängd. Ibland installeras dessa i onödan :(
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är det för avfuktare du har, har den slang ut?
 
D Dilato skrev:
Vad är det för avfuktare du har, har den slang ut?
En Fläktwoods med en slang ner i en murarbalja och därifrån pumpar jag ut till dagvattnet.
 
K kickenwestin skrev:
En Fläktwoods med en slang ner i en murarbalja och därifrån pumpar jag ut till dagvattnet.
Fläktwoods är inget fabrikat jag känner till, inte Google heller 🤔
Men det är alltså en helt vanlig avfuktare utan slanganslutningar (för luften)?
 
U
K kickenwestin skrev:
Sorry den heter bara woods ser jag nu.
[länk]
Då ska definitivt stänga ventilerna. Annars försöker du avfukta hela atmosfären.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kickenwestin skrev:
Hur stänger man bäst en sån här ventil
En plastpåse fylld med något, typ tyg eller skumgummi eller vad man har, på insidan i hålet där den sitter 😉
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
K kickenwestin skrev:
Hur stänger man bäst en sån här ventil
[länk]
Satte en cellplastskiva och limmade fast den på insidan i krypgrunden! Så lät jag ventilen sitta kvar utvändigt 👍
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.