Hej alla

Behöver bygga en tillfällig bro mellan 2 punkter ( 5 meter högt och 7 meter brett mellan punkterna ) för att kunna köra över ett fordon som väger 4 ton fördelat på 4 hjul.
Bron skall vara uppe i en vecka .
Skulle behöva ha input vad ni tror om belastning

min tanke var att köra HEA stål balkar som är 8 meter långa som är 140 mm ,4 st som läggs ut över 2,5 meter bredd ( ca 80 cm mellan varje samt körplåtar som är 10 mm tjocka. som täcker balkarna .

vikten på plåtar och balkar är hanterbart av mig då inget väger över 250 kg st.
Har frågat en konstruktör om han kunde göra det , men han ville ha 50000 för en beräkning . Det har jag ingen lust att betala.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det låter rätt omständigt, speciellt att lyfta både balkar och körplåtar på plats samt att våga köra över.
Måste du ha över fordonet?
Kan du istället hyra en lastbil med kran några dagar och lyfta över material?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nu skall du ta och förklara ordentligt så vi får börja uppfinna. Stålbalkar och 10mm plåt är dyra
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Jag skulle fundera på beg kraftledninsstolp med 2tums plank ovanpå.
 
Hellre gran eller tallstammar ur skogen runda som de är. Om man barkar dem nu är de tillräckligt halvtorra för att vara hanterliga en bit in i juni. Kraftledningsstolpar är sköra på grund av tryckimpregneringsprocessen.
 
..
 
  • Ett fordon med tända strålkastare svävar genom en vattenfylld grotta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vad är det under bron? Går det att stödja på mitten blir det ju enklare...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu skall du ta och förklara ordentligt så vi får börja uppfinna. Stålbalkar och 10mm plåt är dyra
Är plåtslagare och har mycket kontakter i smides branschen av naturliga skäl. Skall få hyra balkar och körplåtar billigt . Dock kan inte dom ta ansvar för hållfastheten
 
HEA180 håller.
 
Du ska alltså bygga en bro över ett 7m hål?

(Ska till affären nu, men kan räkna på detta när jag kommer hem..)
 
Ramudden har körbroar som är 10 meter.
På ett 6-metersschakt är den godkänd för Bk1.
 
Glöm inte att ordna ett bra upplag för balkarna. Även om balkarna (kanske) tål lasten, så kan de sjunka ner rejält i underlaget, I värsta fall så att plåtar och bil glider av bron.
 
Violina Violina skrev:
Du ska alltså bygga en bro över ett 7m hål?

(Ska till affären nu, men kan räkna på detta när jag kommer hem..)
Vid det här laget borde du ha kommit hem från affären.😉
 
  • Haha
Granngubben
  • Laddar…
Ja.. om jag bara hade kommit ihåg vad det var jag skulle göra när jag kom hem från affären också så hade ju allt varit biff 🤓

Nu får det bli efter middagen istället
 
  • Gilla
  • Haha
Granngubben och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja.. om jag bara hade kommit ihåg vad det var jag skulle göra när jag kom hem från affären också så hade ju allt varit biff 🤓

Nu får det bli efter middagen istället
Ätit klart?
 
  • Haha
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.