Jag behöver klyva en ekplanka (ca 3 cm x 7 cm) på diagonalen, se bild. Längd ca 4 m (eller möjligen 2 x 2m om jag sedan skarvar, skall använda den som övergång mellan olika golvnivåer). Är det någon som kan tipsa om vilken slags verktyg/metod jag bör använda?
 
  • planka.GIF
Bordscirkelsåg eller bandsåg.

/Kent
 
Jag hade gjort det i bordssågen. vinkla klingan och ställ in anhållet. svårt med ek dock. de vill gärna bli bränt i snittet.
 
OCH se till att klingan är vass! ek är hårt.
Har du tillgång till en planhyvel?, Man kan göra en mall som har den vinkel du vill ha och hyvla ner den.
Norrl.
 
Planhyvelmetoden känns bäst - men då måste jag på nåt sätt skaffa mig tillgång till en planhyvel...

Sannolikt kan jag ändå inte klara det med hemmaverktyg - visserligen kan jag tänka mig att köpa en bordscirkelsåg men efter att ha läst sprecifikationer på några sådana så krävs det en rätt stor maskin - snittet blir ju nästan 8 cm högt.

Bandsåg har jag ingen erfarenhet av - såg att Clas Ohlson har en enkel variant för 2000 kr men maximal såghöjd verkar vara för liten - och då blir det en större och dyrare maskin i alla fall.

Den lokala uthyrningsfirman verkar inte ha varken bandsåg eller planhyvel. Klurigt, detta.

Hursomhelst, tack för era kloka tankar. Nu har jag lite att tänka kring.
 
Ska du klyva en planka en gång så skulle jag åka till ett snickeri.
 
Fotografens förslag låter bra, men undrar om det inte vore en bra variant att hyvla ner den med elhyvel. Visserligen förstör man ju det man tar bort, men en skaplig elhyvel ska klara det där om du ger den ordentligt med tid att svalna av och skär typ 0,5mm/tag. Det är bara en idé men det verkar genomförbart. Skulle inte gett mig på det med en mindre bordssåg. En stor klyv däremot, två man och ett lutbart anhåll, sylvass klinga (givetvis klyvkil) och en uppsättning lösa träkilar att banka i vid behov. Man vet aldrig vad det är för spänningar i ek.
 
Rörande såghöjden så kan man ju köra från bägge håll eller såga i etapper.
Blir lite att putsa av sen men det kanske man kan stå ut med om det bara är ett stycke som skall klyvas.

/Kent
 
Bords såg går utmärkt .Verkar som den lilla biten skall bort då blir såghöjden ca 6 cm Och som sagt det går att såga från båda hållen.Om du har en färdig köpt bit i dom måtten så behöver du inte en massa kilar vid sågning
 
Tack för förslagen. Visst kan jag gå till ett snickeri, men jag skulle gärna vilja göra det själv :)

Har fixat tillgång till planhyvel. Återkommer med rapport.
 
Har nu fixat detta. Byggde en "ställning" av små klotsar på en spånskiva, som jag sedan skickade in i planhyveln. Blev jättebra!
 
StockholmM skrev:
Har nu fixat detta. Byggde en "ställning" av små klotsar på en spånskiva, som jag sedan skickade in i planhyveln. Blev jättebra!
kul! ta gärna lite bilder o posta om du har möjlighet, det är alltid trevligt.
 
Gammal tråd, jag vet... men bättre sent än aldrig, här kommer bilden.

Till höger ställningen jag byggde (med hjälp av bandsåg) för att skjuta in i planhyveln. Till vänster, monterat, det färdiga resultatet som är en anslutning mellan två olika golvnivåer som skiljer nästan 30 mm i höjd. Tillverkad av en bit köksbänk i ek.

IMG_0177.JPG
 
Äsch! Bättre sent än aldrig. såna där hyvlingsjiggar är användbara!

Det ser väldigt bra ut! Kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.